Zwitserse horlogeprijzen dit jaar (2016) tot wel 14% hoger

So heißt es … ab 1-2-2016 …

Laut Branchenkreisen geht Marktführer Rolex, die größte Schweizer
Einzelmarke, mutig voran: Rolex werde die Preise um rund 14 Prozent
erhöhen, heißt es. Rolex wollte auf Anfrage die Information nicht
kommentieren, dementierte sie aber nicht.

-> Handelsblatt artikel

Zeu…

Gaat lekker

1 like

Prima toch? Niks mis mee!

De rente op mijn spaargeld haalt dat bij lange na niet.
Of betekent dat juist dat de afschrijving op een nieuw horloge nóg harder gaat? :wink:

2 likes

@acour_jeroen pas jij de titel even aan?

1 like

Done

1 like

ok ok :slight_smile:

Denk dat ik mijn SD heel snel uit de verkoop haal :laughing:
En ff wacht…

2 likes

Nog een artikel…

1 like

Thanks !

5% valt toch wel mee? Dat is nog geen 14… Maar inderdaad valt hier bijna niet tegenaan te sparen. Afgelopen jaar verscheen er een bericht over de grijze handel en hoe horlogemerken daarmee omgaan. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt dan weet je dat er een kunstmatige bubbel wordt gecreëerd die ooit uit elkaar gaat springen. Met al deze stijgingen, die waren al niet mals door het gedoe met de Zwitsere franc vraag ik me echt af hoe lang dit nog zo kan doorgaan.

5% valt wel mee, ware het niet dat het in stappen van 5% omhoog gaat…

Alleen een hoge jaarlijkse prijsstijging creëert nog geen bubbel. Zolang de horlogemerken hun productie-aantallen hierop aanpassen worden ze alleen maar exclusiever (hogere prijs = hoger drempelinkomen = minder vraag naar horloges). Als je prijs en productie-aantallen blijft verhogen gaat het een keer mis (tenzij de markt steeds groter wordt, China etc.).

En dat is niet het geval. Horlogemerken creëeren een markt die er feitelijk niet is. Hoe het precies ook weer zit weet ik niet meer, maar in ieder geval speelt het grijze circuit een heel belangrijke rol. Als je puur naar verkoop vanuit juweliers kijkt, is de markt al lang verzadigd. De grote verkoopaantallen komen meer uit het grijze circuit dacht ik. Maar er zijn hier vast leden die hier meer van weten als ik.

Luxe horloges worden wel onder de zgn. Veblen-goederen geplaatst. Kenmerk daarvan is dat bij een stijgende prijs van dit goed, de gevraagde hoeveelheid van dat goed juist stijgt.

Hmm toch maar rap een Rolex Sub nodate scoren. :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

Nou niet bij iedereen.
Denk juist dat jongeren daardoor juist een merk links laten liggen.

Ik heb (denk ik mede door die reden) helemaal niets met Rolex, terwijl als ze een beetje gewoon zouden zijn gebleven dat misschien wel onder mijn “holy grail” had kunnen vallen.

Maar ik kies wel vaker voor de undedog merk ik. Als iedereen iets heel graag wil hebben is het voor mij een reden het juist niet te willen hebben :wink:

En vaak volgt de meute vroeg of later ook wel een keer… :smile:

Dus als ik het goed begrijp gaan de prijzen van alle zwitserse merken zoals Omega, Rolex Breitling, Longines weer doorstijgen? Er komt 5% bovenop de adviesprijs?

Dus een Speedmaster Moonwatch met een adviesprijs van €4300 gaat straks €4515 kosten?
Man, Man, Man…

Gelden deze stijgingen ook voor de tweedehands markt?

Iemand enig idee wanneer deze prijsstijging zal worden doorgevoerd? Misschien daarvoor een beslissing maken.

Interessant gegeven. Ik begin me af te vragen of ze dit inderdaad vol kunnen blijven houden. Hoewel ik net kom kijken in de horlogewereld lijkt voor mij het aanbod van bijvoorbeeld Rolex erg groot. Ook in het 2ehands circuit. De vraag kan niet oneindig meestijgen denk ik.

Bij Rolex wel…:confused: