Zwitserse horlogekoning

Leuk artikel vandaag (2 april) in de Volkskrant over Nick Hayek, grote baas van de Swatch Group.

Leuk citaat n.a.v. de vraag: “wat mist u nog in uw keten?”

“We hebben geen eigen krokodillen en koeien voor de leren bandjes van onze horloges. Ik zou dolgraag een eigen goudmijn hebben. En een diamantenmijn, want we hebben een wanhopig tekort aan diamanten. Ik zeg je: wij zijn één van de grootste diamentenkopers van de wereld.”

Daarnaast vond ik het aardig om te lezen dat de uurwerken van concurrenten zoals bijvoorbeeld Tag Heuer, Hublot en Cartier extern ingekocht worden bij o.a. de Swatch Group. Zij zijn daartoe verplicht door de Zwitserse kartelautoriteit Comco. Quote van Hayek over die concurrenten: “Ze zeggen dat ze superbe, originele horlogemakers zijn en doen net alsof ze hun eigen mechanieken maken. dat is niet allen oneerlijk concurrentie, het is ook oplichting van de consument.”

bedankt voor je post en quote (tu)
al is het volgens mij beter als je als liefhebber niet alles precies weet …
want zijn Tag Heuer, Hublot en Cartier slecht zoals ze hier worden neer gezet
of de swatch group omdat ze in de positie zijn gekomen waar ze nu in zitten ?

Ik denk dat er in dit geval geen sprake is van goed of slecht, maar wel van verschillende vormen van slimheid. Als je de techniek niet in huis hebt omdat het miljoenen aan investeringen vraagt om goede vernieuwende technieken te ontwikkelen, dan zet je steviger in op marketing. Als je de techniek al in huis hebt kun je je concentreren op andere zaken. In beide gevallen kun je dat goed of fout doen, waarbij je een imperium opbouwt of failliet gaat. Hayek geeft goed aan welke keuzes zij gemaakt hebben in economisch slechtere tijden en dat plijt van visie en een goed strategisch inzicht. Hayek kan de andere horlogemerken vervolgens verwijten dat ze alleen maar inzetten op marketing, maar dat is gezien zijn technische monopoliepositie alleen maar een juiste strategie.

pleit voor (korte ei: oeps)

Bedankt voor de tip, gelijk even bellen richting schoonvolk dat ze die krant voor me opsturen. :slight_smile:

Het is ongelooflijk dat de topman van de Swatch Group dit soort uitspraken doet !
Maar goed, het was al bekend dat hij een zwakke schakel is, maar ja…zoontje van de grote baas.
Pa Hayek was een man met een visie, een man met know-how en een man met lef, maar dit persoon…Hoop dat er goede mensen opstaan binnen de Swatch Group !
Hij moet zich misschien ook eens realiseren dat hij mega-inkomsten heeft/had door verkoop van uurwerken aan deze merken en dat daardoor het voortbestaan van de SG gegarandeerd was in de jaren '80/ '90. ( en niet te vergeten de intro van het merk Swatch…)
Hij moet zich ook eens realiseren dat LVMH (TAG Heuer) en Richemont ( Cartier etc) veel kapitaalkrachtiger zijn dan de Swatch Group, en dat er op de achtergrond natuurlijk al lang zaken spelen m.b.t. de ontwikkelingen van uurwerken.
En tot die tijd is hij verplicht uurwerken te leveren.
Wie het laatst lacht… :slight_smile: