1 jaar in de collectie: Christopher Ward Trident GMT (Review)

Aangezien het nu een jaar geleden is dat ik mijn eerste “serieuze” horloge heb gekocht, namelijk een Christopher Ward Trident GMT, leek het mij een goed idee om wat van mijn ervaringen te delen in een review van dit model. Hoewel dit horloge namelijk toch wel van wat populariteit geniet, is hij tot nu toe naar mijn weten niet zo uitgebreid besproken.

Ik heb begin vorig jaar dit model in een opwelling gekocht in een van de jaarlijkse Christopher Ward uitverkopen. Hoewel ik toen zo’n 550 euro heb betaald, voor mij als student een flinke som geld, zijn de prijzen sindsdien nog alleen maar verder gestegen. Het gaat hier om de 2e versie van de Trident GMT, met voor velen het meer geliefde logo centraal bovenaan op de wijzerplaat. Dit model is uitgebracht in 2015 en wordt inmiddels opgevolgd door het in 2017 uitgebrachte model met het nieuwe logo op 9 uur.

De specificaties:
Uurwerk: ETA 2893, met GMT-hand, 42 gangreserve, hacking & handwinding en anti-schok systeem
Glas: Saffier met AR-coating
Lunette: Keramisch (zirconia)
Dimensies: 38mm breed zonder kroon, 44.75mm lug2lug, 13mm dik, 20mm lugbreedte
Waterdichtheid: 600m, oa bewerkstelligd door een 6.5 x 4mm schroefkroon.

Mijn eerste gedachte bij openen van de doos was het behouden formaat van de Ward. Met deze verhoudingen oogt het horloge minder lomp dan de gemiddelde duiker. De wijzerplaat draagt er verder aan bij dat dit horloge wat meer “dressy” is dan dat er van een 600m horloge verwacht wordt. Hierdoor is hij zeer comfortabel te dragen op mijn 17 centimeter pols. Hij doet me wat denken aan de 38mm versie van de Breitling Superocean Heritage, maar dan een stuk minder glimmend.

Waar de Breitling volledig gepolijst is, heeft de Ward een dwars geborstelde afwerking aan de zijkanten. Bovenop de lugs is het metaal gepolijst, en de kroon is gezandstraald met een gepolijst logo. De afwerking is erg hoogstaand voor deze prijsklasse, ik heb tot vandaag nog geen horloge van vergelijkbare prijs met een betere afwerking gezien.

De wijzerplaat is beter af te lezen dan dat een witte wijzerplaat met witte wijzers doet vermoeden, de AR-coating in combinatie met de gepolijste wijzers en uurmarkeringen dragen hier goed aan bij. Twee erg leuke details die pas bij beter kijken opvallen zijn de golvende wijzerplaat, en de lichtgroene markeringen naast de opgelegde gepolijste uurmarkeringen. Samen met de secondewijzer met kenmerkende drietand geven ze het horloge een eigen karakter. De uurmarkeringen bevatten allen superluminova, die echter relatief snel dooft voor een duiker.

De caseback van een drietand is ook erg mooi gedaan en diep gegraveerd in het horloge, en draagt bij aan de kwalitatief hoogwaardige uitstraling van de Ward.

De lunette is keramisch, en heeft de opmerkelijke eigenschap dat er voor de eerste 15 minuten een duikersindeling op de lunette staat, terwijl de rest van de lunette als een GMT afleest. Wat mij betreft had dit een volledige 24-uurs aanduiding moeten zijn, de andere tijdzone is met de huidige indeling helaas lastiger af te lezen.

Het uurwerk zelf is een ETA 2893, de GMT-hand is apart verstelbaar. Dit staat bekend als een betrouwbaar uurwerk, en hoewel ik vaak maximaal 3 dagen achter elkaar een horloge draag, heb ik geen grote afwijking gemerkt. De enkele keren dat ik dit heb gecontroleerd (wat ik zelden doe) blijft het uurwerk tussen de +5 en -5 seconden per dag.

De versie met staal was op het moment van kopen helaas niet beschikbaar, dus ik heb hem met de zwarte leren band gekocht. Ik heb deze echter snel vervangen voor een mesh, wat tot dusver mijn favoriet is. Echter kan dit horloge ook prima op een NATO of leer (ja leer) gedragen worden.

Ook noemenswaardig is de uitstekende service van Christopher Ward, bij ieder nieuw horloge komt standaard een garantie van 5 jaar, en ieder horloge mag binnen 60 dagen zonder reden geretourneerd worden. Bovendien hebben ze me eerder bij het bestellen van wat banden zeer vlot en correct geholpen toen ik een andere band had ontvangen.

Ondanks de prijsstijging en de verandering van het logo het afgelopen jaar is dit naar mijn mening nog steeds een zeer goede duiker voor de kleinere pols, met een afwerking die zijn concurrenten (die ik tot dusver heb gezien) achter zich laat. Wat ook een pre is voor mij, is het eigen karakter van het horloge. De indeling van de lunette en de superluminova zijn hierin kleine puntjes van kritiek.
Ik zou dit horloge zeker aanraden en deze blijft lang in de collectie!

30 likes

Mooi merk hoor :ok_hand:t2:

1 like

Mooi horloge en goed verhaal!
En natuurlijk nog met het goede logo (heb zelf een C9 met dit logo)!

1 like

Wat een mooie, eerlijke review is dit! Ik onderschrijf het volkomen. Christopher Ward horloges blinken uit in prijs/kwaliteit.

3 likes

Bedankt! Het is mijn eerste review sinds dat ik lid ben geworden een half jaar terug dus feedback is altijd welkom!

2 likes

Goed verhaal. :+1:

1 like

Mooie bespreking van dit horloge!

1 like

Heel fraai horloge, heb ik al een poosje een zwak voor. Misschien komt er ooit nog een.
Dank voor het delen van deze review. :+1:

1 like

Echt een goed verhaal. Dank je wel hiervoor.
Het merk komt sympathiek over, maar heeft nog niet een heel brede schare supporters. Dat is terug te vinden in bescheiden opbrengsten van tweedehands Wards. Ook de veelvuldige fikse kortingacties maken dat er vaak getwijfeld wordt om een C.W. aan te schaffen. Als men er eenmaal eentje heeft, is men vaak ook best wel tevreden.

2 likes

Mijn beste,

Plausibele review!! Fantastisch hoor!!
Informatieve tekst, leuk geschreven en schitterende foto’s!!
Dank voor het delen. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Eén van de aangenaamste posts de ik als nieuw lid op dit forum heb mogen lezen tot hiertoe. Dit gaat net iets dieper in het onderwerp en leerrijk met je ervaringen erbij. Dank hiervoor, een Christopher Ward komt er bij mij nog in.
Momenteel heb ik het voor de Pilot/Motorsport/dress horloges eerder dan de duikers, maar tijden kunnen veranderen.

Deze vind ik onwaarschijnlijk, enig minpuntje, ik had hem liever in Automatic gehad en in deze kleur bestaat ie gewoonweg alleen maar in Quartz. Wat jammer… Twijfel dus nog steeds

1 like

Bedankt, dat waardeer ik enorm. De prijzen van de modellen met het oude logo blijven naar mijn weten redelijk stabiel, zolang je de trident maar met zeer flinke korting koopt (zoals ik met 50% een jaar terug) is het gelukkig niet heel lastig om een goed of vergelijkbaar bedrag terug te krijgen naar mijn weten.

Ik heb zelf nog naar de rode versie van dit model gekeken, erg geslaagd design. Alleen de prijs (RRP van boven de 600 euro) vind ik flink voor een quartz als je ziet wat er nog meer voor moois is voor dat bedrag, dus hopen dat er rond de jaarwisseling weer een grote uitverkoop is :grimacing:

1 like

Mooie review! Ik onderschrijf je bevindingen, behalve mbt de lume :blush:.
Ik heb hem op staal en deze band voelt ook superieur aan. Echt geweldig vind ik de ‘glide lock’ functie. Ik overweeg hem nog op een Staib 2784 te zetten. Voor de rest niets dan lof voor deze eigenzinnige duiker.

Groetjes van zijn ‘grote’ broer!

1 like

Prima review! En ik mag dat zeggen :wink:
CW is persoonlijk niet mijn merk, maar je review onderschrijft maar weer dat het een prima horloge is.
Meer van dit!

1 like

Ik heb bijna alleen maar Seiko duikers gehad, dus ik heb misschien ook wel te hoge standaarden qua lume :sweat_smile: ik was en ben nog steeds zelf ook benieuwd naar de stalen band, ik hoor veel goede verhalen over de nieuwe met glidelock systeem. Bijna 200 voor een band is voor mij nu echter meer dan ik uit wil geven, en ik denk dat ik mesh mooier vind :grin:

1 like

Volledig mee eens! Ik heb exact zo’n horloge in m’n collectie gehad (enige verschil: de rode i.p.v. zwarte bezel) en kan dit dus beoordelen.

Exact wat ik dus ook heb gedaan…

Bedankt voor je prima review en veel draagplezier nog!

2 likes

Bedankt voor deze goede review! Erg leuk om te lezen​:+1::ok_hand:
Stond zelf een keer op het punt om deze ook aan te schaffen, maar op een of andere manier heb ik er toch niet meer zo’n klik mee :disappointed:

1 like

Leuke review van een in mijn ogen ondergewaardeerd merk.
Grote collectie, goede specificaties en een zeer redelijke prijs.

1 like

Fijne review, bedankt voor het posten - al ben ik nu wel jaloers, ik kijk ook al een tijdje naar dit model! Zeker de witte en zeker de 38mm-variant… die foto op NATO doet me echt watertanden :smile:

Zelf heb ik de 38mm C60 (non-GMT), echt een prachthorloge en inderdaad zeer goede afwerking en kosupra. Wie weet komt er ooit nog wel een tweede Ward!

1 like