Stel je verkoopt een deel van je collectie en je gaat voor 15k shoppen op Chrono. Zoeken in Europa, met d/p tussen 14k en 16.5k. Eigenlijk best een teleurstelling.
15k is gewoon een ontzettende sloot geld maar eigenlijk koop je dan nog niets uit het echt hogere segment. Nu kijk ik natuurlijk ook voor mijn maat pols dus eea valt sowieso al af. Maar toch, eigenlijk heb je voor dat bedrag grofweg twee groepen:
De gouden uivoeringen van redelijk veel geziene versies in het staal onder de 10k van IWC, JLC, Breitling enz enz.
Wat stalen horloges van de duurdere merken of met complicaties. Vacheron, AP.
Daarnaast dan natuurlijk nog de kleinere dressers van diverse high end merken van behoorlijk wat jaartjes oud.
Ik vond niet direct een horloge waar ik hebberig van werd voor dat geld. Had ik echt niet verwacht. Dan liever voor onder de 10k een PAM620, JLC master calendar in staal met meteorietplaat of die nieuwe Omega met maanfase in het blauw.
Ik denk dat je meer lol hebt van 3x 5k horloges dan 1x 15k horloge. De keuze in het 5k segment is enorm en je hebt er heel veel klassiekers tussen zitten.
Daarnaast zijn de 5k klokjes erg populair zodat je ze eenvoudig kunt flippen zonder veel verlies (denk Sub, GMT, diverse Reversoās, Panerais, IWCās). Een 15k klokje is een niche product waar je echt een markt voor moet zoeken bij verkoop. Daarnaast zijn ze veelal lelijk, opzichtig en/of van goud, moet je van houden.
Ligt er een beetje aan waar je wilt kopen, als je bereid bent om adviesprijs bij AD te betalen denk ik dat er wel aardig wat moois ligt.
Maar ja, wij kopen grijs en/of onderhandelen ons suf en dan wordt die 15mille ineens beperkt⦠Hoe vreemd!
Ik zou 2 opties hebben:
Een vintage sub/dweller/expl2 (maar zoiets heb ik eigenlijk liever voor erbij).
Dus blijft deze over, doorsparen tot +/- 20mille en een mooie Royal Oak of gouden ceramic Daytona aanschaffen (ā¦).
Wat denk je van een Patek Philip Aquanaut?
Die zijn er wel rond de 16k niet te groot en heul tof IMHO
Ik ben zelf nog niet boven de 10k uitgegaan (Daytona ss) maar als ik dat zou doen zou het die Patek worden.
Ik vind hem qua looks helemaal niet onaardig maar ik vind het zoān modelletje dat ze er aan de onderkant van het assortiment aangeplakt hebben en daardoor krijg ik er zoān ānet nietā gevoel bij. En dan voor dat geld!
Is wel een beetje zo maar dat geld wel voor de echte kenner. Lijkt mij leuk dat geen hond doorheeft wat je eigenlijk om je pols hebt;-) (Paul McCartney draagt 'm al jaren trouwens
)