1 duur horloge of een betaalbare collectie?

Geïnspireerd op een YouTube filmpje van The Urban Gentry, kies je voor een betaalbare (goedkope) collectie aan horloges of 1 duur (wellicht je grail) horloge?

Voor mij persoonlijk de eerste optie, heb van enkele ‘
betaalbare’ horloges die ik verkocht heb meer spijt dan de duurdere.

Uiteraard is dit voor iedereen persoonlijk wat betaalbaar of duur is en hebben we niet allemaal hetzelfde budget maar uitgaande van Jan modaal, wat is jouw keuze?

9 likes

Een betaalbare collectie. Mede omdat het kunnen afwisselen toch wel een vereiste is.
Daarbij voelt het ook prettiger om de pols, een kras/deuk zal wellicht minder pijn doen.

Gelijk een poll voor je gemaakt,… @RLC ligt waarschijnlijk al met zijn collectie in bed.

  • Alles op één horloge inzetten.
  • Verspreid inzetten op meerdere horloges.

0 stemmers

17 likes

Voor mij ook meerdere horloges(lees eigenlijk te veel) in de collectie, vind het veel te leuk om af te wisselen, soms wel 3 of meer per dag :grin: …wil nog steeds wel iets duurders gaan kopen…op het moment of een Breitling of Omega :yum:

1 like

Ja heel leuk om af te wisselen maar heb zelf nooit meer dan 3 horloges. En van die 3 moet er dan 1 topper in zitten. Heb nu maar 2 horloges een SKX ooit gekregen van mijn zoon (dus gaat niet weg)
En mijn grail die ik ook niet snel weg zou doen.


Denk er wel over na om nog een derde bij te kopen maar weet nog niet wat.
Een dresser of vintage een leuke pilot ofzo pffff weet het echt nog niet.
Maar als ik er meer dan 3 zou hebben liggen die maar ongebruikt in hun doosje en dat is zonde.
Ik ben geen verzamelaar maar een drager :grin:

18 likes

@Stinkyfingahz,

het hebben van een kleine(re) en minder dure collectie is voor mijzélf een makkelijke keuze, mijn huidige mini-collectie van vijf horloges, vind ik een fijn en overzichtelijk(er) geheel dan meer dan dit aantal.

Eén grail, daar heb ik niet zoveel mee, vanwege ontbrekende budgetten die dasrvoor nodig zouden zijn.
Daarenboven, al zóu ik het me kúnnen veroorloven, dan nóg heb ik het dáárvoor eenvoudigweg liever niet opzij te zetten.

Dan zijn er namelijk nog verdere interesses dan alleen horloges. 'Just my 2 cents ’

1 like

Ik heb voor mezelf een limiet op het aantal horloges gezet door een horlogedoos met 8 vakjes te kopen.
Hier zitten mijn serieuzere horloges in.

Ik wil meer dus dan 1 horloge, maar wel een beheersbaar aantal. Eigenlijk wil ik die doos vullen met 8 grails… maar moet nog eens bedenken welke grails ik dan precies heb naast de polerouter en submariner.
Er zijn genoeg hele mooie horloges, maar behalve de polerouter en submariner steekt er voor mij weinig boven uit.

Gezien ik dat niet weet wat ik wil, koop ik niets in het duurdere segment en amuseer me met wat beatertjes.

1 like

Je wil toch af en toe wat anders… tevens doe je met klussen of werkzaamheden rondom huis liever niet je duurste en beste om.

Meerdere horloges. Ééntje is saaaaaaaai.

1 like

Eentje is inderdaad saai. Maar ook weer niet te veel dan ligt het maar ongebruikt in de horlogedoos.

Zelf momenteel alleen een daily beater en een grail voor in het weekend.

1 like

… en voor je het weet heb je een enorme collectie haha…

Ik zou om te beginnen gaan voor iets ècht moois en dat is vaak duur gaan
Bedenk “ A thing of beauty is a joy forever”.

Daarna heb je de horde toch al genomen dus zullen er wel een paar goedkopere, maar toch ook oh zo leuke, horloges volgen.

1 like

Ik ga voor een grote en veelzijdige collectie. Ik wil kunnen dragen waar ik zin in heb, groot/klein/kleur/vorm/vintage dus een veelzijdige collectie van rond de 25 horloges. Alles wordt gedragen maar de één wat meer dan de ander.

Kwetsbare horloges (zoals de oude Waltham van 1914 en horloges zonder schokbescherming) worden meer ontzien.

In het verleden wel 2 duurdere horloges gehad (Nomos Orion en Sinn 903ST), maar weer verkocht (met inruil). Zulke dure jongens komen mij voor het geld dan toch te weinig aan de pols en heb er ook niet meer plezier van dan de goedkopere.

3 likes

Ik neig toch naar een paar toppers dan een hele bak vol. Ik merk dat ik van de 10 horloges die ik ben er twee eigenlijk altijd pak. Dan nog een stuk of 3 die ik zo nu en dan pak. Tot slot een paar door een beetje voor niks in de doos zitten. Twijfel er wel eens over om er een stuk of 3, 4 te verkopen en door te sparen voor een derde topper.

Helaas klopt het wel dat de 2 die ik vaak pak ook de wat duurdere horloges zijn. Dus een derde topper kopen zal niet kunnen als ik de wat goedkopere horloges allemaal weg doe. Dat levert dan veel te weinig op. Dus vooralsnog blijft alles nog maar wat hangen.

3 likes

Ik ga voor een kleine collectie van 3 stuks waarvan 1 een echte topper. Het nut van tientallen horloges zie ik voor mezelf niet, dus dat geld leg ik liever bij elkaar voor duurdere stukken.

4 likes

Bij normaal horloge bedoel je dus zeg tot €750, en duur / grail tot €5000 ofzo? In dat geval zou ik voor 1 duurder horloge gaan.

1 like

Ik heb graag meerdere in de collectie.
Lekker wisselen en de mogelijkheid hebben om iets nieuws toe te voegen bij een speciale gelegenheid.

ik heb drie horloges in de collectie: Omega, Nomos en een Rolex (OP). Van die horloges draag ik met name die laatste erg veel. Ik zou het prima kunnen overleven met één of twee topstukken, misschien een combinatie van een Sub 14060m en een ALS Saxonia in 35mm… Tegelijk gaan de Nomos en de Omega er in ieder geval nooit uit, dus dat zou alsnog betekenen dat de collectie zou groeien.

Kortom: ik denk dat ik het zou kunnen, maar omdat ik mede om sentimentele redenen sommige horloges nooit zal wegdoen, zal het in de praktijk niet gebeuren!

2 likes

Goede vraag :sweat_smile:

Zit met hetzelfde dilemma.
Heb nu 3 horloges verkocht en moet ik er nu 1 ‘topper’ voor terugkopen of toch weer 3 leuke goedkopere horloges.

Ik ga er nog een nachtje over slapen :face_with_hand_over_mouth:

Heb momenteel 1 ‘dure’ en een stuk of 3/4 sub 300 horloges er naast. Een beetje van beide opties dus…

Ik ken 1 iemand die het optimale evenwicht heeft gevonden, en dat is Luuk alias @Number4:
Hij draagt ongeveer 365 verschillende superhorloges in een jaar en toch bezit hij er maar een handvol.

:smile::grin::laughing:

#slimalsjeuiteindelijktotrustkomtmetdejuistegrail.

:facepunch:

3 likes

1 perfect horloge, en dan een beater er naast. Niets meer niets minder!

1 like