1 Horloge voor het leven?!

Welkom bij deze start van een nieuw topic, ‘1 Horloge voor het leven?!’.
Ik ben zelf persoonlijk nog maar zeer jong (17 jaar) maar ben daarvan wel al een drie tal jaar zeer diep in horloges. Ik zat eerst te kijken voor een nieuw horloge te kopen rond de 1000 euro, jammer genoeg vinden mijn ouders dit geld niet goed gespendeerd en kan ik dit dus niet doen…

Daardoor kwam wel een andere gedachte in mijn hoofd: kan mijn eerste aankoop later ook mijn laatste zijn? Dit idee kwam als eerste in mijn hoofd toen ik laatst na het slechte nieuws weer terug horloge videos ging kijken op Youtube. Dit was een video van Hodinkee over de restauratie van een oude Tudor die zwaar beschadigd was door de vietnamese oorlog. Voor de mensen die hier geïnteresseerd over zijn zal ik de link van de video achterlaten.
De video: https://youtu.be/NZXsl-zDdWM

Ik vraag mij nu af, kan ik dat ook? (nee niet vechten in de oorlog en mijn horloge slopen :sweat_smile:). Ik bedoel 1 enkel horloge kopen in de jonge jaren en die houden voor de rest van mijn leven, waar al mijn herinneringen en ervaringen aan mee gaan, waar een ongekende emotionele waarde aan wordt opgebouwd. Niet alleen voor mij maar ook aan de persoon waar je hem dan uiteindelijk aan zou doorgeven.

Ik ben hierbij dus gaan kijken naar vele horloges dat al zo lang hebben voort geleefd tot de dag van vandaag en heb vele opties gevonden: Rolex subs, Tudor subs, allemaal verschillende soorten dresswatches, etc…
Ik zou zelf persoonlijk meer naar de duikhorloges gaan maar het beeld blijft gelijk. De horloges leven langer dan jou voort en met die inspiratie wil ik mijn zoektocht starten. Wat is voor jullie het beste ideaal of horloge waarmee je de rest van je leven mee zou blijven?

Zou je gaan voor een nu al vintage horloge waarmee je de eer en geschiedenis van de voorgaande persoon en daarna jouw eigen kan voortzetten?
Zou je een nieuw horloge halen en over de tijd dat je leeft je eigen ‘vintage’ creëren?
Zou je …

Wat zouden jullie doen? Wat zouden jullie kiezen?
Om het af te sluiten een aantal horloges waar ik geïnspireerd door ben:

De Omega Spitfire - 1943 - Reference CK-2292

De Tudor Snowflake Submariner No-Date - Reference 7016/0
Vintage Tudor Snowflake No-Date

De Rolex Submariner - 1978 - Reference 5513

De Rolex Military Submariner - Reference 5513/5517

Natuurlijk is de vintage kant maar 1 enkele kant van het verhaal maar vind deze toch belangrijker om sterk aan te halen dan de nieuwere varianten (waar de meesten toch bekender mee zijn). Hoop dat iedereen er nog is na dit hele boek. :smile:

22 likes

Beste tip ever, gewoon niet naar je ouders luisteren.

15 likes

Hahahaha, weet je niet hoeveel zooi ik daardoor al heb moeten terugsturen :joy:

7 likes

Ik zou persoonlijk geen vintage nemen. Het is mooier om nieuwe te kopen en die de rest van je leven te dragen.

5 likes

Lol. Is het je eigen geld? Lekker doen man, anders kom je nooit onder de vleugels van mama en papa uit.

Toen ik 17 was liet ik mijn moeder flauwvallen omdat ik uit baldadigheid een doodskop op één van mijn knieën had laten tatoeëren. Good times.

Ik zou uit dat rijtje graag een 5517 willen. Wist je dat de spring bars er vast tussen gesoldeerd zijn? Je kan hem alleen op NATO dragen.

21 likes

Ik vind een geboorte jaar horloge iets leuks en om voor altijd te houden.

5 likes

Opgelost, gewoon een horloge laten tatoeëren.
Probeer die maar eens terug te brengen.

41 likes

:joy:

1 like

Ik heb voor mijn 20e al mijn geld opgezopen… Voor mijn 40e ook vrijwel alles trouwens…

33 likes

Dit zou mijn geboorte jaar horloge zijn:

Rolex Submariner 14060
Birth watch

1 like

Me too. Zelf een nieuw horloge kopen en er een band mee opbouwen zodat het echt de jouwe is die je ooit met trots doorgeeft.

2 likes

Met eigen geld snap ik de reactie van je ouders als ze geen verstand van horloges hebben… Dan is alles hoger dan € 100,- luxegeld voor een horloge die je in hun ogen anders zou kunnen besteden.

Als het eigen geld is wel gewoon doen wat je zelf wil, hoort bij het op je eigen benen staan. Zeker als je echt serieus bent. Wellicht kan je het uitleggen dat het ‘investeren is’ :wink:

Qua gedachte één horloge voor het leven zou ik als ik jou was voor een ‘nieuw’ horloge gaan om daarmee zelf alle ‘littekens’ op te doen met bijbehorende ervaring. Of een mint vintage die je wel gewoon als daily kan en wil dragen.

3 likes

Ik vind dat niet helemaal eerlijk. Ik ken de thuissituatie niet maar ik kan me voorstellen dat z’n ouders nu ook nog veel dingen voor hem betalen zoals kost en inwoning en wellicht ook studie. Als je al je geld in een horloge wil stoppen en op eigen benen wilt staan dan ook volledig.

15 likes

Zes jaar vakken vullen bij AH of zo? Go for it!

2 likes

Niets is zo veranderlijk als de mens. Je smaak kan veranderen over de jaren.
Ik zou kiezen voor een degelijk horloge, nieuw, besteld bij de AD, met alle toeters en bellen er bij, je eigen naam op het kaartje, met de datum.
Ik zou er voor sparen. Niet steeds de nieuwst games willen hebben, discipline, ergens naar toe werken en uiteindelijk als mijlpaal en beloning dat fel begeerde horloge kopen. Zelf verdiend, zelf gedaan. En elke keer als je wat wil bereiken wat moeilijk is, op je horloge kijken en bedenken dat je dat ook hebt geflikt.
Geduld my young padawan.

Om het op te sommen;

  1. Duiker. Tudor.
  2. Nieuw bij AD
7 likes

Met die gedachtegang blijven al onze vacatures open staan :neutral_face:

Maar je vraagt een zooi autisten met een horlogefetish om advies. Horloges zijn voor nerds.
Jij hoort van de 7 dagen in de week er minstens 2 fucked-up te zijn. Iedere maand een chlamydia test halen bij de GGD. Het nummer van de dealer uit je hoofd te kennen. De kantjes er vanaf te lopen op het vmbo. Gesprekken op bureau halt te hebben.

Nu bent ik een watchnerd met geen geld voor de horloges die jij noemt. Doe je ding, en ga voor die 5517 :smile:

22 likes

Jij weet het altijd erg rakend te brengen, ik mag jou wel.

10 likes

Wat is iedereen hier toch vrijgevochten… Waarschijnlijk ben jij nu al volwassener, @JayJayVo! :slight_smile:

PS:

Gaat mee het kistje in!

8 likes

Been there, done that. Beviel me niet.
Behalve bij een enkel familiestuk ‘met verhaal’.

Dit dus.
Maar ook dat blijkt lastig omdat ik telkens weer wat anders wil. :see_no_evil::wink:

4 likes

Doet me denken aan een verhaal van een man die van financieel succesvol naar straatarm ging. “Van die 9 ton heb ik er denk ik 6 uitgegeven aan drank, drugs, en vrouwen. De andere 3 heb ik verspild” :joy:

6 likes