1 dure topper of meerdere betaalbare?

Hoi ,

Ik heet Joost en ik heb al een aantal horloges , sinds kort heb ik me er iets meer in verdiept, en dat heeft voor en nadelen.
een voordeel is dat je veel modellen tegenkomt met een groot variatie aan prijs , een nadeel is wat moet je doen??

ik zal eerst even melden wat ik al heb:
een omega seamaster “blauwe bond klok” automaat ,
een meistersinger ltd edition '05
en een breitling super avenger met witte plaat en zwarte rubber band.
verder nog een seiko kinetic arctura , voor op het werk

ik zit niet zonder dus ik kan door sparen voor een wat duurder model ;
audemars , bepaalde iwc’s ,
zelf denk ik dat een panerai , chronoswiss of zo iets al mooi genoeg is.

ik twijvel wel erg om “goedkopere” horloges te kopen , want ik kan er maar 1 tegelijk om , en we hebben een winder maar daar zit meestel de oris pointer date van mijn vrouw op ( ze heeft ook een kleine seamaster quartz),

wat zouden jullie doen, geef eens wat tips

ik snap dat het onbegonnen werk is maar ik ben benieuwd ??

Ik zou doorsparen voor iets duurders.
Ben nu zelf ook bezig.

Het is inderdaad onbegonnen werk. En je bent zelf de enige die kan bepalen wat het het beste voor je is.

Als ik naar mezelf kijk dan merk ik dat ik de lat wel steeds hoger leg. Ik merk dat ik zelf steeds meer neig naar de jouw eerste optie: 1 dure topper.

Echter, als je eenmaal die ene dure topper hebt, dan kom je weer een andere dure topper tegen, en zo begint het spel weer van voren.

En soms is het gewoon leuk om tegen een betaalbare (maar wel goed) horloge aan te lopen. Ik koop die dan bijna altijd wel. Meestal met resultaat dat ik het horloge na enige tijd weer te koop aanbied.

Om je een voorbeeld te geven: Ik had me echt voorgenomen dit jaar absoluut geen horloges meer te kopen, voordat ik er enkele uit mijn collectie verkocht had. En wat gebeurde er gisteren? Binnen 1 uur had ik twee horloges gekocht. Geen grote bedragen, maar toch…

Kortom, ik kan je geen pasklaar advies geven.

Gr,
Hans Mennink

Beste Seamaster,

Ik koop zelf ook meestal een dure topper, die zijn niet voor niets zo duur, daar heb ik een beter gevoel bij. Ik wilde eerst meerdere Rolexen hebben, maar koop nu toch liever een Patek Calatrava. Als je je mening tzt bijstelt, kun je die topper toch weer verkopen, en alsnog wat meer variatie aanbrengen. Ik vind wel dat naarmate je meer horloges hebt, de lol per horloge er minder snel vanaf gaat. Ik ken iemand die ongeveer 10 horloges a 600 euro heeft, kun je beter denk ik 2 van 3000 van maken.
Liever 1 Jaguar dan 5 Opels Astra…bijv.

Voor doordeweeks heb ik een aantal goedkope quartzen.

mvg,

seamaster Schreef:

ik zit niet zonder dus ik kan door sparen voor een
wat duurder model ;
audemars , bepaalde iwc’s ,
zelf denk ik dat een panerai , chronoswiss of zo
iets al mooi genoeg is.

ik twijvel wel erg om “goedkopere” horloges te
kopen , want ik kan er maar 1 tegelijk om , en we
hebben een winder maar daar zit meestel de oris
pointer date van mijn vrouw op ( ze heeft ook een
kleine seamaster quartz),

Je zegt het zelf eigenlijk al je denkt dat een panerai, chronoswiss ofzo al mooi genoeg is. Ik hou zelf altijd liever meer van variatie duur meerdere horloges, al neig ik toch om binnenkort om een wat duurdere klok te kopen(duurder voor mij is al een Pan, Dornbluth, etc). En als het toch niet bevalt kan je ze altijd nog verkopen en toch voor die AP of IWC gaan.

En ik wil niet brutaal zijn maar als je een AP kan kopen kan je vast ook wel een mooie winder voor meerdere horloges kopen.:slight_smile:

Hoi Misha,

bedankt voor je info ,
ik zie het zelf zo , als ik nu geld bij elkaar krijg voor een panerai dan lukt dat ook wel voor een AP al duurt het dan “iets” langer

en winders zijn geinig en nodig als je een klokje hebt met kalenders , maanstanden enz… ik vind het vooral leuk 1 luxe winder in de woonkamer en dan wissel ik een beetje af met wat er in gaat.

ik berg de andere dan gewoon op, het enige waar ik voor uit kijk is dat ze niet meer slijten van het op tijd zetten dan van het dragen.

Hoi Tom,

Waar ben je voor aan het sparen ?

als ik zo vrij mag zijn.

mvrgr Joost

seamaster Schreef:

, het enige waar ik

voor uit kijk is dat ze niet meer slijten van het
op tijd zetten dan van het dragen.

Hier twijfel ik ook altijd aan maar men zegt dat het niet veel uitmaakt. Als je hem stil laat staan dan droogt de olie meer uit en als je hem laat lopen slijt die meer.

Mischien dat iemand het weet met vintages? Ben altijd bang als ik mijn Eterna uit 1960 op tijd moet zetten.
Dus is het beter om een oud horologe te laten lopen op een winder, of stil te laten staan en dan weer telkens op tijd zetten? (Freddy, of iemand anders wie kan mij dit vertellen?)

Hmm, wat is duur en wat is goedkoop ?

Ergens ligt die grens, maar niet vast. Die grens verschuift en meestal naar boven, kan ik uit ervaring melden.

Een dure of meerdere goedkope ?
Eigenlijk heeft het allebei wel zijn charmes. Lees het forum maar eens na over Seiko Monsters of de horloges van Christopher Ward, beide goedkoop / niet duur. Maar veel horloge voor het geld en iedereen is er blij mee.

In mijn geval beleef ik net zoveel plezier aan een dure als aan een goedkope, alhoewel ik kwaliteit en afwerking van de duurdere zeer kan waarderen. De duurdere zijn blijvers, de goedkopere mogen eventueel tzt naar een ander baasje.

Wanneer je het horlogevirus te pakken hebt komt na die ene dure…weer een ander horloge.
De jacht op een horloge is vaak net zo leuk als het verkrijgen ervan ofwel “het begin van het krijgen is het einde van het verlangen”…:D:D.

Wat dacht je van een Hanhart?

Voor zover ik weet is Freddy geen echte voorstander van horlogewinders.

Zijn eigen horloges zitten nooit op een winder. Hooguit bij een evt. reparatie / onderhoud.

Geen beweging is geen slijtage volgens Freddy. Dus beter stilstaan als op een winder.

Dat verhaaltje van uitdrogen van olie word graag door juweliers verteld maar schijnt in de praktijk niet zo’n vaart te lopen alleen wanneer het horloge in extreme omstandigheden ligt (warmte, zon, vocht, kou)

Hoi Patrick,

Bedankt voor je reactie,

Als ik eerlijk ben zegt Hanhart me niet zo veel , en bij ons in de stad zit een juwlier die chronoswiss verkoopt , en je zult waarschijnlijk de modellen wel een beetje kennen anders was je waarschijnlijk ook niet met Hanhart gekomen en het heeft er wel van weg.

en ik ben wel weg van de chronoswiss regulateur , in staal .
ik vind de afwerking zeer netjes , het hele regulateur principe een leuk extra.

ik moet je ook wel bekennen dat ik een hanhart ook nooit bewust bekeken heb, ik zou ook niet weten wie het in de buurt van nijmegen verkoopt.

nu het onder de aandacht is gebracht zal ik het ook niet meer zo voorbij lopen, het geen waarom ik nog even met een chronoswiss wacht is , omdat ik me daar nog te jong voor vind , of het past nu nog niet zo bij me , ik hoop en dat zal best dat het over een jaar 10 een veel betere combinatie wordt.

mvrgr joost

ik ben bezig met sparen voor een Sinn U1.

Aangezien ik nog student ben, is dit nog even top of the bill voor mij.
Denk dat ik hem zo rond april/mei ga kopen.

De opmerking dat stilstaan beter is dan de winder ben ik het ook wel mee eens. Door het lopen, op tijd zetten (bv toch eens in de week) en door het op de juiste datum te zetten slijt hij toch wel iets.
Mijn mening is stil laten staan tot je hem weer omdoet en een horloge met glazen achterkant zou ik donker opbergen. Hier heeft het licht(zon) wel degelijk een nadelige invloed op het uitharden/uitdrogen van de olie.

Mvrg Gert Jan.

hoi tom,

goede keuze , vooral in die prijs klasse , mooie maat 44mm
ik heb ze alleen nog niet in het echt gezien.

groetjes

joost

Ik heb mezelf altijd voorgenomen (sinds ik horlogefan ben) dat ik liever iets duurder neem en minder dan de goedkopere.

Maar nu valt dit toch mee moet ik zeggen, heb onlangs een vintage gekocht van net over de 100euro, niet duur maar toch érg leuk. :slight_smile:

Zelf wil ik eigenlijk nog maar 3 horloge’s en dan ben ik heel tevreden met mijn collectie;

Meistersinger 1Z
Stowa Marine of Antea
JLC Reverso

Die MS en Stowa komen er ongetwijfeld, die JLC is nog ff sparen. Kortom, ik kan je geen advies geven. Koop wat je leuk en mooi vind, voor de duurdere wat langer doorsparen en de goedkopere gewoon kopen als je ze leuk vnd. :slight_smile:

Tuurlijk zou ik ook ooit nog eens een AP RO willen of een PP 3940, maar die komen er toch niet zo heel gauw (huisje, trouwens enz.) dus daar ga ik me dan ook niet te veel aan verlekkeren. :smiley: Moet immers wel reeël blijven.

Is het verlangen niet groter als het bezit?

Ik ga zelf meer voor een paar “duurdere” horloges dan een groot aantal minder dure. Om mijn IWC Portugieser chrono automatic aan te kunnen schaffen heb ik een aantal andere van de hand gedaan. Inmiddels is mijn collectie van 8 teruggebracht tot 3. En ik moet zeggen dat ik meer geniet van die ene Portugieser dan van heel veel van de andere horloges die ik hiervoor heb gehad.

Je kan het geld maar 1 keer uitgeven. En je moet doen waar je jezelf goed bij voeld. Ik ben al helemaal geen maatstaaf want ik doe beide.

Mvg Dennis.

@ geert.

Ik ben aan het verhuizen. Als ik alles op zijn plaats heb maak ik gelijk een foto overzicht.

Mvg Dennis.