Aangezien het nu een jaar geleden is dat ik mijn eerste “serieuze” horloge heb gekocht, namelijk een Christopher Ward Trident GMT, leek het mij een goed idee om wat van mijn ervaringen te delen in een review van dit model. Hoewel dit horloge namelijk toch wel van wat populariteit geniet, is hij tot nu toe naar mijn weten niet zo uitgebreid besproken.
Ik heb begin vorig jaar dit model in een opwelling gekocht in een van de jaarlijkse Christopher Ward uitverkopen. Hoewel ik toen zo’n 550 euro heb betaald, voor mij als student een flinke som geld, zijn de prijzen sindsdien nog alleen maar verder gestegen. Het gaat hier om de 2e versie van de Trident GMT, met voor velen het meer geliefde logo centraal bovenaan op de wijzerplaat. Dit model is uitgebracht in 2015 en wordt inmiddels opgevolgd door het in 2017 uitgebrachte model met het nieuwe logo op 9 uur.
De specificaties:
Uurwerk: ETA 2893, met GMT-hand, 42 gangreserve, hacking & handwinding en anti-schok systeem
Glas: Saffier met AR-coating
Lunette: Keramisch (zirconia)
Dimensies: 38mm breed zonder kroon, 44.75mm lug2lug, 13mm dik, 20mm lugbreedte
Waterdichtheid: 600m, oa bewerkstelligd door een 6.5 x 4mm schroefkroon.
Mijn eerste gedachte bij openen van de doos was het behouden formaat van de Ward. Met deze verhoudingen oogt het horloge minder lomp dan de gemiddelde duiker. De wijzerplaat draagt er verder aan bij dat dit horloge wat meer “dressy” is dan dat er van een 600m horloge verwacht wordt. Hierdoor is hij zeer comfortabel te dragen op mijn 17 centimeter pols. Hij doet me wat denken aan de 38mm versie van de Breitling Superocean Heritage, maar dan een stuk minder glimmend.
Waar de Breitling volledig gepolijst is, heeft de Ward een dwars geborstelde afwerking aan de zijkanten. Bovenop de lugs is het metaal gepolijst, en de kroon is gezandstraald met een gepolijst logo. De afwerking is erg hoogstaand voor deze prijsklasse, ik heb tot vandaag nog geen horloge van vergelijkbare prijs met een betere afwerking gezien.
De wijzerplaat is beter af te lezen dan dat een witte wijzerplaat met witte wijzers doet vermoeden, de AR-coating in combinatie met de gepolijste wijzers en uurmarkeringen dragen hier goed aan bij. Twee erg leuke details die pas bij beter kijken opvallen zijn de golvende wijzerplaat, en de lichtgroene markeringen naast de opgelegde gepolijste uurmarkeringen. Samen met de secondewijzer met kenmerkende drietand geven ze het horloge een eigen karakter. De uurmarkeringen bevatten allen superluminova, die echter relatief snel dooft voor een duiker.
De caseback van een drietand is ook erg mooi gedaan en diep gegraveerd in het horloge, en draagt bij aan de kwalitatief hoogwaardige uitstraling van de Ward.
De lunette is keramisch, en heeft de opmerkelijke eigenschap dat er voor de eerste 15 minuten een duikersindeling op de lunette staat, terwijl de rest van de lunette als een GMT afleest. Wat mij betreft had dit een volledige 24-uurs aanduiding moeten zijn, de andere tijdzone is met de huidige indeling helaas lastiger af te lezen.
Het uurwerk zelf is een ETA 2893, de GMT-hand is apart verstelbaar. Dit staat bekend als een betrouwbaar uurwerk, en hoewel ik vaak maximaal 3 dagen achter elkaar een horloge draag, heb ik geen grote afwijking gemerkt. De enkele keren dat ik dit heb gecontroleerd (wat ik zelden doe) blijft het uurwerk tussen de +5 en -5 seconden per dag.
De versie met staal was op het moment van kopen helaas niet beschikbaar, dus ik heb hem met de zwarte leren band gekocht. Ik heb deze echter snel vervangen voor een mesh, wat tot dusver mijn favoriet is. Echter kan dit horloge ook prima op een NATO of leer (ja leer) gedragen worden.
Ook noemenswaardig is de uitstekende service van Christopher Ward, bij ieder nieuw horloge komt standaard een garantie van 5 jaar, en ieder horloge mag binnen 60 dagen zonder reden geretourneerd worden. Bovendien hebben ze me eerder bij het bestellen van wat banden zeer vlot en correct geholpen toen ik een andere band had ontvangen.
Ondanks de prijsstijging en de verandering van het logo het afgelopen jaar is dit naar mijn mening nog steeds een zeer goede duiker voor de kleinere pols, met een afwerking die zijn concurrenten (die ik tot dusver heb gezien) achter zich laat. Wat ook een pre is voor mij, is het eigen karakter van het horloge. De indeling van de lunette en de superluminova zijn hierin kleine puntjes van kritiek.
Ik zou dit horloge zeker aanraden en deze blijft lang in de collectie!