Houten jubileum: vijf jaar Horlogeforummer (fotodump!)

Jullie zullen het niet geloven, maar net zoals bij …

mijn tweede (klik)

mijn derde (klik)

én vierde forumverjaardag (klik)

… heb ik mijn vijfde forumverjaardag gemist. :crazy_face:

2021 was voor mij op horlogegebied een veelbewogen jaar, met liefst 18 aankopen. Dat bleek voor mij een record. Feitjes:

  • Het oudste horloge dat ik kocht komt uit 1936, en het jongste uit 1982;
  • Eén horloge is niet Zwitsers;
  • 55% van de aanwinsten zijn Eterna’s(-Matics);
  • Het horloge dat ik momenteel het langst in bezit heb, kocht ik in september 2020.

Enfin, tijd voor het vertrouwde flipperoverzicht, vanzelfsprekend chronologische in volgorde van aanschaf. Gelet op het grote aantal, heb ik afgerond naar de 15 meest interessante.

  1. 1941 Eterna ‘bullseye’.
    Toen ik in de naweeën van de feestdagendip op Ebay zat te scrollen, stuitte ik op smoezelige foto’s van een smoezelig horloge. Maar hé, het was een Eterna, en ik meende iets uniek te kunnen ontwaren. Die ging dus het mandje in; een beslissing waar ik nog altijd heel blij om ben.


    Het moge duidelijk zijn dat dit een ‘marmite watch’ is: ‘hate it or love it’! Het moge daarnaast duidelijk zijn dat ik tot laatstgenoemd kamp behoor. De kast is messcherp en ongepolijst, met nauwelijks schade, de wijzerplaat is aantrekkelijk verkleurd (je begrijpt: daar zit het discussiepunt) en de reflectie van de gilt wijzerplaat is echt niet te versmaden. Dat alles, gepaard met een roestvrijstalen kast en een bumperwerkje uit het eerste productiejaar, maakt dit een kwaliteitsknaller.

  2. 1960s Milus ‘Snow Star’.
    Nog diezelfde maand haalde ik wederom de trekker over. Ditmaal ging het om iets heel anders, namelijk een 1960s horloge dat al even op de radar stond. De exemplaren die ik hiervoor had gezien, waren óf minder goed, óf obsceen duur. Ook in dit geval waren de Ebayfoto’s zacht gezegd smoezelig, maar inmiddels lukt het mij wel een ruwe diamant te herkennen.


    Het horloge viel dan ook niet tegen, met als echte blikvangers natuurlijk de urenmarkers. De Milus ‘Snow Star’ met sneeuw op de achtergrond! Een van mijn favoriete kiekjes van afgelopen jaar.

Daarna werd het (weer) even stil. Daarover schreef ik vorig jaar al:

Ook die traditie heb ik dus als vanouds voortgezet.

  1. 1966 Seiko ‘Sportsmatic’.
    Ruwweg een halfjaar stilte later, begin juni, kocht ik een mooie zomerklatser. Helaas bleek daar e.e.a. mis mee, maar hij is nog wel mee geweest op vakantie naar Italië.

  2. 1942 Eterna ‘gilt’.
    Het is dit jaar twee keer voorgekomen dat ik twee horloges kocht op één dag. In dit geval namelijk twee Eterna’s. Dit exemplaar trok mijn aandacht doordat ik de kastvorm fantastisch vind en ik eens zo’n ‘gilt dial’ wilde proberen.

  3. 1935 Eterna ‘Arabic’.
    De tweede betrof eigenlijk een tegenovergesteld horloge: kleiner, met een lichte wijzerplaat, geen lume en een handwinduurwerk in plaats van een (bumper-)automaat. Gelet op het productiejaartal, 1935, is dat laatste overigens niet verwonderlijk.


    Wat mij betreft heeft deze wijzerplaat de perfecte verhoudingen, met in het bijzonder lof voor het ontbreken van een afgehakte ‘6’. De roségouden cijfers zijn opgelegd. Helaas heb ik momenteel geen passend bandje, maar die staat in bestelling.

  4. 1940s Certo ‘bullseye’.
    Dit was wel een dingetje. Ik schafte dit ‘no name’ horloge aan op de gok: de staat was duidelijk subliem, de kwaliteit ook en het design óók. Voorts bleek hij snaarstrak te lopen. Ik schreef toen ook een los topic: NA: '40s design in optima forma (een 'Certo')
    Ik was compleet verliefd op dit horloge en ik kon mij dan ook niet voorstellen waarom ik hem ooit nog zou wegdoen. Toen hij echter even onder de Geigerteller ging, op een horlogemeeting enkele maanden later, bedacht ik mij héél snel.


    De twee opgelegde ringen rondom de wijzerplaat en de vulling van de wijzers zijn namelijk van radium. Dat wist ik wel, maar ik had niet kunnen bedenken hoe sterk radioactief dit kreng was. Op de Geigerteller was namelijk een waarde af te lezen die 1000 mSv/h overtrof. Toen ik dit eenmaal wist, heb ik het horloge de deur uit gedaan, waarbij ik de koper overigens volledig heb ingelicht.

  5. 1962 Eterna-Matic ‘Kontiki’.
    Net de ene radiumbom gedumpt hebbende, haalde ik een nieuwe in huis! :smiley:
    Maar deze kon ik écht niet laten schieten. Ik ben gek op Eterna en ik had nog nooit een Kontiki gehad. Daar kwam bij dat ik deze wijzerplaat heel gaaf vind en dat de staat uitmuntend was, inclusief de originele Gay Frêres. Een nobrainer, dus. Tot op de dag van vandaag is dit mijn meest bijzondere horloge.

  6. 1950s Longines ‘Conquest’.
    Op dezelfde dag dat ik de Kontiki kocht, kreeg ik ook dit horloge aangeboden. En ook dit was te goed om af te slaan. Ik heb 't natuurlijk over mijn Longines Conquest.


    Over deze gelijktijdige aankoop schreef ik al eens een topic: 'Double trouble': twee NA's in evenzoveel dagen

  7. 1950s Cyma ‘Navystar’.
    De beste horlogemeetings zijn die waarvan je vertrekt met meer dan waarmee je aankwam. Op de dag van het ‘Geigertellen’ nam ik dan ook deze pracht mee naar huis.

  8. 1950s Exquisit ‘Arrowhead’.
    Nog zo’n Ebaygokje én de enige aanschaf die niet Zwitsers is. Het design van deze Exquisit mag voor zich spreken en de staat ook.

  9. 1960s Seiko ‘Lord-Matic’.
    Mijn favoriete model Lord-Matic. Ik had er al een, maar deze is in betere staat. Helaas heb ik er nog geen dag van kunnen genieten, want ik krijg de band niet op maat gemaakt. De pins zitten muur- en muurvast; misschien is een vorige eigenaar aan het lijmen geweest. Hier moet ik nog wat op verzinnen, maar het zal het waard zijn!

  10. 1960 Eterna-Matic ‘Centenaire’.
    Dit was mijn eerste Chrono24-aankoop ooit. Op een verveelde avond ging ik het gehele aanbod van Eterna’s op die site door, waarbij ik stuitte op de advertentie van een Duitser die nog smoezeliger dan smoezelige foto’s wist te maken. Ik meende echter te weten wat ik zag, en waagde dus de gok, net als bij de Milus die ik hiervoor al besprak.


    Na een initiële schok, doordat ik – niet wetende dat het origineel zo hoort – zag dat de goudkap op de kast niet over de kromming van de kastpoten heen loopt, heb ik van die gok geen seconde spijt gehad. In tegendeel, zelfs. Dit is qua staat een van mijn mooiste horloges, en dankzij het chronometeruurwerk een van mijn bijzonderste.

  11. 1950s Mido ‘Wyoming’.
    Mijn eerste Mido! Een buitenkans deed zich voor om deze te kopen, en daar heb ik dan ook gretig op gehapt. De Mido doet zonder meer mee in de top 3 van ‘aankopen van dit jaar’. Hij is zeer lekker draagbaar dankzij de relatief grote kast en de verborgen kroon, de wijzerplaat is werkelijk en met hoofdletters UNIEK en heeft witgouden uurmarkers, en dit is de enige variant van deze referentie die we kenden, in zo’n goede staat. Dat alles maakte dat ik hem moest hebben.

  12. 1970s Eterna ‘Kontiki RoyalQuartz’.
    Als je me voor 't blok zou zetten en ik maar één horloge mocht houden, dan zou dat deze zijn. Ik typte vlak na de aankomst al een uitgebreid NA-topic, dus ik zal niet teveel uitweiden: NA: Eterna Kontiki RoyalQuartz & 50 jaar Eterna in vogelvlucht
    Toch wil ik gezegd hebben dat dit horloge kwalitatief ongenaakbaar is. Je merkt, ten opzichte van het 1930s-1960s spul dat ik gewend was, dat dit topmodel uit de late zeventiger jaren is gefabriceerd op een niveau dat eerder onhaalbaar was. Voor detailshots verwijs ik naar het NA-topic.


    Dit horloge kan gewoon altijd en overal, beschikt over een 100M WR kast (met schroefkroon) en een marktleidend quartzuurwerk, dat tot één minuut per jaar nauwkeurig is. Dat alles maakt hem praktisch en comfortabel, zonder in te boeten op vintage charme, nu hij toch al bijna een halve eeuw oud is.

  13. 1953 Eterna ‘Chronometer’.
    En ‘last’, maar zeker niet ‘least’: nóg een Eterna. Net als de Longinies en de Mido kan ik dit geen vondst noemen, nu hij me werd aangeboden, maar een aanwinst is het zeker.


    Ik liep al even op dit exemplaar te azen en kon dus niet afslaan. Ik vind de uurmarkers zeer aantrekkelijk, de kast is uniek te noemen en de wijzerplaat is helaas niet op beeld te vervatten zonder af te doen aan de schoonheid. Dat was dus een prachtige afsluiter van het jaar.

Zou er iemand zijn die alles heeft gelezen? :stuck_out_tongue:

Zoals jullie kunnen zien, heb ik het vorig jaar vrij bont gemaakt. De komende tijd ga ik dan ook consolideren. Toch heb ik wel doelen: ik heb in 2021 naast twee geweldige roségouden horloge gegrepen. Dat wil ik in 2022 niet nogmaals laten gebeuren en bovenaan de lijst staat dan ook het verlangen om een roségouden horloge toe te voegen aan de collectie.

Dank weer voor jullie aandacht, en tot volgend jaar!
Matthijs

26 likes

Niet alles gelezen, komt morgen wel :stuck_out_tongue_winking_eye:. Maar wat vindt je toch altijd vintage pareltjes, echt bewonderenswaardig! Ik heb, helaas, slechte ervaringen met vintage waardoor ik me er niet meer aan waag terwijl ik er veel prachtig vind!

1 like

Prachtige horloges voor mij is de Eterna Kontiki RoyalQuartz wel de uitschieter :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Unieke kast en pootjes die Exquisit :ok_hand: veel horloges in hele mooie staat zeg.

2 likes

Oh wouw, die Mido zeg! Wat een ontzettend mooi ding is dat!

1 like