Zwitserse horloge-export stort in

Bedankt voor dit stukje proza. De aardappel is echt de mooiste groente die er is.

1 like

= geen groente :joy:

Je moeder is geen Zeeuwse? Of houdt niet van kruimig?

Ikmaak zelfs fritten van Frieslanders, Doré’s of Eigenheimers. De knapperigste fritten worden van kruimige aardappelen gemaakt naar een recept van Heston Blumenthal:

Eerst ga je grove fritten snijden, die je vervolgens zachtjes kookt, in kleine oplage, tot de buitenkant net aan kruimig is. Dat geeft heel erg veel oppervlakte om knapperig te worden in hete olie.

Vervolgens bak je de fritten in handjes van 10 stuks in het hete vet tot ze knapperig zijn. Dat kun je in een koekenpan met goede olie in één keer bakken doen.

OK, je bent drie kwartier bezig voor twintig fritten, maar dat zijn dan ook goddomme de romigste, zachtste fritten met een ĂŒberkrokante buitenkant die je ooit hebt gehad.

Die eet je met mayonaise. Geen fritessaus, want da’s 80% water, maar gewoon een ouderwetse emulsie van eigeel, olie, mosterd en een druppel citroensap.

Wat is mijn punt, en hoe heeft het met de horloge-industrie te maken? Ik vraag mij ten zeerste af of het horologische equivalent van de Heston Blumenthal-frit in zwaar weer terecht is gekomen. Want handgemaakte, zeer exclusieve spullen voor de absolute elite? Die verkopen volgens mij nach wie vor wel.

Het zal de mid-market zijn die instort. Het horologische equivalent van de friet- of festival-aardappel.

4 likes

Jazeker! Zoals alles uit Friesland zijn de aardappels wat goedkoper, maar uitstekende bang for buck. :slight_smile: Mijn vader zei als rechtgeaarde Groninger altijd “een goeie Fries is een dooie Fries”, maar ik draag m’n buurprovincie een warm hart toe.

Om weer on topic te komen: Dat alles in April stilviel heeft natuurlijk met de massapsychose te maken waarin de wereld zich wierp in die maand. :thinking: De vraag is wat er in Q3 gebeuren gaat en hoe 2020 als jaar wordt.

Wat Hong Kong betreft vraag ik me in alle ernst af wat de lange termijn daar gaat doen. Het is er politiek, eh, onrustig, en dat kon wel eens een vraag van de lange asem zijn. Waarschijnlijk voor China. Ik zie de toekomst duister in voor HK’s semi-autonomie.

2 likes

Ach laat die Zwitsers maar schuiven.
Het zal gaan zoals in de auto branche, het verdienmodel is het onderhoud.
5,7, 8 honderd euro is nu al vaak de norm bij horloges waarvan de onderdelen niet beschikbaar zijn voor een “normale” reperateur :scream:

1 like

In Frankrijk worden aardappelen als groente gezien. Waarom is dat hier niet zo?

1 like

Hier wordt ik toch even stil van, Waar woonde jij ook alweer??? Wij komen met zn allen frieten eten, en er zijn er ook die blijven wonen bij jou.

2 likes

Bij haute horlogerie is dat mede al het verdienmodel
 15-20% aanschafwaarde voor een beurt.

Dat is dan Ook de reden dat steeds meer merken “manufacture” uurwerken introduceren
 niet noemenswaardig nauwkeuriger dan ETA of Sellita.
Maar je kunt alleen onderdelen bij de fabrikant krijgen en die levert alleen aan erkende herstellers, drijft prijs En marge qua onderdelen mooi op.

Man wat verheug ik me daar op!

Het is nu behelpen met Malta’s

1 like

Als ik op de marketing afdeling van een merk zou werken waar ze veel kwaliteit leveren voor relatief weinig (lees=minder) geld dan concurrenten, dan zou ik de ontstane situatie aangrijpen om de prijzen op te krikken EN mikken op een nieuw model voor het einde van het jaar. Desnoods een aanpassing op een bestaand model + 40 procent in prijs.

Ach, de export daalde in April 70%, logisch ook met stilliggende fabrieken in Zwitserland,

Ik had gisteren even contact met de klantenservice van JLC, en ook die liggen qua productie nog stil.

Kortom de export ligt stil, maar dat wil nog niet zeggen dat er al grote vraaguitval is. Dus ik trek hier vooralsnog geen andere conclusies uit dan dan sec die mededeling.

@Bernard heeft gelijk, prijsverlaging voor luxe, hoog marge goederen, Veblen goederen zelfs werkt niet.

En hou er rekening mee dat door de hoge marges een horloge maar een fractie van de verkoopprijs kost om te maken, zelfs met alle marketing en andere kosten erbij.

Terugkopen van dealers kost wel wat maar veel minder dan de schade van dealers die gaan morren over onverkoopbare voorraden of prijsverlagingen naar de eindafnemer.

1 like

glidelock verstelling van het elastiek op mondkapjes. :joy: :joy:

1 like

Heston Blumenthal volgen is verhongeren, want je bent voor elke maaltijd gemiddeld 6u bezig.

M’n wederhelft moet nog steeds lachen om een taartje volgens een Blumenthal recept waarvoor ik een potje suikersiroop twee dagen in de oven moest zetten (op lage temperatuur weliswaar).

2 likes

Euhrm
 en 
 hoe ga je dat voor elkaar boksen
 je gaat je zorgvuldig opgebouwde merk in een keer pats boem in een hoger marktsegment zetten

Wat is je doel ermee?

Hoe vind je nieuwe klanten in een ander segment want je oude zullen grotendeels afhaken?
Wat zal maken dat ze voor veel geld een tot nu toe als een klasse minder en goedkoper gepercipieerd merk zullen kopen?

Mijn doel lijkt mij duidelijk.
Mijn (hypothetische) merk heeft jaren lang kwalitatief hoogstaande uurwerken geleverd, veel kenners en consumenten onderkennen dit.
Het merk wil al jaren omhoog in prijs, maar krijgt telkens dezelfde tegenwerpingen vanuit ‘de oude garde’ (niet doen je raakt je vaste kern kwijt, het gast niet lukken want je usp is je prijs, niet doen mensen pikken het niet).
Het merk moet al jaren omhoog in prijs
De beste tijd voor een ommekeer is crisis tijd
Op deze voet doorgaan als merk is langzaam doodbloeden.

Dan maar radicaal
Dan maar gedurfd

Dan maar staand sterven met je klok om je pols dan op je knieen lijden.

Marketing is oorlog.

Geinige visie!

Geef eens even een voorbeeldje of wat van merken die met deze aanpak succes hebben gehad.
Hoeft niet persé om horlogemerken te gaan, andere luxegoederen mogen ook.

LG

LG verkocht allerleß soorten rommel, van broodroosters tot krultangen.
Zelfs de naam was adachuwelijk
Zeg eerlijk: wie koopt er in Europa iets van het merk ‘Lucky Gold Star’. Gelukkig goud sterretje? Gordon misschien, maar daar houd het om.

Door het logo te veranderen en zich te richten op schermen is LG nu een wereldwijd gerenımmeerd merk.

Ik geef LG even als snel voorbeeld.
Ik kan er tientallen opnoemen met de ‘move’ die ze hebbne gemaakt

Geen luxegoederen en geen plotselinge switch

Volgens mij kan nl. Wat jij noemt niet, ineens pats-boem, je bestaande handel de handel laten en onder dezelfde naam een segment hoger succesvol zijn

1 van de aller aller mooiste hoe je eenzelfde produkt in de schijnwerpers kunt krijgen, goodwill kunt kweken EN voor hetzelfde een hogere peijs kunt krijgen is de Negerzoen.

Prachtig

Jarenlang 10 negerzoenen in een doos doen en verkopen.

Het marketing bureau verzint dat er een stichting is die protesteert tegen de naam ‘negerzoen’ omdat dit racistisch zou zijn.
Persberichten er uit
Commotie
Wilders stemmers op Feesboek met ‘onse tradisies’ en hoppa: Bam!

Veel bombarie
Naamsverandering naar ‘Negenzoenen’ in plaats van 10 stuks, nu nog maar 9 stuks. Prijs gelijk. Meer marge

De stichting (die dus niet bestond) tevreden, het ‘volk’ blij dat een Nederlandse ‘tradisie’ in stand is gehouden en fabrikant buikdansend op tafel dat het is gelukt.

2 likes