Hoi Jaap-Wim,
Ik heb sinds lange tijd niet zo gelachen als bij het lezen van dit draadje.
Jaap-Wim die 10 jaar lang geen horloge wil kopen, om te sparen voor dat ene droomhorloge??? Dat zal echt onmogelijk worden voor iemand die het woord impulsief zelf heeft uitgevonden. Ik wil hier wel een vaatje Perfect Draft bier naar keuze op zetten dat je plan echt niet gaat lukken.
Ik zie trouwens dat je gisteren nog geinformeerd hebt naar de prijs van een vintage Eterna horloge. En het andere droomhorloge (de IWC) had je toch onlangs nog te koop staan?
Maar ff serieus… het is natuurlijk een heel goede discussie. Ga je voor meerdere (Betaalbare) horloges in je verzameling, of ga je voor 1 bijzonder (en daardoor ook vaak duur) horloge? Dit jojo effect herken ik ook van mezelf. Mijn oplossing is als volgt:
Maak een short-list van horloges die je enorm graag in je bezit wilt hebben (Het begrip short-list is wel relatief, die van mij bestaat uit tientallen horloges). Doe onderzoek naar de horloges op die short-list, en bepaal per horloge wat je maximale prijs voor een gaaf exemplaar. Zorg dat je deze short-list met bijbehorende maximale bedragen uit je hoofd op kunt dreunen.
Vervolgens: Wees geduldig, en laat alle andere fantastische aanbiedingen rustig aan je voorbijgaan. Ga je op alle impulsen in, dan wordt je slechts afgeleid van je oorspronkelijke doel.
Je zult zien, na verloop van tijd zal er een horloge uit jouw short-list voorbijkomen, binnen het gestelde budget. Op dat moment is het dus tijd om direkt en adequaat te handelen.
Nu is een short-list niet statisch, maar zal regelmatig veranderen. (Als b.v. Andre weer een fantastisch draadje over de Angelussen heeft geplaatst, of als Ruud zijn mooie Seiko’s laat zien, of Gerard zijn Minerva en andere fraaie stukken uit zijn collectie , enz, enz…) Dit kan tot gevolg hebben dat je horloges in je verzameling hebt die niet meer voldoen. Op dat moment kun je de betreffende horloges met een gerust hart verkopen.
Als je goed inkoopt, kun je ze ook weer voor ongeveer hetzelfde bedrag verkopen, en zo blijft deze hobby betaalbaar. Je kunt zelf beslissen of je je verzamling wilt upgraden naar meer kostbare horloges. In dat geval moet je dus wel weer meer investeren, maar nogmaals…als je goed inkoopt blijft de investering intact.
Jaap-Wim, deze post is absoluut niet lullig richting jouw bedoeld, maar ik moest echt heel hard lachen.
gr,
Hans Mennink