NA: '40s design in optima forma (een 'Certo')

Naast mijn huis heb ik sinds het begin van de horlogehobby nog twee ‘thuizen’: horlogeforum en Ebay. Iedere dag besteed ik daar zeker een paar minuten, en vaak wel meer ook. Mijn interesse in de hobby varieert met het jaargetijde (mijn administratie leert dat ik al jarenlang consequent niets koop tussen januari en juni) maar enigszins actief blijf ik altijd wel. Na het bekijken van duizenden horlogeadvertenties krijg je soms het gevoel dat je alles al hebt gezien, zeker omdat ik eigenlijk uitsluitend kijk naar items onder de 500 euro, maar af en toe komt er nog wat voorbij dat je mond doet openvallen. Zo ook in dezen.

Via ebay.de kreeg ik in mijn ooghoek de suggestie om deze Certo eens te bekijken. Deze wát? Nou, daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord. Maar vooruit:

klik

En toen viel mijn mond dus open. Qua design een jaren '40 horloge in optima forma, zoveel is duidelijk. De ‘syringe’ wijzers en rode secondewijzer, de bullseye wijzerplaat met seconde-aanduidingen buiten de ring en de radium cijfers … wow, dat radium! Zo onverprutst kom je ze écht niet vaak tegen. En dat in een stainless steel kastje. Wat mij in het bijzonder intrigeerde waren de twee cirkels van radium die om de zwarte bullseye ring heen lopen, en die door hun textuur en hoogte een geweldig contrast opleveren.
image

De zwarte buitenring is bijna als nieuw en doet nog het meeste denken aan pianolak. Als men recht op de wijzerplaat kijkt dan lijkt het mat, maar met een schuine invalshoek blijkt hoe reflectief de verf is. De hittegeblauwde wijzers zijn als kers op de taart van het lichtspel.

Voeg daaraan toe de karakteristieke kroon en de respectabele 35mm diameter van de kast, en je hebt wat mij betreft een pareltje te pakken. Ondergetekende is dan ook enorm in zijn nopjes met deze NA. Een filmpje, voor echt goed beeld:

51 likes

alweer een neusje van de zalm :yum: :hugs: :+1:
prachtig gewoon :ok_hand:

1 like

Sodeju Martijn, wat een mooie aanwinst. :heart_eyes:

3 likes

Gefeliciteerd met de fraaie aanwinst. En loopt het Liengme uurwerkje nog een beetje lekker? :grin:

2 likes

Ah nu snap ik et, je stuurde vanochtend niet 3 keer dezelfde foto. Ik zat met mn brakke ochtend kop te kijken en me af te vragen waarom je in godsnaam zo vaak diezelfde foto stuurde

3 likes

wat een

Prachtig design inderdaad!

2 likes

Heel gaaf ding. Je hebt echt een radar voor dit type horloges :+1:

1 like

Mooie aanwinst :+1:
Niet merk gebonden zijn heeft zo ook zijn voordelen :slight_smile:

2 likes

Gaaf zeg! Zo zie je ze niet vaak uit de jaren 40, veel plezier ermee!

1 like

Super mooi! Jaloers!

1 like

Wonderbaarlijk genoeg prima! +/- 1 min/d of zo.

1 like

:star_struck:

1 like

Ja @Mafkees dit zijn echt pareltjes! :smiley:

Ik ben ook gek op dit soort 40’s designs!

Magnifique! :ok_hand:t2:

1 like

Klinkt goed, maar het was natuurlijk ook “manufactuur” :grin::grin:

1 like

Prachtig, wat een vondst!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige vondst :+1:

1 like

Heb je ook nachtfoto’s? Ben benieuwd of en hoe die ringen oplichten in combinatie met de cijfers

1 like

Die zullen niet meer oplichten :sweat_smile:

1 like

Verkocht zag ik, maar wat een mooi model!

1 like

De uitslag op de Geigerteller was dusdanig dat ik het horloge niet met gerust hart kon dragen. Dit heb ik de koper overigens eerlijk gezegd!

1 like