1, 2, 3 Olie! Maar welke? 1, 2 of 3?

Beste mensen,

Ik ben een beginnende sleutelaar en moet zeggen dat het onderwerp “olie” een moeilijk iets is om onder de knie te krijgen.

Inmiddels ben ik wel gewend aan de Moebius terminologie voor hoge en lage frictie en welke producten te gebruiken maar met nummers ligt het even anders.

Op de foto 4 x olie

Olie 1 van Cuypers "Uhrenöl"
Olie 2 van Koch "Armbanduhrenöl"
Olie 3 van Koch “Taschenuhrenöl”

Ze corresponderen met de nummers op mijn oliepotjes…

Op de achtergrond: Olie 1 t/m 3 in 1 potje :thinking:

Waarschijnlijk mijn zoveelste domme vraag hier maar er is vast iemand die me de weg kan wijzen!

Groetjes,
Bert

De meest gebruikte olieen zijn Moebius 9010, 9020, en HP1300 (of D5 als je “on a budget” bent). Simpele regel: Hoe sneller het rad draait, hoe dunner de olie. HP1300 is wat dikker dan D5 maar staat ook bekend als beter.

In de volgorde die ik noemde, zou je ze kunnen zien als nrs. 1, 2, en 3.

Dan heb je nog Moebius 9415 voor de tips van de ankerpaletten; deze is meer vet-achtig, en zeer specifiek voor dit doeleinde.

Dan nog talloze vetten voor o.a. opwindmechanisme, opwindveer, veertonwand, dat laatste dan ook weer verschillend per type veerton (materiaalsoort), etc. etc.

De olieen die je noemt zou ik lekker laten voor wat ze zijn.

2 likes

Hoi Bert,
Over olie zijn er vele discussies, belangrijk is de viscositeit en de mate waarin de olie de plaats blijft zitten waar het is aangebracht. Moebius 9010 en 9104(hp1300) Ken je inmiddels neem ik aan.

Probeer het volgende: druppeltje hp1300 op plaatje metaal en hetzelfde voor de hier genoemde oliën. Dan schuin houden en zien wat er gebeurt. Hp1300 blijft op zijn plaats en de anderen gaan vast glijden.

Olie die zich potentieel verplaatst door het uurwerk: dat is niet wat je wilt bij een delicaat horloge.

Verder zeggen de namen genoeg: voor een klok, horloge en zakhorloge.
Die met de benaming horloge kun je natuurlijk best gebruiken als je wilt oefenen op een uurwerk.

Succes!

1 like

Hier nog maar eens de smeermiddelen die Moebius adviseert voor de veel voorkomende onderdelen:

Schema geleend via Cousins van Boley van het internet.

4 likes

Dank voor jullie heldere uitleg, ik ben weer een stapje verder!

Groetjes,
Bert

1 like