NA! Een Olma met Amerikaanse roots

Ondanks de combinatie van pakketdrukte vanwege de feestdagen en pakketdrukte vanwege COVID-19 was ik vandaag (na precies drie weken) in blijde verwachting van een pakketje uit de VS. Even pinnen op het postkantoor voor de invoerrechten en toen met spoed huiswaarts om het pakketje in kwestie van verzegeling te ontdoen.

De inhoud stelde allerminst teleur nu ik reeds door de royale hoeveelheid bubbeltjesplastic heen veelbelovend werd begroet door blinkend staal, en wat een puntgaaf horloge heb ik vervolgens onder het folie vandaan gepulkt! Ik monteerde direct het horlogebandje dat ik nog net voor zijn ban door Hans (wijlen @slls) had laten maken en kon – kan – mijn geluk niet op!

Zij die mij kennen, kennen mijn voorliefde voor de Universal Genève Polerouter. Wellicht juist daarom is deze aankoop niet geheel in mijn straatje, al verdient het opmerking dat deze Olma meer is dan een ordinaire kloon. Waar het design onmiskenbaar is, eh, geïnspireerd op de Polerouter (en wel de slankere Microtor-kast in tegenstelling tot die van de forsere bumper-uurwerken), is Olma qua bouwkwaliteit een eigen weg ingeslagen. Hun keuze is namelijk gevallen op een …

… jawel, een compressorkast en wel van de fabrikant EPSA. Nota bene een super compressor (onderstaande foto van het binnendeksel komt uit de advertentie). Zo’n single-crown super compressor is nog best een geval apart en mag worden gerekend tot absolute topkwaliteit uit die periode. Leesvoer: https://wornandwound.com/guide-super-compressors/

Het mooie van zo’n jaren '60 klatser is dat de kwaliteit er voelbaar van afdruipt. Je merkt dat het uit een tijd komt waarin bouwkwaliteit nog wat mocht kosten en waar kosten noch moeite werden gespaard in het productieproces.

Ogenschijnlijk origineel glas (met datumloupe), een originele compressorkroon en een vlijmscherpe kast.

Als kers op de taart circulaire sunburst en een volmaakt spiegelende reflectorring met gegraveerde markers. Smullen gewoon!

Dank voor het lezen!

78 likes

Gaaf ding, jammer dat alle leuke vintage horloges van die kindermaatjes zijn :joy:

2 likes

Dat valt nog te bezien met zijn 44mm kastlengte en 34mm diameter (excl. kroon).

4 likes

Wow! :star_struck:
Prachtige nieuwe aanwinst Matthijs. En weer heerlijk als vanouds omschreven.
Los van de onmiskenbare raakvlakken met het polerouter design heeft deze met zijn compressorkast en mooi achterdeksel echt een mooie eigen smoel!

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Gaaf ding! Ik heb hier nog een Olma Caravelle met dezelfde Super-compressor kast :+1:

3 likes

Wij willen foto’s zien :drooling_face:

Prachtige aanwinst. Je kent m’n mening over Olma en de kwaliteit van hun EPSA-kasten - echt kwaliteit. Je hebt het getroffen met de conditie van het horloge. Ziet er strak uit.
Hier nogmaals een foto van mijn goudkleurige variant.

Valt me nu trouwens pas op dat mijne 25 en jouwe 17 jewels heeft… welk cal is het? Dit een AS1701 geloof ik uit m’n hoofd

10 likes

Prachtige aanwinst :+1::+1::+1:

1 like

Gefeliciteerd! Supertof horloge. Prachtige lay-out!

1 like

Ja. Sterker nog, doordat ik jouw exemplaar eens heb mogen bepotelen wist ik dat ik deze niet kon laten schieten :smiley:

Het ding is eigenlijk smetteloos. Bizar gewoon!

Het moet een AS 1712 of 1713 zijn. Welke weet ik niet.

2 likes

Oefff, mooi zeg :ok_hand:

1 like

Die is eigenlijk blitser😉

2 likes

Schitterende aanwinst! :heart_eyes: Blij dat je jezelf getipt hebt in het ‘Vintage Horlogedeal gespot’-draadje?

1 like

Hahaha, je hebt een goed geheugen. Maar zeer zeker. Als een ander dit topic had getikt en ik was het tegengekomen dan zou ik goed zuur zijn geweest om het laten schieten van dit horloge :smiley:

2 likes

:star_struck: Gefeliciteerd :+1: :clap: wat een mooie afsluiting van deze “bizarre” jaar 2020 :boom: op je Olma :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Wat betreft die jewels… Amerika hief een duurder import tarief op Zwitserse horloges naar mate de jewel count hoger werd.

Voor bijv polerouters zijn er speciale lage jewel count horloges in omloop (17 jewels ipv de standaard 28). Wellicht hebben ze bij olma voor jouw horloge dus ook gekozen een lager jeweled uurwerk.

5 likes

Klopt, Tissot had ook speciaal uurwerken voor de Amerikaanse merkt met minder jewels. Heb volgens mij een keer ergens gelezen dat ze extra belasting heften op alles boven 17 jewels.

1 like

@Mafkees Wat een prachtig horloge!

Bizar!

2 likes

Ug heeft dat wel geinig gedaan. 218-2 is 28 jewels, 218-27 is 17 jewels. Overal gewoon een 7 achter geplakt voor de US markt.

1 like