1 Model, meerdere opties banden/sluitingen?

Naar aanleiding van deze post vroeg ik me iets af.
Zijn er eigenlijk merken die voor 1 horloge model/uitvoering opties heeft voor verschillende sluitingen? Soms hebben ze voor verschillende modellen verschillende sluitingen. Maar er zijn dus mensen die n specifiek model leuk vinden, maar de bijbehorende/passende sluiting juist weer niet mooi/praktisch vinden.

En vinden jullie dat merken waar mogelijk verschillende sluitingen zouden moeten aanbieden?

En zouden ze ook verschillende banden moeten aanbieden, zoals tapered én non-tapered?

Tja, bij mij niet bekend. Ik heb nog nooit een horloge voorbij zien komen waar je zomaar even een andere sluiting kon kiezen. Eerlijk gezegd vind ik dat een merk helemaal niks moet. Het staat ze vrij om een product aan te bieden, het staat ons vrij om er iets van te vinden en het al dan niet te kopen.

Aan de ene kant is het goed om opties aan te bieden, aan de andere kant ben je dan als merk of leverancier aan het zeggen dat je geen eigen visie hebt. Ik vind dat net zoiets als dat ik bij een restaurant een Franse steak tartare bestel, om vervolgens allemaal losse componenten te krijgen zodat ik zelf die tartare moet gaan bouwen.

Dat is lui. Dat is visieloos. Dat is niet hip. Ik kom hier om de visie van de kok of chef de cuisine te eten, niet om datgene te doen wat ik thuis ook zou doen, denk ik dan altijd maar weer. Vervolgens kan ik meningen hebben over de visie van de chef, uiteraard.

Zoals ik hier beneden ga zeggen is het context afhankelijk. :slight_smile: Ik wil bij een hamburger wel graag aan kunnen geven wat er op moet.

Er zijn genoeg merken die meerdere opties voor banden aanbieden. Bij Swatch doen/deden Longines en Omega het nogal eens, bijvoorbeeld, maar het is meer een ding voor Microbrands. Tenminste… Neem Baltic. Ik weet niet of we dat nog een microbrand kunnen noemen, maar die hebben bracelet opties. Sinn ook.

Of er taper bij zit of niet is een andere discussie, maar in potentie is weer goed om keuze te hebben. Dat hangt wel van het ontwerp af. Als Cartier drie bracelets bij een Santos de Cartier aan zouden bieden zou ik het visieloos noemen, maar als ik bij een Grand Seiko zou kunnen kiezen tussen iets met of zonder taper zou ik het juist verwelkomen.

Dat komt omdat Grand Seiko en bijvoorbeeld een Rolex totale run-of-the-mill sporthorloges aanbieden met standaard lugs, discrete kasten, en no-frills banden, terwijl Cartier een designhuis is wat eerder sieraden ontwerpt.

In de analogie van bovenaan zijn Grand Seiko heritage horloges en Rolex OP’s en DJ’s gewoon die hamburger, terwijl Cartier een opgeleukt menu heeft. Kleine kaart, doordachte gerechten, dat soort werk.

2 likes