Drie jaar een mafklaptastische mafkees (fotodump!)

Ik heb opnieuw mijn forumverjaardag gemist! Vorig jaar kreeg ik veel positieve reacties op mijn flipperjaaroverzicht dus ik heb besloten om een tweede editie te maken.

Voorwoord
De doelen die ik begin 2019 heb gesteld zijn niet verwezenlijkt en ik heb het afgelopen jaar enkele lastige keuzes moeten maken, zoals het van de hand doen van mijn geliefde Polerouter, maar dat vind ik niet erg. Ik heb gedurende mijn derde forumjaar liefst dertien NA’s zien komen en gaan dus er is weer genoeg om te bespreken. Daarnaast heb ik dankzij deze hobby tot mijn genoegen weer veel leuke en inspirerende mensen mogen leren kennen.

Waar het sociale aspect van HF voor mij in eerste instantie bij de hobby hoorde, begint de hobby inmiddels steeds meer bij het sociale aspect te horen. Ik geniet nog altijd van mijn immer wisselende collectie en de ontdekkingsreis die daarmee gepaard gaat – hoewel ik inmiddels een aantal stukken heb die echt, nee, echt, niet meer weggaan – maar betrap mezelf erop dat ik HF in steeds mindere mate bezoek om met horloges bezig te zijn. Zo ben ik doorgaans meer in ‘Off topic’ te vinden dan in ‘Algemene Horlogepraat’. De reden dat ik dit zo expliciet benoem is tweeledig: ik ben benieuwd of men zich hierin herkent (wie opent die poll?) en ik meen dat HF hier vrij uniek in is, dus ik vind het de moeite om mijn waardering voor onze leden uit te spreken!

Genoeg geneuzeld. Ik heb dertien horloges te bespreken en mijn hooggewaardeerde publiek is hier uiteraard voor de plaatjes. Voor alle foto’s geldt: klik voor groot.

2019 in vogelvlucht

  1. Seiko Lord-Matic 5605-7000.
    Soms werpt Marktplaats in de gaten houden zijn vruchten af. Net als in het bezit zijn van het telefoonnummer van de Seiko-guru des huizes, maar dat terzijde.
    'Hé @koekoek, deze staat sindskort op Marktplaats. Is het wat? Ontbreekt de lume nou uit de wijzers?'
    Even later (na een beroep op het engelengeduld van Daniël door middel van nog wat domme vragen mijnerzijds), was de deal binnen no-time beklonken en kwam het horloge mijn kant op.


    Die kast, die wijzerplaat, gewoon dit horloge, joh. Bizar. een ‘grammar of design’-ontwerp in optima forma en in wát voor staat, ook nog eens.


    Na hem enkele maanden op leer te hebben gedragen, besloot ik de originele band uit de kast te halen. En dat stelde allerminst teleur.

  2. 1952 Eterna-Matic.
    Mijn eerste kennismaking met Eterna(-Matic). Eerste? Ja, die woordkeuze wordt vanzelf duidelijk naarmate je verder leest. Dit exemplaar was relatief snel vertrokken doordat ik de kans had om een nóg mooiere variant te scoren dus ik wijd er niet teveel woorden aan.


  3. 1952 Eterna-Matic, ‘starfish patina’.
    De overtreffende trap, zeg maar. Dit is een van de mooiste horloges die ik ooit heb gehad en zonder meer een van de blijvers, zoals ik die in mijn voorwoord beloofde. Radium dial, ‘starfish patina’ en een zeer interessant kastje. Need I say more?



    Serieus spul, dat radium. Maar het geeft dit horloge een overdaad aan karakter.

  4. 1953 Omega, ref. 2691.
    Omega! Gewoon, gaaf. Zeker met ‘petite seconde’. Alweer zo’n radiumknaller maar ditmaal met minder ‘littekens’.




    Laat ik er ook eens een uurwerkfoto tussen gooien.

  5. 1967 Certina DS, ref. 5301-013.
    Kort maar krachtig. Het was een fraai ding maar niet conform omschrijving en daarom retour afzender.

  6. 2019 Seiko, SRPC39 ‘Mini Turtle’.
    Gewoon, een lekkere vakantieklatser. Maar daar is niets mis mee.


  7. 1966 King Seiko, 4402-8000.
    Understated klasse, laat dat maar aan Seiko over. Met de messcherpe wijzers en evenzo afgewerkte kast, tikt deze dresser veel hokjes af.




  8. 1937 Eterna, ‘tonneau’.
    Weeral zo’n leuke Marktplaatst-vondst. Een stokoude Eterna (verrassend fors, trouwens!) met geblauwde wijzers. Mijn eerste rechthoekige horloges en dat smaakte naar meer.


  9. 1932 Eterna, ‘tonneau’, met Clamshell case.
    Dat ‘meer’ liet minder dan twee weken op zich wachten. De overtreffende trap qua design én kwaliteit, met zijn Staybrite kast naar Clamshell-constructie. (uitleg over het principe: https://en.wikipedia.org/wiki/Gallet_Clamshell)



    En wat schuilt er dan binnenin zo’n haast 90 jaar oud beestje? Pracht en praal, kan ik jullie vertellen.

  10. 1987 Seiko, 7A38-706A.
    Oud en vertrouwd. Ik had mijn vorige nooit moeten wegdoen, maar soit. Deze keer mag dit model blijven totdat ik een 7A28-702A vind.





  11. 1950s(?) Admes Genève.
    Erg leuke Rikketik-vondst. Zou het de zelfde kastfabrikant zijn geweest als van mijn 50s Eterna-Matics?


  12. 1979 Bulova, Super Seville, Day-Date.
    Wát een horloge is dit, zeg. Bang for buck is het credo. Helaas paste de President-bracelet mij niet goed en dit ding op leer zetten is heiligschennis, dus hij mocht vertrekken. Maar niet voordat ik hem uitgebreid op de gevoelige plaat had vastgelegd.




  13. 1955 Eterna-Matic, ‘stardust dial’.
    Poah. Toen ik deze zag, moest ik hem hebben. Dus zo geschiedde. Helaas bleken de wijzers bij aankomst relumed. Toen ik knopen moest doorhakken, is deze er daarom uitgevlogen.



    Hier een foto van de twee correcte wijzersets uit de vroege jaren '50, naast elkaar

En dat was het alweer!

Ik heb mijn meest bijzondere aanwinst van 2019 nog niet besproken. Namelijk: opa’s Omega. Dit horloge is niet om mee te pochen en daarom post ik er weinig foto’s van, maar is me natuurlijk het dierbaarst van allemaal. En hij is ook nog eens fotogeniek dus ik wil hem jullie niet onthouden.

Bedankt voor het lezen!

101 likes

Je hebt in ieder geval niet stil gezeten afgelopen jaar :wink:
Overigens prachtige aanwinsten!

1 like

Leuk verslag Matthijs, fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt hier. :blush: :+1:

1 like

Leuke reis; dank voor het delen.
Een aantal heb ik in het echt kunnen aanschouwen, en er zitten echt toppertjes tussen.
Ben benieuwd wat 2020 brengt. :sunglasses:

1 like

ik vind het een plaatje, allemaal overigens :wink: Nice!

1 like

Jij weet mijn antwoord hier op al, maar voor de rest ook nog eens: wanneer er voor mij op horloge gebied weinig gebeurt post ik ook weinig in algemeen. En er gebeurt voor mij de laatste tijd weinig omdat ik niet echt het budget meer heb om iedere maand in de hobby te investeren. Maar dat weerhoudt me er niet van gezellig in off topic mee te praten.

Dit verandert na vanavond wel weer even omdat ik dan mijn eerste NA van 2020 ga ontvangen. Stay tuned :sunglasses:

Oh ja, leuk verslag trouwens :+1: ik heb genoten van de plaatjes

3 likes

Ik kom echt zelden in Off-topic. Komt niet vanzelf in beeld, en ik neem de moeite niet om er te gaan kijken. Wel zit ik regelmatig met deze en gene te PB-en, maar dat gaat toch ook meestal over horloges. :sunglasses:

1 like

Een mooie reis door de tijd, met deze pareltjes :ok_hand:
En nu zien wat 2020 gaat brengen :grin:

Al plannen @Mafkees voor 2020?

1 like

Flinke lijst horloges die de revue hebben gepasseerd!

1 like

Die Omega radiumknaller :heart_eyes:

Mocht je die ooit wegdoen… :grimacing:

1 like

Leuk om te lezen! Ik vind Off Topic ook gezellig om rond te hangen.

1 like

Heerlijk verslag en die 2 omega,s :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Graag meer van dit soort verhalen. Hier ga ik altijd even rustig voor zitten.

1 like

Je hebt een goede smaak, dat is duidelijk.
Leuke post.:+1:

1 like

Heerlijk verhaal, heerlijke plaatjes. Dank je wel enne, de Omega van je opa mag je best wel wat vaker laten zijn. Mooi! :ok_hand:

1 like

Matthijs, dat geldt omgekeerd ook!
Vind dat jij veel bijdraagt aan het HF, en dat wordt iig door mij zeer gewaardeerd!
Ook deze post is weer lekker om te lezen en te kijken.

Keep up the good work!

Frank

3 likes

Ach, het kan altijd nog erger. @W.E is hier alleen maar lid geworden om lekker te kunnen keuvelen :grin:

3 likes

Fijn verslag met mooie horloges.
De goudkleurige LM :drooling_face:

1 like

Soms dreig ik horloges interessant te gaan vinden, maar een bezoekje aan Off Topic verhelpt dat altijd snel. :relaxed:

Ik ben ook al in de tweede regel van het bericht van TS afgehaakt. :man_shrugging:

2 likes

Goedzo! :smile::ok_hand:

En hopelijk wordt 2020 weer een jaar voor een mooie grote NA voor je.

1 like