NA: Eterna Kontiki RoyalQuartz & 50 jaar Eterna in vogelvlucht

Een poos terug liet ik mij het volgende ontvallen:

De afgelopen 2,5 jaar heb ik zo’n 35 horloges geflipperd, waarvan 13 Eterna’s. Deze kwamen uit de jaren 1930, 1940, 1950 en 1960. Langzamerhand begon ik dus te geloven dat ik het merk wel een beetje had uitgespeeld, zeker nu ik de afgelopen maanden uitzonderlijk goede exemplaren van zowel een Kontiki als een Centenaire heb toegevoegd aan mijn collectie.

Hierbij merk ik op dat ik het échte topmodel, de Super Kontiki, nog nooit heb gehad, maar dat soort geld binnen afzienbare tijd ook niet zou willen uitgeven aan één horloge. Dat blijft voorlopig dus nog een droom, want ik vind ze wel heel erg tof. Tenzij iemand die dit toevallig leest mij een aanbod zou doen dat ik niet kan weerstaan :sunglasses:

Eterna heeft zich historisch gezien altijd breed gepositioneerd in de markt, met zowel instapmodellen als topmodellen. Vanaf halverwege de jaren '50 kan de Kontiki worden gezien als het sportieve topmodel, en de Centenaire als het dressy topmodel. Vanaf de vroege jaren '60 komt daar de ‘3000’-serie bij, met op het moment van introductie (een van) de dunste automatische uurwerken met datumfunctie.

Voor de decennia daaraan voorafgaand gold dat men niet werkte met modelnamen, maar dat er modellen op de markt waren met (oplopend in waarde) vergulde kasten, stalen kasten, goudkap kasten en volgouden kasten. In de jaren '30-'40, toen de meeste merken nog aanrommelden met verchroomde kastjes, stak Eterna daar bijvoorbeeld al bovenuit door het gebruik van Staybrite, zijnde roestvrij staal in een andere legering. Hier een foto van een catalogus uit begin jaren '30, met daarin o.a. no. 51, die ik heb gehad. Standaard geleverd op een Bonklip band, ook van Staybrite, en topklasse bouwkwaliteit – ook naar hedendaagse standaarden.

Maar ze hadden ook toen basismodellen, zoals deze, uit 1936.

Of, nou ja, ‘basis’? Dat snaarstrak afgewerkte in-house uurwerkje met gouden chatons is anders niet te versmaden. En ja, ik zei daarnet 1936.
image

Ga grofweg twintig jaar vooruit in de tijd en we belanden bij een van mijn favoriete modellen, waarvan ik een exemplaar bezat uit 1952.

Nog twintig jaar vooruit: het is geen geheim dat Eterna niet is gespaard door de zeventiger jaren ‘quartz crisis’, die menig gerenommeerd horlogehuis op zijn grondvesten deed schudden, en het is daarom dat ik nooit ook maar met een schuin oog naar het assortiment van Eterna ná ~1965 heb gekeken. Totdat ik een poos terug de Eterna Kontiki RoyalQuartz tegenkwam. Mijn interesse was gewerkt, want het was een Kontiki, en ik weet uit ‘hands-on’ ervaring hoe goed dat assortiment uit de jaren '50 en '60 was. Ik ben dus onderzoek gaan doen, en daarbij raakte ik positief verrast toen ik deze advertentie tegenkwam.

Deze RoyalQuartz is, eh, een quartz. Eerlijkheid gebiedt mij te bekennen dat ik daarmee zeer weinig binding heb. Sterker nog, de afgelopen jaren heb ik maar rechtvaardiging gevonden voor de aanschaf van één andere quartz, een Seiko 7A28-702A uit het eerste productiejaar. Dat is een zeer bijzonder uurwerk, dus zeker een google’tje waard!

Enfin, terug naar deze Eterna. Eerder merkte ik al op dat de Kontiki kan worden beschouwd als het sportieve topmodel van Eterna en dat is met deze RoyalQuartz niet anders. Saffierglas, een schroefkroon en 100m WR!

Voor zij die nog niet waren overtuigd: hier een foto van een advertentie met een zeilboot. Dan móét het natuurlijk wel een sportief zijn :sunglasses:

Terug naar mijn eigen aankoop. Woensdagavond heb ik het geld overgemaakt en vrijdag plofte hij vanuit Polen op de mat. Eenmaal het pakketje opengereten en de inhoud uitgepakt, glom mij een geweldig brok staal tegemoet.

En hij is zwaar! De schakels zijn massief staal en eenmaal op maat gemaakt – appeltje eitje, dankzij de geschroefde schakels – weegt het geheel nog 99g. Dat is wel andere koek, vergeleken met de '60s folded Gay Frères band op mijn Kontiki, of de '80s folded koekblikband op mijn 7A28-702A. Nee hoor, hier niets zulks. Dit is met gemak een van de best gefabriceerde banden die ik heb meegemaakt, en dan tel ik modern Rolex mee.

De schakels zijn zwaar zonder lomp te zijn en stevig zonder stug te voelen. Onderhevig aan zwaartekracht lijkt de constructie haast vloeibaar. Dit alles overigens zonder ook maar een halve millimeter rek.

Tel daarbij op een goed uitgevoerde verborgen sluiting, en je hebt écht iets uitzonderlijks.

De constructie staat met gemak toe dat de band wordt dubbelgevouwen (twee opeenvolgende schakels die elkaar aan de achterzijde aanraken) en dat maakt dat hij perfect om de pols valt.

Wat ook bijdraagt aan het draagcomfort is hoe dun de kast is. Met zijn 10mm was dit namelijk de dunste quartz met saffierglas ten tijde van de introductie, en het lijnenspel is niet te versmaden.

Ik ben kortom erg blij verrast door deze NA uit ~1976. Fun fact: ik bezit nu tegelijkertijd Eterna’s uit de jaren '30, '40, '50, '60 en '70. Best gaaf, toch? :smiley:

Dank voor het lezen weer!
Matthijs

97 likes

Als je zou zeggen dat hij een jaar of twee oud was zou ik het ook geloven.
Ziet er erg goed uit.

2 likes

Idd: mooi geconserveerd exemplaar! Gefeliciteerd met de aanschaf en veel draagplezier

1 like

Mooi ding. Klassiek, stijlvol en smaakvol.

Just my two

Geniet ervan in goede gezondheid Mathias.

1 like

:eyes: :face_with_monocle: :eyes:

Zo zo. Die is mooi. Hoe groot is die?

Onterecht, het is coole technologie.

Nondeju, je hebt gelijk.

Oh jazeker wel.

Veel plezier er mee, man. Dit is een topstuk. Supercool. De bezel, daar moet ik zelf wel even over nadenken, maar dat sodemietert niet.

2 likes

Mooi hoor, proficiat.

1 like

Heel mooi gefeliciteerd ermee. Komt hij nog in het blauwe gedeelte😉

1 like

Heel mooie klassieker in bijna nieuwstaat :star_struck::+1:

1 like

Dank, allen!

31mm. Prima formaat voor een dresser :smiley:

Dat is zo. Het probleem is alleen dat quartzuurwerken uit het lage- tot middensegment, dankzij een combinatie van de financiële misère tijdens de quartz crisis en het gegeven dat zelfs de goedkoopste quartzuurwerken dankzij hun feitelijke werking nog redelijk lopen, doorgaans shitters zijn. Als je zoiets wilt dat qua kwaliteit en beleving in de buurt komt van een zeg '50s middenklasser, zal je dus in het topsegment moeten kijken. Vandaar mijn keuze tóch voor deze RoyalQuartz te gaan, maar te denken valt ook aan de Rolex Oysterquartz, Seiko Grand Quartz of Seiko VFA, of de eerdergenoemde Seiko 7A28 (die is iets jonger, nl. vroege '80s).

De 7A28 is kwalitatief overigens een lachertje vergeleken bij deze Eterna, maar het uurwerk is cool en historisch vermeldenswaardig.

Dat had ik eerst ook, maar de afwerking is overtuigend!

3 likes

Mooi hoor :hushed: :ok_hand: ziet er Genta-esk uit

2 likes

Mooi geschreven Matthijs. En een prachtig horloge natuurlijk :smiley:.

1 like

Heel gaaf :ok_hand:

1 like

Erg mooi horloge van een prachtig merk!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Fraaie aanwinst en een mooi stukje historie. Dank voor het delen en veel plezier met de aanwinst :+1:

1 like

Interessant verhaal en een bijzonder nieuwe aanwinst. Top!

1 like

Heel erg nice! En tegenwoordig weer helemaal mode :grin::ok_hand:t3:

1 like

Ik word doorgaans ook niet warm van quartz, maar dit is een leuk model.

Mooie staat ook. Tof ding.

1 like

Leuk! Gefeliciteerd :blush:

1 like

“Ode” aan Eterna en de Kontiki blijft ubercool. Mooie toelichting erbij :ok_hand:t3:

1 like

Owww, wat mooi!

(Zowel de NA als de andere Eterna´s op de foto)

Leuk verhaal ook. Weer wat bijgeleerd. Dank voor het delen!

1 like