Twee jaar een mafkees: so what? (fotodump!)

Beste allemaal,

Het forum liet mij vandaag via een notificatie weten dat ik gisteren mijn tweede forumverjaardag had moeten vieren. Bedankt hé!

Enfin, het leek mij leuk om naar aanleiding hiervan even mijn flipper-excelletje erbij te pakken om jullie mee te nemen in de reis die ik tot noch toe heb meegemaakt.

Mijn interesse in de horlogehobby werd, zoals bij zovelen, gewekt door onze vrienden van horlogevandaag. Hier kocht ik tevens mijn eerste horloge: een Thomas Earnshaw ‘Beagle’. Ja, een TE, maar naar mijn mening nog altijd de minst ‘erge’. Dat is nu ongeveer tweeënhalf jaar geleden, in juni 2016.

Twee dagen voordat ik mij hier registreerde, kocht ik op aanraden van @koekoek via Ebay een Seiko 5, en wel een SNKL47. Ik vind dit nog altijd een van de mooiste 5jes die er zijn en ik heb veel speciale herinneringen aan dit horloge omdat hij me heeft vergezeld tijdens mijn reis naar IJsland in februari 2017. Toch heb ik hem verkocht omdat hij simpelweg de doos niet meer uitkwam vanwege de upgrades links en rechts, die je vanzelf voorbij zult zien komen.

Dit 5je heeft de dorst al voor iets minder lange tijd kunnen stillen, want op 10 april 2017 volgde mijn eerste uitstapje naar vintage. Het betrof een Formida chronograaf met Landeron 51, of wel: een Chronographe Suisse. Dit uitstapje was kort omdat er wat problemen waren met het uurwerk. Dit is heel netjes opgelost door de vorige eigenaar door middel van een retour. Vanwege de korte tijd in bezit (een weekend) heb ik er maar één (matige) foto van, maar ik ben het nog altijd eens met mijn smaak van destijds. De layout van de gilded wijzerplaat is fraai en het patina is aantrekkelijk.

De volgende aanwinst staat in schril contrast tot deze uitstap naar vintage. Ik vond digitaal ineens erg gaaf en daarom moest er een G-shock komen, maar niet zo’n uitbundige. Het werd de lekker eenvoudige DW-5600E, die ik nog altijd in bezit heb en die trouw dienstdoet als vakantiehorloge. Ik heb er niet eens eigen fotos van maar ik vind het wel de mooiste G-shock.

Enkele maanden later begon het weer te kriebelen. Ik hing inmiddels al even rond op het forum en daardoor had ik steeds meer horloges langs zien komen, waaronder zeer exclusieve. Ik kreeg veel interesse in zeldzame horloges met geschiedenis maar het budget bleef beperkt. Daarom besloot ik om een Steinhart aan te schaffen, het model Ocean Vintage Military (1). Kwalitatief dikke prima maar ik kreeg er geen klik mee. Ook kon ik niet wennen aan de lumen van de wijzerplaat en de wijzers, die niet matcht.

En toen ging het vanaf november 2017 helemaal mis.

En zo geschiedde. In de periode november 2017 tot november 2018 zou ik maar liefst 19 horloges gaan flipperen, voornamelijk vintage. Vanwege de hoeveelheid houd ik het qua toelichting kort.

  1. Een '50s Suvex met ETA 1080. Echt een topding dat als het goed is nog binnen het forum rondzwerft.

  2. Een '60s Titus ‘De Luxe’.

  3. Een Glycine Altus compressor met een mint wijzerplaat en briljant verkleurd tritium.

  4. Mijn eerste uitstap naar topsegment vintage: een Omega Constellation (C-case) met cal. 751 en ref. 168.029. Na een hoop moeilijkheden met het uurwerk, hetgeen overigens geweldig is opgelost door @PeterLC, heb ik maandenlang iedere dag genoten van dit horloge. Uiteindelijk heb ik hem in het najaar van 2018 verkocht om budgettair ruimte te maken, zodat ik andere horloges kon proberen.

  5. Seiko 7A38-706A. Briljant uurwerk met een briljante wijzerplaat. Staat nu in het blauwe, als ik mij niet vergis!

  6. Een vintage Caravelle. Erg fijne wijzerplaat.

  7. De welbekende SKX007. Geen klik mee en na 1 weekend dragen verkocht.

  8. SARB033. Geen klik mee, hup, terug naar vintage maar weer!

  9. Of toch niet? Pakweg een halfjaar later volgde de Casio Oceanus OCW S-100. Heel fijn maar het titanium deed 't hem niet voor mij.

  10. BWC chronograaf met Landeron 148 en ‘reverse panda’ wijzerplaat.

  11. Mijn aanwinst van 2018: een Universal Geneve Polerouter met cal. 69 (microrotor) en wijzerplaat in mint conditie.

  12. Seiko SDGM003 ‘Grand Cocktail’: misschien wel een gedeelde eerste plaats naast de Polerouter. Wat een ongelooflijke klasse heeft dit horloge.

  1. Een rommelmarktaanwinst, deze sympathieke Helvetia.

  2. Kort maar krachtig… de Dan Henry 1964. Dat was letterlijk een kwestie van doos uit, doos terug in. Lomp ding zonder vintage feel.

  3. Titus ‘Golden Leaf’. Ongelooflijk wat voor pareltjes je soms via Marktplaats kunt vinden.

  4. '50s Omega Seamaster met ‘fat lugs’ en cal. 354 bumpertje. Erg fijn horloge.

  5. Seiko Panda alarmchronograaf met 7T32 uurwerk.

  6. Zodiac Sea Wolf uit de vroege '60s. Bril-jant horloge. Helaas heb ik hem net verkocht. Hij verloor het van de Polerouter en van de SDGM003.

  7. Last but not least: de Olma Sea-Cup. Na het afscheid van de Glycine Altus eerder dit jaar, heb ik me verder verdiept in de Zwitserse EPSA-compressors van de jaren '60. Wat mij betreft kun je qua budget vintage niets beters vinden als instapper. Toen ik dit exemplaar hier in het blauwe deel tegenkwam, heb ik dan ook direct de knoop doorgehakt.

Tot slot
De huidige staat van de collectie: de Seiko SDGM003, de Universal Geneve Polerouter, de Olma Sea-Cup en de G-shock waarvan ik altijd denk ‘misschien ooit nog handig…’.

De doelen voor 2019: upgraden. De Polerouter wil ik misschien wisselen voor een 18k exemplaar, liefst rosé en met een zwarte wijzerplaat. Dat is wat mij betreft het mooiste horloge dat ooit is gemaakt.

Daarnaast offer ik de SDGM héél misschien op om een 18k Omega Constellation te kopen. Zoiets:

Voor nu: bedankt voor het lezen!

107 likes

leuk om te lezen! ik denk niet dat ik ooit genoeg krijg van die Polerouter :heart_eyes:

2 likes

Mooi man, goed bezig!

1 like

Leuk flipper verslag :wink:

1 like

Mooi leesbaar stuk. Je wakkert op de een of andere manier mijn interesse voor vintage aan.

2 likes

Mooi overzicht!

De caravelle die ik van jou heb overgenomen is nog steeds mijn meest gedragen vintage horloge.
Hij heeft een prachtige champagne wijzerplaat met als mooi detail de blauwe streepjes in de markers en wijzers.

14 likes

Mooie route ben je aan het bewandelen! Benieuwd hoe het vanaf hier gaat. En met 24 horloges in 24 maanden een keurig gemiddelde van 1 per maand!

2 likes

Leuk verslag! Dank voor het delen! :smile: :+1:

1 like

Nice, van harte met je forumverjaardag. :tada:
I like your taste of watches.

1 like

Nr 11 en nr 16… wauw !!

1 like

Leuke reis heb je afgelegd ,en het is wel duidelijk dat vintage de voorkeur heeft :+1:

1 like

Lekker verhaaltje om te lezen :+1: en een leuke collectie over de pols gehad in de afgelopen twee jaren. :sunny:

1 like

Mooi!

Super om te horen en ik ben het helemaal met je eens. Ik heb hem t.z.t. weggedaan omdat hij het verloor van mijn Omega Constellation (logisch, factor 10 prijsverschil) maar het is een heel tof exemplaar.

Haha, ik weet niet of het zo beter of slechter klinkt :joy:

Bedankt! Ik heb als liefhebber de opvatting dat vintage een bepaald charme heeft. Modern heeft dat niet en daarom kom ik zelden tot een echte klik met een modern horloge. Een waardige uitzondering is de SDGM003, waarvan de afwerking zo feilloos is dat dát alleen hem al begeerlijk maakt.

4 likes

Mooi Matthijs. Leuk te lezen en veel mooie horloges!

1 like

Heerlijk zitten lezen Mafkees!
Gefeliciteerd :+1:

1 like

Zeer mooi! Nummer 10 en 11 (BWC en Polerouter) zijn mijn favorieten.

1 like

Hier moet je toch met tevredenheid op terug kunnen kijken, gaaf hoe je je een weg door de vintage horloges heb gebaand! :+1:

Op naar de volgende 2 jaar.

1 like

Bedankt voor het verfrissende topic! Leuk om je reis te zien.

1 like

Die Polerouters, Titus Golden leaf en Suvex…:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Geweldige reis door jouw horloge geschiedenis! Leuk omschreven en altijd fijn die foto’s erbij! Geloof dat je mijn ‘vintage’ gevoelens hebt aangewakkerd… Dat deed je al met de foto’s van de UG Polerouter :thinking:

1 like