NA: Eterna Sonic (1970)

Pakweg een halfjaar geleden stapte ik nogal uit mijn comfortzone, door een high end vintage quartz aan te schaffen. Dat bood aanleiding tot onderstaand NA-topic.

Achteraf gezien kan ik die gok als eye-opener beschouwen, en als iets dat ik eerder had moeten doen; toen een elektronisch uurwerk nog een novelty was, plaatsten fabrikanten deze futuristische uurwerken namelijk vooral in hun beste modellen. Door het gebrek aan populariteit van quartzuurwerken in de hedendaagse markt kun je daarom vroegere topmodellen bemachtigen voor wat relatief kan worden gezien als een prikkie, en inmiddels heb ik er dan ook een paar uit die categorie bij elkaar gesprokkeld.

Welnu, met de aanschaf van deze Sonic ben ik van mening dat me het ‘weer eens’ is gelukt. Lijdend voorwerp in dezen is namelijk een model dat is geproduceerd in 1970.

De wijzerplaat is pokdalig, haast asfalt-achtig, en dat zorgt voor leuke effecten.

Ook bekend van de tv, uh het tijdschrift, maar dan niet op deze band. De variant met Arabische wijzerplaat zie je overigens niet zo vaak, en deze band nog minder, dus ik kan van geluk spreken.

De band is trouwens een bijzonder mooi stukje vakmanschap dat niet onder doet aan het horloge, met compleet massieve en geschroefde schakels, en een prachtige afwerking. Door alle hoeken en de fijne brushing grijpt hij het licht erg mooi.

Dat is wel de afwerking die ‘we’ gewend zijn van mijn overige modellen, zoals de eind '70s Kontiki RQ die ik hierboven al plaatste en mijn two tone RQ ('80s). Met name de afwerking van laatstgenoemde is op het bizarre af: kijk maar eens naar de naden van de links.

43 likes

De eerste is mijn favoriet vanwege de vorm van de kast

3 likes

Banden zijn prachtig!

1 like

Toffe wijzerplaat en band👌🏻

1 like

Prachtig! Je kon inderdaad voor een vroege Seiko kwarts qua geld ook een nieuwe Toyota kopen. Men had wat te bewijzen en en het mocht wat kosten.

1 like

Mooie en bijzondere aanwinst!

1 like

Heel mooi!

Heb je ook wat info over het uurwerk? 1970, geen quartz. Is het een “accutron” of een electrische balans?

1 like

ESA 9162 is de zoekterm.

2 likes

Met plezier gelezen! Dank voor het delen👍🏻

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Of ziek op MOSABA, is de Franse afkorting voor horloge zonder balans

1 like

Gaaf gevonden weer hoor, van harte!
Die vorige Royalquartz die je vond heeft mij toen aangezet voor een zoektocht.
Brrrr ik ken duidelijk de wegen nog niet maar nu ik deze weer zie; ik ben zoeken! :wink:

1 like

Heel gaaf!

1 like

Doet een beetje white shadow aan

Wat is de maat?

1 like

Herkenbaar verhaal en mooie aanwinst! Ik heb me op dit moment meer toegelegd op de omega seamaster quartzen. Daar is ook nog veel leuks te vinden waar tot nu toe bij de door mij gevonden exemplaren nog weinig sprake is van namaak. Ikben benieuwd wat je volgende gaat worden. Eterna heb ik op de een of andere manier ook een zwak voor. :sweat_smile:

1 like

Stemvork dus :grinning:

1 like

Ja Matthijs weer een mooie vangst :ok_hand: :ok_hand:zeg ! Je bericht levert gelet op de respons wederom “leer” momenten en inspireert ook anderen het Eterna pad te verkennen . :+1:

1 like

Begrijpelijk, al vind ik deze ‘c-case’ (geen stotter) ook niet te versmaden.

Dank voor al jullie enthousiasme :smiley:

4 likes

Tadaa.

Bedoel je de Kontiki, of die two tone?

Ik snap wat je bedoelt.
Hij is 38mm, dus best fors voor mijn doen. Maar hij draagt meer bescheiden dan mijn f300.

Check! Zoals je hierboven ziet, zijn de Constellations ook aardig :slight_smile:

4 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst :+1:
Heel mooie horloges ik wist niet dat de afwerking zó goed was

1 like