2022- a year in review. Alle NA's op rijtje.

Pas een paar jaar terug ben ik me echt gaan interesseren voor horloges. Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik wel gewoon horloges gedragen, maar dat er zo’n wereld achter schuilgaat, zo’n rijke geschiedenis is, zoveel technische kennis te vinden is- het was me tot voor kort volstrekt onbekend. Pas sinds een paar jaar beschouw ik mezelf écht als liefhebber. Geen expert, wel liefhebber.

Google eens op “advies aan beginnende horlogeliefhebbers”. Bovenaan ieder lijstje staat: koop niet alles wat er op je pad komt. Als gediplomeerd beroepseigenwijs heb ik in het begin dus uiteraard alles gekocht wat op mijn pad kwam. Dit jaar zou het anders worden. Dit jaar zou ik me beheersen. Dit jaar zou ik er maar twee kopen, en omdat ik altijd heel streng ben voor mezelf heb ik er ook daadwerkelijk maar acht gekocht.

Ik heb gedurende het jaar verzuimd om NA-topics te schrijven, deels door drukte, deels doordat ik altijd meen dat mijn horloges alleen voor mij interessant zijn. Of dat klopt weet ik niet, maar voor diegenen die wel geïnteresseerd zijn hier alles samengevoegd tot één monsterlijk topic. Tevens kan dit topic nog eens dienen als referentie voor hoe lang een horloge al in mijn bezit is.

Februari: Seagull 1963

China produceert veel dingen die hun weg naar het westen weten te vinden. Kleding, elektronica, baby-panda’s, hardware om mee te kunnen luisteren op onze telecomnetwerken… Bij de woorden “Horloge uit China” denken veel mensen vaak in eerste instantie aan gestolen ontwerpen van grote merken die met wisselende aandacht voor bouwkwaliteit in elkaar worden geschroefd en tegen een fractie van de prijs van het origineel online worden aangeboden. Dat is met deze Seagull uiteraard niet het geval, dit horloge heeft een eigen geschiedenis en een eigen gezicht. Ik zal hier niet de hele geschiedenis uit de doeken gaan doen, dat is al vaak genoeg gedaan door mensen die dat ook nog eens beter kunnen dan ik. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik hem tof vind en dat een mechanische chronograaf écht leuk is en écht heel anders dan de mecaquartz-uurwerken die verder nog dit marktsegment bevolken. Toen er een in het blauwe gedeelte opdook was de deal snel gemaakt en ik draag hem nog steeds regelmatig en met veel plezier.

(Goed, hier zag het er hier even naar uit dat het inderdaad een rustig jaar zou gaan worden…)

Mei: Phoibos Eagle Ray GMT

Ik wilde al een tijdje een leuke GMT hebben. Niet omdat ik die nodig heb (ik reis weinig buiten tijdzone GMT+1) maar gewoon omdat ik het leuk vind om horloges te hebben die daadwerkelijk van elkaar verschillen. Ik had ook al een tijdje mijn oog gericht op Phoibos, sinds ik er vorig jaar een van nabij heb kunnen bekijken. Hele solide, keurig afgewerkte horloges met een eigen gezicht voor een goede prijs. Dus toen in het blauwe deel een GMT van Phoibos opdook heb ik maar eens contact gelegd met de verkoper en kon ik hem inderdaad overnemen. Fijn horloge, 300m waterdicht dus ik kan er veilig de afwas mee doen en er de plantjes water mee geven. Lume is uitstekend te noemen, en de kast met dubbele kroon op 2 en op 4 uur gecombineerd met de interne 24-uursbezel en de GMT-wijzer zorgen ervoor dat hij echt zijn eigen uitstraling heeft.

(Twee horloges, het kan nog! Moet ik de rest van het jaar niets meer kopen…)

Juni: G-Shock GA-2100 "Casioak"

Hier ga ik kort over zijn: mooie aanbieding online, voor een paar tientjes kun je dit echt niet laten liggen. Ik had al een G-Shock (GM-110) maar de Casioak is dusdanig veel comfortabeler als klushorloge dat de andere G-Shock niet meer om mijn pols heeft gezeten.

(Nou ja, ok. Drie horloges dan. Op zich niet erg, zeker omdat die derde zo mooi geprijsd was.)

Augustus: Citizen Promaster NY0040-025Y (de gele)

Blijkbaar was deze wijzerplaat destijds niet zo populair, want voor zover ik heb kunnen nagaan is dit de minst geproduceerde versie van de welbekende NY0040. Zelf vind ik het ook de leukste, dus toen een bevriend forumlid (nog buiten het forum om) aangaf dat deze mocht vertrekken heb ik hem gelijk benaderd om te kijken of ik hem niet mocht overnemen. De deal was snel gemaakt en ik had deze zonnestraal ook snel in huis. Ongeacht hoe somber het weer is, deze zorgt altijd voor een zomers gevoel. Gele wijzerplaten zijn tegenwoordig hip, gezien de populariteit van met name de gele Tsuyosa-- maar dit is een hipster, die was al geel toen het nog niet cool was.

(Ok, vier dus. Maar deze zie je niet vaak te koop en is echt heel erg gaaf! En ja, feitelijk is gemiddeld één per kwartaal ook niet slecht toch?)

Augustus: Hamilton Khaki King

Hamilton is een mooi merk. De Khaki-familie (hier zie ik altijd een gezin voor me in wandelkleding uit de ANWB-webshop, je kent het plaatje) is misschien wel de bekendste serie horloges die ze maken en er stond er altijd nog een op mijn horloge-bucketlist. En niet zomaar eentje: de Khaki King moest het worden. Ooit. “Ooit” bleek dus augustus 2022 te zijn, toen het zo uitkwam dat ik er een kon overnemen uit het blauwe deel. Deze bleek bij nader bestuderen nog het oudere ETA2834-2 uurwerk te hebben, met die mooie 28.800 vph/4hz sweep. Dit is mijn eerste mechanische horloge met die frequentie en het verbaasde me hoe groot het verschil toch nog is tussen de 21.600 (of 19.800 of zelfs 18.000) uit mijn andere mechanische horloges is. Fijne alleskunner, totaal niet flashy, van een merk met een mooie geschiedenis.

(Tja, ik moet mezelf niet voor de gek houden… Misschien moet ik gewoon de doelstelling bijstellen. Maximaal zes. Echt waar.)

Oktober: Happiewatch Viper

Het is je misschien al een beetje duidelijk dat ik wel hou van horloges met een bijzonder ontwerp, en bijzonderder dan deze wordt het niet gauw (of je moet gaan richting, MB&F, Urwerk, Harry Winston Opus serie en dergelijke). Een horloge dat ik pas ontdekte toen de crowdfunding al lang en breed was afgelopen en het niet meer verkrijgbaar was. Toen zag ik er een in het blauwe gedeelte! Shit, al verkocht… Nou ja, je hebt wel eens pech. Tot een paar maanden later, toen hij opnieuw te koop kwam in het blauw! Nu was ik wel op tijd.

Damn, wat is deze mooi in het echt! De dieptewerking in de wijzerplaat is ongeëvenaard. Afleesbaarheid is niet altijd even goed, maar daar heb ik dus bijvoorbeeld die Citizen of die Khaki King voor. Dit is een kunstwerkje (en ja, ik snap dat die term misschien onrecht doet aan de echte handgedraaide Guilloche-wijzerplaten of de handgegraveerde onderdelen in een A. Lange of iets dergelijks. Ik wil dit daarmee echt op geen enkele manier vergelijken!) en de afleesbaarheid is derhalve ondergeschikt aan het feestje op je pols!

(Zes dus. Phew, het jaar is bijna afgelopen en ik denk de bijgestelde doelstelling gewoon te halen.)

November: Timex Three GMT

In november startte een forumlid een veiling voor het goede doel (Movember) en vroeg of iemand hem kon helpen om de batterij van het geveilde horloge te vervangen. Aangezien ik niet al te ver weg woon bood ik aan om dat te doen, en om de veiling te kickstarten bood ik gelijk het streefbedrag. Helaas was de veiling geen lang leven beschoren omdat deze niet aan de forumregels voldeed en werd het topic verwijderd- maar ik draag het goede doel een warm hart toe… Dus daar kwam het volgende horloge mijn kant op, na uiteraard een donatie aan het goede doel. Sowieso wilde ik al eens een Timex Indiglo hebben en dit is echt een leuk horloge.

(Het is voor het goede doel, dan mag het! Voor het goede doel mag alles!)

December: Phoibos Wave Master, Abalone dial

Damn! Dat is gaaf! Die is spectaculair! Dat dacht ik, eerder dit jaar, terwijl ik via-via op de site van een online aanbieder kwam. NH35 automaat, saffier, 42 mm (prima voor mijn polsen van bijna 20 cm) maar die wijzerplaat… Echt, what the fuck, dat is gaaf! Waar zit de bestelknop? Oh wacht, uitverkocht… Laat maar dan. Tot ze in december weer op voorraad waren. Ik had een nette kerstbonus ontvangen dus ja, bestellen. En net als bij de Happiewatch van eerder-- de foto’s doen hem absoluut geen recht. Ik heb nog nooit iets gezien dat zó waanzinnig met het licht speelt, die iridescente kleuren, dieptewerking in een volmaakt platte wijzerplaat… Echt om lyrisch van te worden.

(Maar je zou toch maximaal zes… Ja, dat klopt. Maar eerder dit jaar heb ik ook afscheid genomen van een Vostok. Die is naar een bevriend forumlid gegaan die een horloge zocht om uit elkaar te halen en aan te werken om skills te oefenen. Zie je, ik ben ook min één gegaan. Dan mag ik een extra plus één ook. Toch?)

Nee mensen, ik ben niet koopverslaafd. Ik heb geen gat in mijn hand. Het lijkt allemaal heel impulsief te gaan, maar niets is minder waar. Ik kan best wel aardig met geld omgaan, er is geen reden om je zorgen te maken :wink:

Tot zover mijn horlogejaar. Het is een prachtig jaar geweest. Ik heb mooie horloges weten te bemachtigen, en heb toffe mensen ontmoet via deze hobby. Mensen bij wie ik een horloge ophaalde en met wie ik spontaan over van alles en nog wat aan de praat raakte. Jullie weten wie jullie zijn!

Speciale shoutout naar de Watches&Wheels-crew, twee supertoffe toertochten mee mogen rijden met mensen die helemaal gek zijn van horloges en mooie auto’s. Deze tochten staan in mijn geheugen gegrift en behoren tot de mooiste ervaringen van dit jaar.

Verder verdient feitelijk ook de kalender van @Jurk nog een speciale vermelding- ik heb met heel veel plezier de upjes in de vorm van limericks verzonnen en gepost om zoveel mogelijk mensen dit topic te laten zien. Dat ik werd uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de kalender was heel onverwacht maar wel heel gaaf!

Dus, wat gaat volgend jaar brengen? Ik weet het nog niet. Ik hoop nog veel meer mooie ontmoetingen en evenementen met mede-liefhebbers. Maar één ding weet ik zeker.

Volgend jaar koop ik maximaal twee horloges.

54 likes

Don’t do it, just don’t :grin:

1 like

Die happiewatch Viper vind ik erg leuk.

1 like

Is hij ook zeker! En in het echt nog leuker :wink:

1 like

Dit is precies wat mijn voornemen elk jaar is.

Mooi overzicht!

1 like

Ik weet het… En toch doe ik het :yum:

1 like

Dank je :sunglasses:

1 like

Heerlijk overzicht en prachtige, net even wat anders, keuzes.

Enne, 2 dit jaar? Serieus? Ik kijk nu al uit naar “2023 - a year in review” :sweat_smile::crossed_fingers::muscle:

1 like

Die gaat er vast komen! :wink:

1 like

Leuk overzicht. Prettig geschreven. Ben benieuwd naar de twee NA’ voor 2023 :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik ook :sweat_smile:

1 like

Ja ze zijn leuk! Ik heb zelf de Poison versie:

3 likes

Die is ook echt heel gaaf ja!

Leuk horloge jaar heb jij zo gehad :+1:

1 like

Zeker, je hoort mij niet klagen!

1 like

Mooi horloge jaar zo :grinning::+1:
2023 gok ik dat het er minimaal 10 worden voor jou :grinning:

1 like

We gaan het meemaken :sunglasses:

1 like

Wat een heerlijk verhaal en wat een mooi horloge jaar! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik vind dat je het keurig hebt gedaan met 1 horloge er uit en 1 voor het goede doel. :wink:

1 like

Dank je :sunglasses:

1 like

Was een leuk limerick spel Ed. Jij hebt je beter weten in te houden dan ik dit jaar :sweat_smile:.
Leuke collectie, en ik ben het met je eens qua aparte ontwerpen. Zelos al eens bekeken? (komt hier de eerste aan van ‘23?)
De Viper had ik ook gezien maar uiteindelijk laten gaan. Keuzes hè (ja,ik kan me inhouden. Vertelt iemand dat aan mijn vriendin? Hij is goed terecht gekomen :+1:
En hé, je max aankoop doelstelling is als een wereld record: dat moet bijgesteld worden :wink:

1 like