Zwitserse horlogemakers over smartwatches

Interessant stukje in de Volkskrant:

TL;DR; - zijn nog niet onder de indruk van smartwatches, het zijn namelijk geen horloges maar mobiele devices om de pols. Wel gaat swatch ook zoiets maken, maar dan niet met allerlei communicatie aan boord.

Al vaker lezen we dit soort berichten, dat de Zwitserse horloge industrie de SmartWatch niet als bedreiging zien. Persoonlijk denk ik steeds meer, hoe harder men het roept hoe meer ze zich juist zorgen maken over deze ontwikkeling. Ze komen allemaal met een eigen versie die ze volop in ontwikkeling hebben. Natuurlijk anders dan de Apple Watch, misschien met een mooiere afwerking, bandjes etc. Maar om nou te zeggen dat het geen bedreiging is?

En wat als straks een Smartwatch standaard draadloos wordt bijgeladen als je hem bij je Smartphone legt? Hij meer functies krijgt, super samenwerkt met je telefoon en je moderne auto, je ergens niet meer mag bellen of zelfs je telefoon in je handen mag houden maar wel op je horloge kan kijken etc? Krijg je dan een nieuwe crisis zoals in de jaren 70 en 80 door de opkomst van de Quartz?

Er zal altijd een (goede) markt blijven voor een mechanische horloge, dat geloof ik wel. Maar of de verhoudingen over enkele jaren hetzelfde zijn dat weet ik niet.

Iemand inside information?

Ik denk dat ze inderdaad wel wat moeten vrezen, maar daar is weinig aan te doen.
Alles gaat met golfbewegingen. Horloges zijn bijzonder populair. Momenteel zijn Azie en Rusland de grootste afnemers van luxe artikelen. Daar hebben ze heel erg goed aan kunnen verdienen tijdens de crisis in Europa. Maar vroeg of laat zal de interesse van de Chinezen in dure horloges etc wel weer wat afnemen omdat het vroeg of laat ook daar slechter met de economie zal gaan. Hopelijk gaat het dan weer goed in Europa en Noord Amerika. Liefhebbers van mooie horloges zullen er altijd zijn. Of die liefhebbers akkoord blijven gaan met periodieke stijgingen van prijzen van sommige horlogemerken, dat weet ik niet. De grote mooie merken zullen dus harder moeten gaan werken voor hun geld en die enorme winsten zullen misschien niet meer vanzelfsprekend zijn. Maar ik heb geen smartwatch en ik wil geen smartwatch en daar ben ik niet uniek in. Persoonlijk denk ik dat bedrijven als Seiko en Casio banger moeten zijn.
Waarom Tag Heuer zich inlaat met allerhande zijwegen heb ik nooit begrepen. Dat ze het nu wederom doen vind ik jammer. Die telefoon was ook nooit een succes. Schoenmaker, houd je bij je leest! Als ik daar topman was zou mijn focus bij Chronografen blijven liggen en daar zou ik de allerbeste in willen zijn.
Zoals het artikel ook schrijft is de aanschaf van een horloge vaak pure emotie. Alle rede vervalt namelijk omdat niemand in de westerse wereld echt een horloge nodig heeft. Tenzij je, net als mijn vader, geen mobile telefoon bezit. Hij heeft dit gemis inderdaad met een mooi horloge gecompenseerd.

Ach, die apple watch is ook maar een stapje in een veel grotere ontwikkeling de komende decenia. Of het een blijvertje is, zo’n horloge? We zullen zien.

Ze realiseren zich toch wel ter degen dat ze iets moeten doen. Het is niet voor niets dat ook merken als Frederique Constant, Alpina, Tag Heuer en Breitling (en meer) allemaal al een smartwatch hebben gebracht of aangekondigd.

Deze bedrijven zijn wel al wat langer volop aan het innoveren. Zo heeft Casio al heel wat smartwatches uitgebracht met veel verschillende functies. Nu ook met bijvoorbeeld de EQB modellen. Ook weet ik dat ze binnenkort uitkomen met een smartwatch dat meer is dan alleen een “gadget”.

Het is pure arrogantie om te denken dat je huidige artikelenrange tot in lengte der tijden even populair zal blijven. In de krantenwereld konden ze zich ook niet voorstellen dat mensen het nieuws op een andere manier tot zich zouden gaan nemen. Nu ligt die business op apegapen. Wie dus niet vernieuwt verliest. Er zal altijd een markt blijven voor niet-slimme horloges, maar de volumes zullen wel kleiner worden. Als je aantallen wilt blijven verkopen zul je dus bijvoorbeeld nfc of bluetooth in je horloge moeten gaan verwerken. Dan hoeft het niet eens om compleet gedigitaliseerde horloges te gaan, maar om bijvoorbeeld je horloge te kunnen terugvinden, diefstal alarm, je tijdzone automatisch te laten aanpassen, enzovoort.

Ik denk dat de markt voor smartwatches en die voor mechanische horloges niet overlapt. Als dat wel zo was dan had de quartzcrisis de mechanische horloges al wel uitgeroeid, en hoewel dat misschien niet zoveel gescheeld heeft, is dat uiteindelijk niet gebeurd. Je draagt een mooi (vooral mechanisch) horloge niet puur om de tijd aan te geven; dat kan wel goedkoper, en puur functioneel gezien, beter. Als dat het enige doel was, liepen we allemaal met een F-91W om onze pols.

Ik zie smartwatches als gebruiksvoorwerpen, en mooie horloges als functionele sieraden. Dat zijn twee verschillende markten. Het is niet voor niets dat de Casios van deze wereld volop meegaan in de smartwatch-rage; het is hun markt waar de smartwatches in spelen.

1 like

Vertel :smiley:

Ik denk ook dat in t (super) hoge segment er wel afnemers blijven die n sieraad willen ipv alleen n tijd meetinstrument.

Maar de nieuwe generatie loopt er denk ik wel meer warm voor. Vooral als die dingen goedkoper worden en meer gaan kunnen.
Vroeger kregen sommigen voor hun 1e communie n horloge. Die zijn gewend aan n ouderwets horloge.
Voor e nieuwe generatie wordt dat straks n smartwatch :wink:
En als ze eenmaal gewend zijn aan de geneugten ervan, zal denk ik n groep misschien niet aan n ‘dumbwatch’ willen.

Ik merk t zelf ook. Ik heb intussen al m’n 2e smartband (armband met kleinere touchscreen en iets minder slim dan n smartwatch) en merk ook dat ik m handiger vind om te dragen. Ze hebben sinds vorig jaar intussen m’n mechanische ‘slaap horloges’ al v hun troon verstoten.

Ik denk dat steeds meer mensen n smartwatch zullen dragen. Tuurlijk zal n breguet of omega er misschien niet gelijk heel veel v merken. Maar op korte termijn vermoed ik dat ze bij de swatchgroup ook gaan zien dat hun tissot of Hamilton flink wat concurrentie v samsung, lg e.a. Electronica merken gaan krijgen.

Volgens mij is een smartwatch een kansloos product, effe leuk voor de nieuwigheid, meer niet. Ik zie mensen communiceren via whats app of messenger, foto’s uitwisselen via instagram, “zg sociaal” bezig zijn via facebook en twitter. En dat via een klein rotschermpje, terwijl je een mobiele telefoon binnen bereik hebt? Geloof er niets van.

Een smartwatch zal voor de meesten niet als vervanger zijn voor hun mobieltje. Meer iets voor erbij. Vooral als de features slimmer en beter worden.

Maar terug OT, laten we het even niet over ons WIS’s hebben. Die geven soms bedragen uit waar je dozen vol smartphones van kunt kopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Denken jullie dat de komende generaties jongeren, als ze al een horloge overwegen, een smartwatch zullen kiezen of toch een gewoon horloge prefereren? Want ik bedoel, mode merken en trends zullen voor velen ook belangrijk blijven, gezien de gretige aftrek van Michael Korrs en Armani horloges.
Niet dat beide niet samen kunnen gaat, getuige de smartwatch ideeën van Fossil.

Vooral dit stukje is leuk: “De markt voor smartwatches bestaat alleen in de hoofden van analisten en journalisten”

Hebben zij niet ongeveer evenveel, zo niet meer directe invloed op mensen dan meneer Nick Hayek jr. ? Rare uitspraak, hier kijkt iedereen toch doorheen mag ik hopen.

Gr Max

Hayek is 62, dan raak je de touch met de nieuwkomers op de markt een beetje kwijt.

Mogelijk, maar dan compenseer je dat door hogere prijzen. Pure luxeartikelen als (dure) mechanische horloges voldoen nu eenmaal niet aan ‘normale’ wetten van vraag en aanbod en kennen in sommige gevallen zelfs een negatieve prijselasticiteit.

Voor de super luxe horloges misschien wel. Zoals ik al zei, vermoed ik niet dat Breguet of Omega er gelijk last van hebben. Maar de Swatch group heeft natuurlijk ook Swatch (duh :stuck_out_tongue_closed_eyes: ), Calvin Klein, Tissot, Hamilton en nog een paar andere onder hun hoede met een ruime collectie aan normale quartz horloges. Die moeten het denk ik weer van de aantallen hebben ipv hele hoge marges.
En daar kan het misschien dringen gaan worden met smartwatches.

1 like