1e jaar horlogeforum (fotodump!)

TL;DR: Jullie en horloges zijn leuk. Hieronder staan ook nog een paar plaatjes.

Tja, dan ben je alweer één jaar lid. Omdat ik meer lees dan bijdraag zullen velen mij niet kennen, maar ik raakte geïnspireerd door het topic van ene Mafkees waarin verslag wordt gedaan over een 4e verjaardag. Het leek mij leuk om hetzelfde te doen over mijn eerste jaar.

Waar het mee begon was mijn vrouw die mij rondom de feestdagen 2019 wees op een reclamefolder met hierin fashion watches. Iets in mij zei dat er meer merken zijn die mij beter zouden bevallen, dus ik nam een kijkje op dit forum en maakte al snel een account aan. Er ging een wereld voor mij open. In retroperspectief weet ik nog niet of dit een goede of juist slechte keuze is geweest… Ik krijg van mijn vrouw weinig commentaar op mijn nieuwe hobby, maar bij opmerkingen over een nieuwe aanschaf ben ik blij om haar erop te kunnen wijzen dat zij (mede) aanstichter is van dit alles :laughing:

1: Mijn eerste “aanschaf” was een Seiko Blue Moon (SRPB41J1), gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag. Ik weet nog hoe ik voor de aanschaf o.b.v. alle plaatjes en video’s overdonderd was door hoe mooi ik de wijzerplaat en wijzers vond, en dit is nog steeds. De keuze voor de Blue Moon was vooral voor op werk, toen nog met het idee dat het onzinnig zou zijn om thuis een horloge te dragen. Ik zou verder echt nooit meer zo veel geld aan een horloge spenderen… Wat was ik toen naïef zeg :joy:

2: De gewilde Seiko Alpinist (SARB017). Deze gaat nog steeds regelmatig om de pols, vooral tijdens uitstapjes in de natuur waar de Alpinist m.i. erg goed tot z’n recht komt (en wat zo ongeveer het enige is dat over is tijdens de lockdown). Ik had nooit gedacht een stalen horloge met gouden indices en groene wijzerplaat te dragen, maar de combi is gewoon erg goed gedaan.

3, 4 + 5 (allen verkocht): Hoewel ik vooraf dacht nooit een duiker te willen kopen ben ik gevallen voor de blauwe Citizen Promaster (NY0040-17LE). Ik heb dit horloge gekocht, verkocht, wegens spijt opnieuw gekocht, met het oog op een upgrade naar de titanium versie (NY0100-50M) verkocht, de titanium versie gekocht en omdat deze niet zo goed beviel toch ook weer verkocht. De hogere aanschaf van de titanium versie zorgde ervoor dat ik hem niet zo zorgeloos droeg als het goedkopere broertje. Uiteindelijk vind ik de afwerking van de bezel, indices en wijzers toch iets te grof of lomp en het feit dat er mineraalglas op zit strookt niet helemaal met het geheel zorgeloos willen dragen. Toch blijft dit model enige aantrekkingskracht hebben.

6 (direct verkocht): Ik heb meegedaan aan de sympathieke forumactie om Invicta pro diver te scoren. Pas achteraf had ik echt door dat het een hommage is. Ik bleek niets te hebben met hommages dus deze is in stickers en al doorgegaan. Verder ook geen klik ofzo met het model, achteraf heb ik me te veel mee laten slepen. Geen foto’s van, maar iedereen kent dit model wel.

7 (verkocht): Op het forum kwam de Seiko SNK809 langs. Omdat dit een leuk instapmodel is, en ik nog niet wist of deze stijl iets voor mij zou zijn heb ik hem overgenomen. Door COVID zat ik vaak thuis en ik wilde ook hier een horloge hebben. De SNK werd thuis / binnen mijn daily als mijn kinderen van 2 en 4 om mij heen waren. De SNK heeft het zwaar te verduren gehad. De zijkant van de kast lijkt alsof hij langs een muur heeft geschuurd (geen idee hoe dit komt) en het is mij zelfs gelukt om een stukje van de lume los te krijgen. De stijl bevalt goed maar eerlijk is eerlijk, er zijn betere field- / military horloges. Bovendien vind ik de stijl met 2 ringen met informatie (uur en 5 minuten aanduiding) te druk, het kleine formaat van de kast kan hier in negatieve zin aan bijgedragen hebben. Een horloge dat zo regelmatig gedragen wordt zou in mijn ogen meer naar mijn smaak moeten zijn (en robuuster!), dus ik ben op zoek gegaan naar iets mooiers / van betere kwaliteit.

8 (direct verkocht): Een spontane aanschaf waar ik direct spijt van had was de Tissot le locle. Ik vond de wijzerplaat mooi, maar eenmaal thuis vond ik het een te saaie dresser. Ook ben ik er inmiddels, doch veel later na verkoop, ook achter dat Romeinse cijfers op een horloge niet helemaal mijn ding zijn. Niets voor mij, dus ik heb heel snel iemand anders hier blij mee kunnen maken.

9: Een forumlid had enkele Seiko’s in de verkoop. Degene die ik zocht zat er niet tussen en hoewel het een long shot was toch even de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of hij toevallig ook een SARX055 had liggen. En ja hoor, bovendien mocht de SARX nog weg ook! Als je qua aanschaf (nog) niet bereid bent een GS Snowflake te kopen dan komt dit het meest in de buurt. De dial is adembenemend, om de dial en generiek de goede afwerking ben ik ervoor gevallen. Ik kan naar dit horloge blijven kijken. Niet echt een horloge voor met vrijetijdskleding thuis, maar dat komt na de lockdown helemaal goed. Gaat nooit weg (tenzij upgrade naar GS).

10: Tijdens het overnemen van de SARX055 kreeg ik tussen neus en lippen ook nog een ORIS 65 te zien. De subtiliteit en goede afwerking van deze mooie duiker konden mij niet los laten en enkele weken later stond ik opnieuw bij hetzelfde forumlid op de stoep. Wat draagt deze duiker heerlijk en de (tja, hoe omschrijf je het) omgekeerde Sovjet achtige lume op de 3, 6, 9 en 12 in combinatie met het gebolde glas is heel gaaf. Ik krijg geen genoeg van dit horloge.

11: Hoe leuk zou het zijn om, als je zo veel op het forum zit, een HFLE op de kop te tikken. De keuze is op de Pellikaan gevallen. Mijn eerste GMT al heb ik geen idee waar ik dat voor nodig heb (net als zo veel andere complicaties). Ik vind hem speels en mooi, maar een problematische banden swapper. Het enthousiasme is langzaam wat bekoeld en het zou mij niets verbazen als hij één dezer dagen (maanden) in het blauw zal staan. Als het geen HFLE zou zijn dan was hij denk ik al vertrokken. Waar ik voorheen alleen leer en staal heb gedragen was de kennismaking met de originele (Erika) nato qua materiaal wel positief. Je hebt 3 handen nodig om de strap om te doen, maar als hij eenmaal om zit dan zit hij als gegoten!

12: Verjaardagscadeau voor mijn vrouw (Citizen EM0335-51D): Ze wilde zorgeloos kunnen dragen en vond zelf dat het niet duur mocht zijn (mede door onze kinderen van 2 en 4) en wilde absoluut geen gedoe met op tijd zetten als ze hem even niet zou dragen. Ze heeft de Citizen zelf uitgezocht en draagt hem sindsdien dagelijks. De interesse in mijn hobby is van haar kant beperkt maar ik moet zeggen dat echt een mooie maar ook kwalitatieve keuze in een lagere prijsklasse heeft gevonden; solar eco-drive, soort pearl dial, saffier, 100m WR.

13: Via het Duitse horlogeforum heb ik van een Spanjaard een Sinn 556i, nog met ETA uurwerk, overgenomen. Het was even billenknijpen omdat de T&T van de bezorgdienst (Correos) enkele dagen aan gaf al bezorgd te hebben terwijl ik al die tijd voor de brievenbus zat en nog niemand bij de deur had gezien. Na wat telefoontjes met een temperamentvolle Spaanse dame die nauwelijks Engels sprak maar toch behulpzaam was, is alles is toch goed gekomen. Erg mooie donkere plaat, ik houd wel van de minimalistische stijl. Draagt bovendien zeer comfortabel.

14: Na de SNK was ik op zoek naar een meer robuust veld- / military horloge. Deze is voor thuis, en moet dus tegen een stootje kunnen. Een Damasko (flieger) voldoet hier m.i. het beste. Initieel zocht ik de DS30 met gele wijzer, maar op het forum kwam de DA36 voorbij. Duurder, maar nog gaver (en minder overlap met de Sinn 556i) dus toch maar de trekker overgehaald. Liefde en haat liggen dicht bij elkaar voor wat betreft de blasted kast. Ik vind de toolish look geweldig en de afleesbaarheid echt ongekend.

15: Na verkoop van de Citizen NY0040 wilde ik toch weer een duiker in het goedkope segment (ik ben te zuinig op m’n Oris 65). Mijn keuze viel nu op de Orient Kamasu door de combi afwerking / prijs en m.i. mooie indices en wijzers. Ik heb mij voorgenomen hier aankomende zomer veel plezier van te gaan hebben.

16: Iedereen heeft een G-Shock in z’n collectie nodig. Deze zin komt zo vaak voorbij dat je het bijna gaat geloven, maar ik heb dit altijd onzin gevonden. Toen ik de groene G-Shock DW-5610SU zag ging ik toch overstag. Mijn horlogedoos a 8 stuks zit vol, maar je hebt er altijd 1 om de pols. Dus er is ruimte voor een 9e toch? Deze kan thuis om tijdens het klussen, daarnaast gebruik ik de G-Shock om mijn andere horloges op tijd te zetten als ik ze na een paar dragen weet draag. Krijgt naast de andere horloges draagtijd en het square model is ook wel een leuke afwisseling.

Ik dank jullie voor de inspiratie tijdens mijn eerste horologische levensjaar. Er is hier echt veel informatie te verkrijgen en ik sta soms versteld van de bereidheid die jullie hebben om anderen te helpen. Ik heb wat eerste stapjes gezet in het leren kennen van mijn smaak. Ik heb kennis gemaakt met vele merken, laat staan horloges, waarvan ik niet wist dat ze bestaan.

Met een tevreden gevoel was mijn voornemen voor 2021 om heerlijk te gaan genieten van wat ik heb i.p.v. meer te kopen. Ik ben nu al in overtreding, want ik kon een leuke Junghans Max Bill chrono (in zekere zin ook minimalistisch design) niet voorbij laten gaan … Dilemma aankomende tijd zal zijn dat er nog veel moois is om te proberen, maar dat ik dan ook echt afscheid zal moeten nemen van horloges waarvan ik zeker weet dat ik ze ga missen. Of wellicht dan toch een grotere doos :grimacing:

53 likes

Je hebt zo te zien een druk eerste jaar gehad. :wink: Altijd leuk om te zien hoe een ander met de hobby/verslaving bezig is.

1 like

Mooi om te zien!

1 like

Leuk om te lezen je eerste jaarverslag !

1 like

Jemig! Jij bent druk geweest afgelopen jaar! Goedbezig🙂 ik vind de oris jouw beste aankoop van dit jaar👍🏻

1 like

Leuk verslag! Maar nog veel leuker: Een lekker gevarieerde collectie zo. Smaakvol ook trouwens. Keep it up!

1 like

leuk verhaal, leuke horloges en een leuke manier om met de hobby om te gaan.

1 like

Hallo dan! Jij bent tekeer gegaan. :grin:
Leuk om te lezen. :+1:

1 like

Dank, je omschrijft exact de keerzijde van de hobby. Waar de buitenwereld geen f*ck geeft om welk horloge je draagt is het vinden van de juiste band en zelfs gesp nu zelfs een obsessie. Eigenlijk zijn we met z’n allen een kleine beetje gek :slight_smile:

Zeker, ik vind (te) veel leuk en ben breed georienteerd.

Ik verwacht / hoop op een rustiger 2e jaar eigenlijk :grimacing:

1 like

Actief baasje! Ga zo door. Prachtig en leuk geschreven verslag over het omgaan met het horlogevirus en boeiend om te zien hoe een collectie wordt opgebouwd. Met veel plezier gelezen.

Een goeie! Die smoes kende ik nog niet! :slight_smile:

En nog een, en nog een…

Een klein beetje? Helemaal hartstikke gek… :rofl:

Pas wel op dat het niet zo eindigt:
mucho vintage

2 likes

Oh, supervet zo uitgestald maar qua aantallen idd niet meer gezond :sweat_smile:

Leuk verhaal en zitten een aantal pracht exemplaren tussen!
Mooi eerste jaar gehad zo! Ik heb zelf met 5 horloges al te veel onrust in mijn hoofd en draag ze te weinig dus denk dat ik eerder weer ga down sizen.

1 like

Van geen liefhebber naar ~4k aan horloges in een jaar. Erg netjes👍
Welkom onder de verslaafden.

1 like

Leuk verhaal om te lezen. Ik zal het ook eens bij mijn vrouw voorschotelen, dan viel mijn flipperjaar nog best wel mee…

1 like

Het is niet ondenkbaar dat jaar 2 uiteindelijk in het kader komt te staan van reductie. Dan wordt het Sarx, Oris, Damasko (en de Blue Moon voor sentimentele waarde).

:sweat_smile: Tja, 1 hoger segment horloge en je bent er ook. In die zin niet veel geks, maar het aantal is wat uit de hand gelopen ja.

Wellicht heeft dit topic als inspiratie voor jou gediend. Ik ben iig benieuwd :wink:

3 likes

Leuk verhaal, mooie horloges heb je (gehad) :ok_hand:t2:

1 like

Sjiek!!
Leuk dat het allemaal zo bevalt!!!

1 like

Super ga zo door!

1 like

Als het virus eenmaal toeslaat… Leuke post!

1 like

Leuk verhaal en denk dat je besmet bent :joy: Ik ben benieuwd naar de volgende aanwinst.

1 like