2019. GS of JLC

Hallo iedereen. Door een treurige gebeurtenis heb ik ergens in 2019 aardig wat budget voor een nieuwe aanwinst en wil ik een laatste grail toevoegen aan de collectie.

Zoals altijd twijfel ik enorm en ben ook een tijdje hier niet actief geweest door die gebeurtenis en moet wellicht toch maar weer eens gaan passen of gaan kijken al vind ik de GS winkel in Amsterdam best sfeerloos. Dat is bij schaap en geit dan toch wat beter geregeld, al moet die recent verbouwd zijn.

Ok. Genoeg geleuter.

De huidige collectie is deze

  • Alleskunner > Rolex Explorer
  • Top chrono onder de 10k > Zenith El Primero
  • Lekker rustige > Meistersinger - Sathora
  • Top Dresser onder 2k > Nomos Orion (35mm)
  • Tweetal blauwe duikers : Eterna - Kontiki en Citizen Ny0040
  • Grab and go: Mondaine Quartz

En nu hetgene waar ik tussen twijfel

  1. Grand Seiko snowflake.

  • Die dail die dail die dail
  • Gangreserve van 72 uur
  • Tov de duurste in de lijst redelijk goedkoop
  • Springdrive heeft beperkte levensduur (?)
  • Moet voor service naar Japan. Dus kostbaar grapje
  • Bijna niet te bezichtigen, dat heet krijgen ze er eentje binnen in Amsterdam is die zo weer weg
  1. Grand Seiko hi beat

  • Prachtig uurwerk
  • Afwerking is top
  • Moet voor service naar Japan. Dus kostbaar grapje
  1. JLC Ultra thin moonphase

  • Bloedjemooi
  • ik denk DE maanfase onder de 10k en teven de dresswatch onder de 10 k (voor mij dan)
  • Mooie maat
  • Tov beide GS stuk duurder ( list 8.8 k tov pakweg 6k voor de GS) teven in onderhoud prijziger
  • Vorig jaar moeilijk leverbaar ( Dat heet lange wachttijd)
  • Korting bijna niet mogelijk (zie vorig puntje)

Dus dames en heren zeg t maar. Welke zouden jullie kiezen als laatste grailstuk en waarom.

Heb de beide GS horloges vorige zomer beide omgehad en de JLC vorig jaar voordat ik toch voor de Zenith ben gegaan.

Heeft iemand ook een idee wat te doen moet zijn qua korting op een GS ( Met alle respect de mensen die ik aantref in de GS boutique in Amsterdam tot zoverre hebben niet er veel verstand van de horloges… Tov wat er bij bijvoorbeeld bij Schaap en Citroen en Gassan rondloopt. Op basis van mijn ervaring…

3 likes

JLC all day!

Zoals je zelf zegt, maanfase en zeer mooi, een strake dresser.

2 likes

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het zo lees en je de JLC al eens om hebt gehad, zou ik daarvoor gaan.
Dat is in mijn beeld de mooiste van de drie.
Het onderhoud zal voor alle drie denk ik zo rond dezelfde prijs liggen verwacht ik, en wanneer heb je nu onderhoud aan die pracht stukken? over een jaartje of 7 á 8 misschien? Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar daar zou ik nu niet te lang bij stil staan.
De JLC dus.

1 like

JLC onderhoud gaat al snel richting de EUR 1000 en valt veel duurder uit dan GS (die kan tegenwoordig in Nederland geserviced worden, ik meen onder de 400 EUR)

Let even op de power reserve van de JLC, deze zal minder zijn dan de GS, dus als JLC bijvoorbeeld 40 uur is zal je mogelijk om de haverklap de moonphase opnieuw moeten instellen

2 likes

De Jaeger-leCoultre wint voor mij zonder enige twijfel. Het horloge straalt een bepaalde mate van kwaliteit en klasse uit in een geweldig klassiek design.
Ik wist het wel :slight_smile:

1 like

Jlc klaar !!!

1 like

JLC , zonder twijfel.

1 like

JLC geen twijfel mogelijk.

1 like

Ze zijn alle drie prachtig, maar ook heel verschillend. De GS’en met hun metalen banden vergelijken wellicht het best met de Explorer (alleskunner/sporthorloge), terwijl de JLC op leer meer een dresser is.
Mijn keuze zou de Snowflake zijn, maar ik kan me voorstellen dat je voor de tijdlozere JLC zou gaan.

1 like

Hier ook JLC

1 like

Hoezo? Fijne, lichte tent, goede koffie en een groot assortiment. De sfeer was altijd no-nonsense, maar als je liever meer voor je horloge betaalt omdat je in gedimde verlichting op een chesterfield naar een horloge zit te loeren waar ze 10% marge bij op drukken moet je het zelf weten.

Ikzelf ken S&C niet van de goede inrichting. Wel van de berichten in de Volkskrant over onderzoekjes naar BTW fraude, en dat soort kranteartikelen zijn voor mij dan weer geen reclame-uiting.

Dan nog, wat kan het jou boeien hoe die winkel er eigenlijk uitziet?

Ik vond de kastvorm tegen vallen. Daarom kocht ik, geheel tegen mijn verwachting in, een quartz in een 44GS kast. Die is veel dunner en ik vind de belijning bij de dikte van de Snowflake eigenlijk niet mooi vallen om mijn pols.

Goed passen dus, en naar de totaalindruk kijken, niet alleen naar de wijzerplaat.

Erg mooi, maar toen ik 'm vast had vond ik 'm een beetje… eh, saai.

Kortom: Ik zou waarschijnlijk voor een GS gaan, maar dan neigen naar de SBGH201G. Die heeft een 44GS case, is weliswaar niet dun, maar oogt in mijn wereld mooier dan de snowflake.

2 likes

Hier ook de JLC, want

De keuze die je maakt is heel persoonlijk, maar wat ik heb begrepen kan het onderhoud van een GS nu ook in Nederland, alles tegen vastgestelde prijzen en die liggen onder de 1000 euro voor een high beat of Spring drive. De Seiko boutique is verbouwd en heeft u een eigen GS wand waar behoorlijk wat modellen liggen. Mijn advies zou zijn ga eens naar de boutique en pas de verschillende modellen en ga dan de JLC eens passen bij Gassan of S&C…

Succes met je keuze!

Allemaal prachtige horloges, maar voor mij zou het een GS zijn. Ik vind de techniek achter de springdrive erg interessant en zou ook graag zo een bijzonder horloge willen hebben!

2 likes

JLC every day of the week and twice on Sunday!

Wat een schitterend stuk!!! :heart_eyes:

Het zijn hele verschillende horloges. De JLC een echte dresser, de Seikos meer richting sports watch. Kijk ook vooral naar het hele plaatje en niet alleen naar de voorkant. De Seikos zijn veel dikker dan de JLC, wat bijdraagt aan het verschil sport - dresser.

Nobrainer: JLC! Vooral omdat ik begrijp dat dit horloge “gelinkt” is aan een persoon (tussen regels door). die JLC doet daar meer recht aan denk ik, kan niet goed verklaren waarom. Is denk ik levenslang een geweldig bezit. Tijdlozer.

1 like

zeer moeilijk keuze,…, puur sentimenteel vanuit een oude voorliefde de JLC.

Leuke keuze om te mogen maken, dat boven alles. Wat wel zo is met een spring drive, ik snap dat niet iedereen hier last van heeft, is dat het wel even wennen is aan de stilte van het horloge. Als het “tikken” van een automaat onderdeel van de beleving is die belangrijk voor je is zou ik alleen al op basis daarvan je aanraden om voor de JLC te gaan.

Mocht het toch een GS worden dan zeker de snow flake, blijft in mijn optiek toch het iconische model van GS.

1 like

Eitje, de JLC. Dan wel met de donkere plaat :slight_smile:

1 like