Beste medeliefhebbers,
He he, even tijd om 2 nieuwe aanwinsten te laten zien, beide autosport gerelateerd. Een favoriet horlogethema voor mij.
De eerste aanwinst had ik al een aantal jaren op de radar. Al een aantal x langs gekomen in verkooptopics maar iedere x net niet. Deze dus wel: full-set, ongedragen en echt als nieuw! De Oris ChronOris, een jaren '70 geïnspireerd horloge in een voor mij mooie maat van 40 mm… Wel wat hoog maar kan nog wel zeg maar…
De kastvorm is apart mooi en echt jaren '70. De wijzerplaat heeft mooi “2 verdiepingen” en een minutencounter op 12 uur.
De kroon is niet alleen mooi maar heeft ook een mooi “quick lock” systeem. Je hoeft deze niet helemaal vast te draaien maar een kwart slag rond en klaar, het is vergrendeld. De band matcht naar mijn idee fantastisch met de wijzerplaat en maakt het een mooi geheel. Of de nieuwe stalen band er ooit op gaat betwijfel ik…
De tweede aanwinst is meer en beter bekend veronderstel ik. Al jarenlang een megagraal. Ook deze heb ik al een aantal x langs zien komen in verkooptopics. Soms vond ik de staat niet mooi genoeg en soms gewoon te lang nagedacht/getwijfeld. Deze x niet, in nieuwstaat tegen een acceptabele prijs en dus direct toegeslagen!
De Monaco Calibre 12 dus met de fantastisch blauwe sunburst wijzerplaat, wat heb ik daar van genoten gisteren in de zon zeg! Een bewuste keuze t.o.v. de Calibre 11 die geen sunburst maar een matte plaat heeft. Ook vind ik de urenindices bij deze uitvoering mooier verdeeld en ben ik een beetje huiverig voor de linkse kroon van Calibre 11 (prikt in pols?).
Bij deze uitvoering was ik bang dat de donkerblauwe band zou “misstaan” t.o.v. de wijzerplaatkleur. Maar wat een misvatting zeg. Gewoon een mooie, ingetogen combinatie met ook nog eens het lichtere blauwe stikwerk.
Ik was van plan een andere race-/ralleyband te gaan monteren, wellicht in cognac kleur, maar dat laat ik voorlopig achterwege, ook vanwege de fantastische vouwsluiting die gemonteerd is.
Overigens grappig te zien dat deze vouwsluiting net “andersom” dichtgaat dan bij de reeds getoonde ChronOris, zie ook foto’s.
Direct na het ophalen:
Gisteren, tijdens de studie, lekker in het zonnetje in de achtertuin
Gisterenavond
Ben zeer content met beide horloges maar de Monaco is toch wel de klapper van m’n collectie tot nu toe.
Soms een beetje getwijfeld over het evt. aanschaffen, mede door de vorm, maar wat een goede beslissing!
Bedankt voor het kijken en lezen!
Grt. Marco
Edit: voor de oplettende kijker, er staat ook nog een Britse korthaar op sommige foto’s!!