Zwitserse horlogeprijzen dit jaar (2016) tot wel 14% hoger

Ja je vraagt je af wat je als consument er voor terug krijgt.
Mijn horloge liefheberij bestaat uit de liefde voor de techniek die erin zit, en het vakmanschap.
Ik kies niet op basis van investering voor de toekomst, op langere termijn profiteert elk merk en model van waarde stijging, kijk maar naar de vintage modellen.
Ik koop geen klokkie met in het hoofd verkoop op korte termijn, ik zie hier ook de hobby niet echt in.
Maar goed een ieder beleeft dat anders.
Dit is ook het stemmetje in mijn hoofd die me tegenhoudt om deze gevoelige merken aan te schaffen.
Het is in mijn gevoel alleen om aandeelhouders te plezieren, en de marketing machine te voeden die overal op en in zit.
Zonder dat ik als consument er iets tastbaars voor terugkrijg.
Die marketing mensen lachen zich een krul in de staart.
En dat de tweedehands markt met die gekte meedoet is iets wat we zelf creeeren, en waar deze merken hun ’ kwaliteit’ weer aan linken.
Eigenlijk een absurde situatie.
En zolang we dit kunnen betalen doen we er keihard aan mee, incluis mezelf.

Grtn Leen

1 like

Bedankt voor de toelichting - mensen die scherp reageren op anderen kunnen zelf vaak wat minder hebben, zo blijkt maar weer. Op een bepaald moment stop je er dan maar mee met een beleefde groet.

Ow leg uit…

Ik ben ruim zeven jaar lid van diverse horlogefora. Zo lang hoor ik dit al. Ondanks een wereldwijde crisis zijn de prijzen alleen omhoog gegaan.

Ik koop horloges niet als investering maar omdat ik ze mooi vind. Ben er eigenlijk al een dik jaar klaar mee. De prijzen zijn gewoon niet leuk meer. Het geld gaat naar andere hobby’s.

4 likes

Je bent ook erg stil! Interesse helemaal weg?

Ja ben er echt klaar mee. Ik vind 200 euro voor een horloge al teveel tegenwoordig. Heb er genoeg en ze doen het allemaal even goed. Een dure aanwinst zal je van mij niet meer zien ben ik bang.

2 likes

Denk er ook een beetje zo over hoor, een horloge van 200 Euro doet het niet minder dan een exemplaar van 2000.
Als ik dan weer kijk wat kleine merken vragen voor de producten, waar veel meer handwerk in zit door een aantal uurwerkmakers, kan je eigenlijk al concluderen waar je geld bij de grote merken heen gaat.
En waar ook nog eens het grootste gedeelte van de productie geautomatiseerd is, incluis de uurwerken.
Ik vindt dan ook een van der Gang of CVDK of Dornbluth, Tourby, Stowa en nog een aantal kleine het geld meer waard, incluis het mindere imago, en het kijk mij is hebben gevoel.

Ik moet nog wat aanschaffen en heb een aantal voorkeuren, maar dat stemmetje he.

Grtn Leen.