2020 in retrospect: Mafkees' vierde forumverjaardag (fotodump!)

Geheel in stijl heb ik mijn forumverjaardag gemist, net zoals in 2019:

en 2020.

Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. 2020 was op het gebied van onze hobby voor mij een atypisch rustig jaar, met ‘slechts’ acht aankopen. Ter vergelijking: in 2019 waren dat er nog vijftien, in 2018 zelfs zeventien en tot slot tien in 2017.
Saillante details: reeds voor het derde jaar op rij kocht ik blijkens mijn administratie niets tussen januari en mei en zelden tussen mei en september. Ik wijt dit aan mijn zweetpolsen 's zomers. Ik draag dan geen horloge en dus is er geen interesse in de hobby.

2020 was natuurlijk ook een atypisch jaar in algemene zin. Mij heeft dat met betrekking tot onze hobby in het bijzonder geraakt omdat ik graag afsprak met medeliefhebbers, of dat nu was bij een transactie via het blauwe deel of bij horlogemeetings, die overigens vaker dan niet afliepen in transacties over en weer. Ik heb het geluk via ons forum een fijne club mensen te hebben leren kennen bij wie ik altijd terecht kan met gezwets over horloges. Het is altijd leuk om elkaar op te zwepen tot het doen van de zoveelste totaal onnodige (maar even zo gave) aankoop.

Laat ik dan maar gelijk ter zake komen: ik heb namelijk acht horloges te introduceren!

  1. In februari kocht ik deze bijzondere Hamilton T-403. Ik sprak net al even over de horlogemeetings die de neiging hebben duurder af te lopen dan alleen de prijs van benzine voor het op en neer rijden. Dit horloge is daar zo’n voorbeeld van. Er lagen misschien wel vijftig horloges op tafel maar deze sprong er voor mij uit. Ik heb hem daarom maar mee naar huis genomen (natuurlijk in overleg met zijn eigenaar :wink: ). Dit horloge heeft een sunburst die zijn weerga niet kent, een microrotor(!) uurwerk en een unieke kastvorm, maar doordat de hobby begin dit jaar – zoals elk jaar – op een laag pitje kwam te staan, heb ik hem na enkele maanden al de deur gewezen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.


  2. In juli ontstond er een kortstondige vakantieliefde met de SARB065, de originele ‘Cocktail time’. Met de zon verdween ook dit horloge in het najaar. Het is goed soms een uitstapje te maken naar modern, al is het maar om je te herinneren waarom je ook alweer van vintage houdt.

  3. En zo zaten we alweer in september, toen ik na jarenlang zoeken de kans kreeg om een Seiko 7A28-702A op de kop te tikken. Toch wel wat van een grail. Er moest nog wel wat aan worden gesleuteld en toevalligerwijs verwacht ik hem morgen terug van @Aad57. Betere foto’s verschijnen dan ook vanzelf, dit was de enige die ik had gemaakt voordat ik hem op de bus deed :sunglasses:

  4. Oktober: mister Seiko @koekoek in de inbox. Of ik geen interesse had in een Seiko 5605-7020? Zeker wel. Ik had namelijk ooit een verguld exemplaar (klik) van deze referentie en het is wellicht mijn favoriete design onder vintage Seiko.

  5. Het venijn zat dit jaar in de staart: december bracht drie NA’s, te beginnen met het hoogtepunt van 2020. De Olma super compressor waar ik eerder al een los topic aan wijdde. Zie NA! Een Olma met Amerikaanse roots
    Ik blijf erbij: het horloge is fenomenaal. Zo goed bewaard gebleven dat het haast eng is om hem te dragen en bijvoorbeeld geen enkel spoor van vocht; zo blijkt maar weer dat de EPSA-kasten uit de jaren '60 van uitzonderlijke kwaliteit waren. Het moet dan ook raar lopen voordat deze vertrekt uit huize Mafkees.


  6. Een aanbod van een goede bekende dat ik niet kon afslaan bracht deze Certina DS ‘patent pending’ als vrij impulsieve aankoop. No regrets :sunglasses:

  7. De laatste keer dat de hamer ten gunste van mij viel in 2020 bracht een horloge van mijn favoriete merk naar mijn deurmat: een Eterna-Matic. En niet zomaar een, maar een -Matic uit het eerste jaar (1948) met een kast waar ik al lang naar op zoek was. De kast geeft mij heuse Patek-vibes qua ontwerp en ondanks de staat van de wijzerplaat is de kwaliteit van het horloge in je handen evident. De lugs dacht ik treffend te omschrijven als ‘teardrop lugs’ maar iemand kwam met ‘fish lugs’ en dat vond ik achteraf eigenlijk veel gevatter.


  8. Tot slot een NA uit januari 2021, wat nipt valt binnen mijn forumjaar: een Eterna uit 1941. Deze is nog niet gearriveerd en ik moet dus volstaan met een foto van de verkoper, maar het zij zo. Het horloge is van staal, wat uitzonderlijk mag heten als men spreekt over de oorlogsjaren, en bevat een bumperuurwerkje (cal. 1034H) uit het eerste productiejaar van dat uurwerk. Al met al genoeg reden voor mij om binnen tien seconden na het aanklikken van de advertentie op die ‘koop’-knop te rammen. Mijn eerste actie na aankomst wordt het bandje eraf wippen en er een Bonklip aan hangen om de sportieve stijl te benadrukken.

Met de aanschaf van bovenstaande Eterna is 2021 krachtig afgetrapt en heb ik mijn totaal aantal horloges gebracht tot acht, een ‘all time high’. Ik ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen op horlogegebied en meld mij in 2022 trouw weer met een jaarverslag :sunglasses:

Dank voor het lezen!

57 likes

Leuk artikel en een hoop mooie horloges.
Die olma is voor mij wel de kroon hoor :ok_hand:

1 like

Eens Ruud. Die Olma ook voor mij :ok_hand:t2:
Erg benieuwd naar @Mafkees irl!

1 like

De certina ds is ook erg gaaf.

De hamilton is erg cool… maar wel een stuk minder tijdloos.

1 like

Mooie aanwinsten Mafkees.
Ben benieuwd wat dit jaar je gaat brengen.

1 like

Mijn keus?

Lekker! :ok_hand:
Dank je wel, leuk jaarverslag.

1 like

Even lekker meegekeken in je HF dagboek, thx. Eterna rocks :+1:

1 like

Leuke post dit. Kijk uit naar je volgende verjaardag :+1:t2:

1 like

Leuk leesvoer! Mooi ding ook die Olma, ietwat Polerouter-esk :+1:

1 like

Absoluut! Dat zijn pareltjes hoor!

Zeker waar. Ik vond hem achteraf toch nét wat te ‘quirky’.
Ik ben trouwens benieuwd wat jij vindt van de patina op de Eterna uit 1941, mr. Patinarouter :stuck_out_tongue:

Ssst, we houden dat best geheim! :shushing_face:

:sweat_smile: :innocent:

2 likes

Is voor mij anders omdat de print ondanks de patina erg strak is en de patina egaal over de plaat zit. De grens tussen patina en puin is een dunne…

Een vlek op de plaat vind ik niets bijv. Ik vind die lichte eterna mooier… al zou ik die helemaal kicken vinden met een mooiere plaat.

1 like

Helder verhaal. Ik vind het wel interessant om te zien hoe de wijzerplaat in die 80 jaar is veranderd maar ik kan pas beoordelen of het mijn smaak is wanneer ik hem vast heb. Radium en/of het type/de kleur verf is hierbij overigens ongetwijfeld een factor geweest, gezien mijn lumevrije Eterna van 90 jaar oud nog snaarstrak is.

7 likes

Die vind ik inderdaad heel erg tof. Die stardust eterna van vorig jaar vond ik ook :ok_hand:

Kan je ook een collectie overzicht maken?

1 like

Mooi verhaal :+1: Zitten een paar zeer fraaie horloges tussen!

1 like

Deze vind ik echt geweldig :ok_hand:.

4 likes

Mafkees :stuck_out_tongue_winking_eye:

Was weer een mooi stuk met mooie plaatjes!

1 like

Mooie foto’s

1 like


Met de '40s Eterna dus nog incoming.

4 likes

Nou heb je zo’n mooi kistje en dan kwak je die horloges - die toch al uitblinken in vergane glorie - daar zo slordig in. Kan dat niet wat netter?

1 like

Fancy oude mannen collectie voor een student :+1:

:man_facepalming:

2 likes