Niet 1 heel duur holroge, en ook geen 10 budget horloges.
Maar eerder een stuk of 3 horloges die niet budget zijn, maar ook niet het top van mijn kunnen zijn.
Al is voor mij het voornaamste punt, vind ik ze mooi, heb ik er een binding bij.
Mijn goedkoopste horloge van mijn collectie is het horloge wat ik voor mijn slagen van mijn ouders heb gehad.
Die vind ik niet meer zozeer het mooiste.
Dus in die zin heb ik liever een collectie met een aantal betaalbare horloges die ieder wat voor mij betekenen. Dan een collectie met duurdere horloges die alleen maar leuk zijn.
Ik geniet net zoveel van mijn horloges van 50 ekkies, als van mijn horloge dat richting een k heeft gekost. Maar ik zou niet een concessie doen op basis van geld als je twijfelt tussen twee keuzes: want dan blijf je toch aan die andere denken.
Ik hou nogal van afwisseling en en heb daarom een box waar er 10 in kunnen. In mijn hoofd is dat wel de max zo een beetje. Voorheen dacht ik altijd dat 3 horloges de sweet spot zou zijn maar merk dat ik eigenlijk alles wat ik nu heb wel draag.
mijn Idee is een een mid-range collectie van max 5
mede door men robuuste zelf te zijn en het echt pijn zou doen
’‘een echt dure horloge’’ ( subjectief gegeven voor mij boven 1000 euro)
te verkl** .
Als ooit gepensioneerde wil ik wel voor die ene grail gaan wat op dit Moment de Omega globemaster zou zijn, Maar daar zijn we nog niet hehe .In tussentijd zal ik waarschijnlijk nog veel evolueren in stijl en intresse veronderstel ik .
In principe ben ik ook van meerdere horloges in plaats van one to rule them all. Daar is mijn collectie het bewijs van. Voor mij is de afwisseling de variatie en het bouwen van een collectie ook echt het leuke aan de hobby.
Echter zijn er ook mensen die niet veel met horloges hebben maar wel een grail watch hebben. Hen zou ik adviseren om dan geen consessies te doen en daarvoor te gaan en door te sparen. Een goedkopere variant die erop lijkt gaat er niet voor zorgen dat dat ene horloge uit je hoofd is verdwenen. Uiteindelijk wil je hem toch…
Ik denk dat het een mix is van beide en iets is wat ontstaat in de loop der tijd. Ik ben ook begonnen met relatief goedkope horloges en ben steeds meer gaan investeren in duurdere / uniekere horloges. Deels omdat het budget dat steeds meer toeliet, maar ook gewoon omdat de passie steeds meer is toegenomen. Anders kies je er immers niet voor steeds hogere bedragen uit te geven.
Daarbij is het (hoe gek het ook klinkt) een kwestie van gewenning. Bij je eerste horloge van 300 euro moest je er een week over slapen, nu vind je dat hebbedingetjes voor erbij bij wijze van spreken. Alles is dus relatief.
Zelf zit ik nu dus op het spoor de stukken te bemachtigen waar ik iets mee heb. Dat kan nog steeds een relatief goedkoop horloge zijn, maar ik merk wel dat waar ik interesse in heb toch wel steeds een prijsklasse opschuift. Zelfs Patek of Lange ben ik nu aan het overwegen bijvoorbeeld.
Toevoeging op mijn comment hierboven: Ik ben aan het overwegen mijn box voor 10 horloges te vervangen door een box met 3 horloges. Op die manier kan ik 3 “grails” hebben die ik kan upgraden indien ik dat wil, lees: als er iets nieuws binnenkomt moet er iets anders buiten.
Dress horloge: momenteel JLC Reverso
Daily / Sports (geen beater!): zou ik een Air King voor willen aanschaffen
Joker / bonus horloge voor de afwisseling: momenteel een two tone sub
Als ik dan bv. een president zou willen moet de two tone sub eruit. Wil ik bv. een Calatrava moet de Reverso eruit enzoverder.
De box met 10 horloges kan ik houden voor de overige horloges die ik erg weinig draag of voor “beaters” of iets ‘goedkopere’ horloges (vergeleken met de 3 piece dan toch) die je kan dragen op risicovollere plaatsen (mijn Hamilton, SKX, dat soort dingen).