1 Horloge voor het leven?!

Was het niet een voetballer zei dat hij ooit 3 minuten nuchter was. De ergste 3 minuten van zijn leven.
Kom ff niet op zijn naam.

Ik mag hem wel

4 likes

Paul Gascogne ?

3 likes

Vreemd. Hier is de regel eigen geld, eigen beslissing. Wel een voordeel dat je nog even door kan sparen want …

Dit dus.

Met de wetenschap van nu zou ik als ik jouw leeftijd had gaan voor een Tudor BB, Rolex Explorer 1 of een Datejust. Horloges die je altijd kan dragen ongeacht de gelegenheid, je hele leven.

2 likes

Ik denk dat die regel niet helemaal opgaat als je 17 bent en iets meer financieel afhankelijk bent.

4 likes

Het is de regel bij ons. Met al het geld dat ze krijgen of verdienen mogen ze zelf weten wat ze er mee willen doen. Dat is denk ik de enige manier om ze te leren met geld om te gaan. Uiteraard voorzien wij ze van de nodige adviezen maar ze beslissen zelf. En geld op=op. Niet aankomen met lenen ofzo.

2 likes

Jaa volgens mij wel

1 like

Nee, dat was George Best.

5 likes

Haha ik twijfelde al. Die Britten zijn wel levensgenieters zeg, heerlijk

@JayJayVo heb je al eens over zonnepanelen nagedacht?

2 likes

Wacht wat :joy:, sinds wanneer gaan we van horloges, levenslessen, geldverspillingen etc… naar zonnepanelen?

4 likes

Kan toch ook op leer?
Open end watch straps

Goeie vraag, maar dat is heel normaal hier op HF. Is @Fate_Amenable_To_Change ooit mee begonnen.

1 like

:joy:

1 like

Weetje, ik zou mijn ouders hun redenering toch nooit snappen. Hoeveel dingen zij niet al hebben gekocht dat ook totaal niet nodig zijn en dan laten ze mij niet eens netjes een horloge kopen😅

3 likes

Max 1000 euro, en dan een horloge voor het leven… een derdehands Grand Seiko Quartz wellicht? Of iets met een goed te servicen eta uurwerk? Ik zou met een beperkt budget niet aan “eigen” uurwerken van sommige merken beginnen als ik hoor hoe zij de after sales volledig onder controle proberen te houden.

1 horloge voor het leven :thinking:

Research doen, aanschaffen. En direct je account verwijderen op HF.

Iets met verleidingen…

3 likes

Ik zou tegen mijn 17 jarige ik zeggen: langer doorsparen en daarna nog een keer sparen, nieuw kopen en zelf tot vintage maken zodat je er later op kunt terugkijken.

De 17 jarige ik zou me vervolgens in mijn gezicht uitlachen, een middelvinger opsteken en al rokende nog een biertje bestellen. Goeie gast :slight_smile:

3 likes

Is roken nog een actueel dingetje bij de jeugd ? Dacht dat de gevolgen nu toch wel duidelijk zouden moeten zijn.

1 like

Eens… als je ouders inderdaad alles voor je betalen betreft kosten en inwoning en het gaat om de reden ‘op eigen benen staan’ is het gewoon een drogreden zoeken om een luxe product aan te schaffen.

Dus iedereen die hier zegt: ‘gewoon doen, het is jouw geld’. Ben benieuwd hoeveel van deze mannen (Of vrouwen) echt daadwerkelijk de daad bij het woord voegen als ze weer bij hun partner aankomen met het idee voor een nieuwe na en als er dan wordt geweigerd door wederhelft :joy::ok_hand:t3:.

Verder ot: een horloge voor 1000 euro is ‘niks’ (lees verder voor nuancering). Ik denk dat dit sterk afhangt van je karakter.

Ben je een emotioneel persoon kun je daar heel blij mee zijn.

Ben je een persoon van status ben je uit eindelijk pas blij met een (twee,drie?) rolex(en) (vanaf 4k).

Slechts 2 voorbeelden om aan te geven dat je dat eerst eens voor jezelf moet uitzoeken voordat je jezelf opzadelt met deze mijn inziens moeilijke kwestie.

Ik? Ik zou nooit tevreden kunnen zijn met 1 horloge. Maar ik weet dat ik materialistisch ben en niet zo zeer de emotie bij een product leg. En dan gaat het niet eens om het merk…

Vroeger dacht ik net als jou. En toen miste ik nog minstens 7 jaar aan levenservaring voordat ik pas echt wist wat ik wilde betreft spullen en materialisme.

Edit: uit eindelijk had ik dezelfde gedachte en kocht dan een ‘horloge’ voor een bedrag met de achteraf gezien leugen die ik mezelf voorhield… totdat ik een mooiere , subjectief betere kon betalen en daar uit eindelijk weer blij mee was. Moraal van deze edit: je wensen gaan op die leeftijd nog 20x veranderen. En das niet erg, geniet gewoon financieel verantwoordelijk van dat proces :wink:

2 likes

Dat kan zeer zeker.

Eén van de drie beste quartz uurwerken ter wereld, zeer lang service interval, met een uurwerk wat gemaakt is om gemaakt te worden, en niet te vervangen.

Buiten dat 200m WR, 20.000 A/m anti-magnetisch en onder zeer veel omstandigheden te dragen met diverse banden. Ik vind 'm zo comfortabel dat dit met gemak m’n enige horloge ooit zou kunnen zijn.

Je kunt ook gewoon “Ik ben nog jong” zeggen. Zelf en persoonlijk zijn overbodig omdat je het over jezelf hebt door “ik ben” te zeggen. :slight_smile: Maar goed, genoeg over taalnazi-neigingen.

Jaartje wachten, ben je achttien en kun je die beslissing autonoom nemen.

Zie boven. Dat kan ook goedkoper hoor. Je zult ze de kost maar geven die 40 jaar lang met een retegoedkoop horloge rond hebben gelopen. Merk wel op dat onderhoud de sleutel is tot een lange levensduur. Denk aan pakkingen, uurwerkonderhoud en nieuwe glaasjes.

In principe kan een penankertje wat in de jaren 60 al goedkoop was het ook 70 jaar uithouden. Het idee dat je er grote hoeveelheden doekoe voor uit moet geven is onzin.

Het gemiddelde Seiko 5je gaat ook 25 jaar mee, en kost je 100 ekkies. Ik raad je aan om in de Vintage hoek van dit forum te gaan neuzen, daar kom je duizenden horloges tegen van 50 jaar en ouder.

Pak iets wat 100m waterdicht is, het liefst met een uurwerkje waar er miljoenen van zijn gemaakt. Standaard ETA, Sellita, SII of Miyota is prima. Ronda quartz of Seiko quartzjes doen het ook goed.

Onderhoud dat horloge gewoon netjes, en 50 jaar later heb je 'm nog.

Ik zou er grof geld voor over hebben om het quartz Seikootje van m’n oom in handen te hebben. Helaas, de goede man is er mee gecremeerd.

Thuis heb ik een goedkoop schaakbordje staan met een setje dam- en schaakstukken die in de jaren 60 door m’n vader gekocht zijn bij een speelgoedwinkel voor heel weinig doekoe.

Wij hebben daar 40 jaar met vijf man mee zitten spelen, en toen m’n vader overleed ging het naar m’n moeders jongste broer. Twee jaar voor diens dood kwam hij met dat bord en die stenen onder de arm bij mij thuis binnen en zei dat hij vond dat ik het moest hebben.

Kosten: Tegenwoordig misschien drie tientjes bij intertoys. Toch is dat schaaksetje echt één van de twee zaken die ik mee zou nemen uit een brandend huis.

Nogmaals: Het zit 'm niet in geld of merken.

Wabi Sabi is een mooie eigenschap, maar toch vind ik het leuker om een nieuw horloge te kopen en van dat horloge mijn eigen exemplaar te maken.

Andermans geschiedenis zegt me niks in dat opzicht. Mijn wereld begint en eindigt bij mij, vrees ik. Deze horloges betekenen om verschillende redenen iets voor me omdat ik er iets mee heb gedaan:

Seiko quartz, ooit in een verliefdheid die me naar Londen bracht gekocht. Ik heb 'm nu 11 jaar. Kostte geen reet, gaat nooit weg.

M’n Squale. Tweedehands overgenomen van @Hamari. M’n eerste forum aankoop. Ik heb hier heel veel mee gedaan.


Ik begrijp niet wat je hier mee wilt zeggen.

Tot je achttiende heb je daar geen volledige zeggenschap over, vrees ik. Ik denk dat je ouders redenen hebben om je tegen koopwoede te beschermen, en ik zou geneigd zijn om te overwegen waarom ze dat doen.

Man man man, wat een stelletje saaie cliché’s. Ik zou m’n horizon eens rustig verbreden en eens kijken of ik een eigen smaak kon ontwikkelen die ze me er niet met iedere aflevering van Soprano’s in probeerden te gieten.

Zo. Saai.

En ziedaar mijn probleem met sommige “Hippe Vintage”. Je kunt karakter niet kopen. Zeker niet als het hetzelfde karakter is wat iedereen wil kopen.

Het kan goed zijn dat jij veel belangrijkere dingen moet betalen. Je studie en je rijbewijzen komen in mij op.

Daar heb je je leven lang plezier van, en als je dat goed doet kun je over tien jaar achteloos 12K voor een Sub droppen zodat je het waanidee kunt hebben dat je nou karakter of een verhaal hebt gekocht.

Je moet je veel meer bezig houden met je inkomstenkant dan met je uitgavenkant, zeker op jouw leeftijd.

Zeker ook omdat je smaak en je criteria voor kwaliteit gaan veranderen, de komende vijftien tot twintig jaar. Nu weten wat je de komende 60 jaar wilt dragen is niet veel mensen gegund.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Als ze dat verneukt hebben is dat jammer.

9 likes