1 duur horloge of een betaalbare collectie?

Ik heb een horloge doos met 8 plaatsen. 2-3 daarvan mogen kostbaarder zijn, de rest zijn leuke betaalbare horloges voor de afwisseling.

Ik snap de keuze voor 1 mooi horloge heel goed maar ik hou toch het meest van afwisseling.

Mhhh, als je 4K hebt om aan horloges te besteden dan zou ik gaan voor 1 duur horloge.
Als je 25k te besteden hebt dan zou ik toch gaan voor meerdere horloges in plaats van 1 heel dure.

2 likes

Zo zit ik er ook een beetje in, andere horloges, maar wel ongeveer hetzelfde idee. 8 stuks, that’s it. De ocd protesteert hard als mijn verstand zegt: flikker die 2-3 klokken die nooit draagt er uit en vul het aan met iets moois.

Haha

Of het evenwicht is dat is nog maar de vraag :thinking: het kost een hoop energie en tijd en km’s…maar moet gezegd worden, ik heb het er voor over en dus beleef ik er een hoop plezier aan :sweat_smile:

Uiteindelijk zou een topper en daarnaast 1 beater wel rust geven (als ik dat ooit krijg)…

Ik blijf lekker aanklooien :blush:

1 like

Ik twijfel steeds tussen beide :smiley: Wanneer ik mijn grail (Rolex 16613LB) draag denk ik, wat heb ik meer nodig? Maar als ik mijn grail een paar weken lang elke dag draag begint deze te wennen en voelt het niet meer zo speciaal. Als ik dan weer even wissel en daarna terug ga naar de two tone sub beleef ik die honeymoon period steeds opnieuw.

Daarom is mijn strategie nu als volgt:

  • 2 “grails” of meer high end horloges waartussen ik kan afwisselen om dat speciale gevoel te behouden.
  • 1 beater om bv. mee te nemen op reis of situaties waar ik geen duur horloge aan wil (= mijn SKX)
  • Enkele stukken met sentimentele waarde die ik nooit verkoop (erfstukken, horloge dat ik 10 jaar geleden voor mijn afstuderen heb gekocht e.d.). Maar dit zijn horloges die ik niet zoveel draag.
1 like

Mijn streven is terug te gaan van teveel, maar een behapbaar aantal.
Er zijn zoveel interessante horloges, omdat ik over veel verschillende items/dingen enthousiast kan worden, is mijn grootste uitdaging beperking. Dat lukt niet echt en nooit volledig.
Heb geprobeerd een grail na te streven, maar de grail verandert met enige regelmaat…
Ik vind het vaak een worsteling, maar als ik anderen enthousiast zie worden over een horloge van mij, vind ik het super als ik dat kan bekronen met een voor hem voordelige deal.
Enthousiasme, gedrevenheid en passie vind ik belangrijker dan de waarde en/of het type horloge of het aantal.
Mooie van vintage zijn de ontdekkingen, mooie van nieuw is techniek en klasse afwerking.

Vinden van evenwicht in beleving is voor mij een grotere uitdaging dan het bepalen van 2 of 50 horloges

Enige voordeel van weinig horloges is dat je minder keuzestress hebt.
De koers van @Number4 is misschien zo gek nog niet, uiteindelijk blijven maar een paar horloges over waar je 'iets mee hebt dat verder gaat dan prijs, techniek of technische staat.
Daarvoor gewoon lekker uitproberen

2 likes

Wat duur is voor de ene, is voor de andere betaalbaar.

6 likes

Kwaliteit boven kwantiteit, wil niet zeggen dat ik “1 duur” horloge wil en verder geen. Maar liever 2/3 topstukken dan 10 “normale” horloges.

Hier niet teveel: stuk of 5 max. met een beetje variatie, voor verschillende doeleinden (2 kunnen naar werk, weekendhorloge, vakantie/klushorloge). Teveel word ik onrustig van. Als ik wat nieuws wil moet er eerst wat uit (flipperdeflip).

Maar slechts 1 horloge? Saai!

Soms zie ik non-wissen die dan 1 supermooi horloge hebben en daar enorm tevreden mee zijn. Heerlijk lijkt me dat, die rust. Ik zou het zelf niet kunnen en daar heb ik me bij neergelegd, maar met meer dan 5 tophorloges word ik wel onrustig. Dan moet er wat weg.

2 likes

Een duur horloge of een betaalbare collectie? Ik vind een normaal horloge al meer dan prima… :smile:

2 likes

Voorheen zou ik altijd zeggen een betaalbare collectie van diverse modellen. De ervaring leert dat op een gegeven moment er een collectie ontstaat van allerlei dure horloges.

Maar tegenwoordig denk ik aan 1 duur horloge en 1 goedkoop horloge (microbrand, gshock of seiko oid).

2 likes

Voor mij is het verzamelen en af en toe wat wisselen/flipperen de lol van de hobby, niet het dragen. Ik zou dus gaan voor meerdere horloges.

5 likes

3 a 4 horloges zijn genoeg voor mij maar ééntje is wat weinig, en de toppers die ik mooi vind zijn toch buiten het bereik ( VC overseas ).
Daarnaast is het voor mij belangrijker wat ik echt mooi vind en in de prijsklasse tot laten we zeggen 2k is dat mijn Glycine Airman en gelukkig is die nog niet eens zo duur.
Volgend jaar waarschijnlijk nog een Sinn of Damasko erbij en ik ben helemaal happy.

Vorig jaar wel even getwijfeld overigens koop ik een Rolex Explorer en blijf ik het ov gebruiken en huur af en toe een auto, of toch maar een auto aanschaffen.
Uiteindelijk voor een auto gekozen.

2 likes

:point_up_2:

Dress, daily, digital. Onderaan beginnen en telkens upgraden.

Aan het einde van het verhaal koop ik toch liever 1 knaller ( 3k+ )
Inplaats van 10 a €300 Perstuk.
Ik heb veel geld verspilt aan horloges tussen de €250 en €1000
Tuurlijk koop ik soms iets goedkoops tussendoor om de honger te stillen :slight_smile:

1 like

Liever één echt begeerlijke.

Ik heb überhaupt geen horloge nodig, het is een sieraad c.q. privé-genoegen. Liever eentje die ik écht begeer dan switchen tussen een aantal die binnen een budget passen.

1 like

Ik heb hier ook vaker over nagedacht. Mijn conclusie ligt ergens in het midden. Draag vooral wat je leuk vind en kan betalen. Op lange termijn kan je telkens “een topper” kopen en als die niet bevalt weer wisselen (dat heb ik het afgeopen jaar wel regematig gedaan🙈). Ik denk als je 2-3 toppers hebt voor verschillende gelegenheden (vrije tijd, zakeijk enz.) dat je een goede collectie krijgt. Het blijven natuurlijk maar veredelde speeltjes die we geweldig vinden.

Voor mij als student toch liever meer betaalbare horloges. Wat moet iemand van 19 met een horloge van 3000 euro? Ik wacht dan wel even tot na mijn studie :slight_smile:

4 likes