Een connie… maarrrr electroquartz f8192 hz
En voor zover ik t kan inschatten : NOS !
Gelukkig geen lek schade binnen , bat zat r nog in helaas… pakking is eh plaktroep geworden.
Heb r een nieuw batterijtje in gestoken en bij het indrukken van de kroon loopt hij 2 sec. boeltje zal wel vast staan door de ingedroogde smeermiddelen inmiddels…
De Electroquartz is een BETA21 uurwerk, oftewel het allereerste Zwitserse quartz uurwerk. Exact gelijk te vinden in een Rolex, Piaget, IWC en Patek Phillipe en nog een paar andere merken.
Men zegt , het eerste zwitserse quartz horloge …
Maar zo te zien met wat leentje buur techniek van bulova : stemvork gestuurd door een crystal , ACCUQUARTZ !
Ten tijde van de ontwikkeling was een kleine stappenmotor nog toekomstmuziek. Toen het Beta21 uurwerk na veel bloed zweet en tranen op de markt kwam was het al een antieke, dood lopende techniek. Stond dit op marktplaats? Balen dat ik dit gemist heb
Ze horen te gaan zoemen, een soort vibreren. Als je de kroon in drukt krijgt het mechaniek een zetje. Dus het mechaniek lijkt te werken, maar dan loopt ie nog niet. Potverdikkie, ik moet weer meer op marktplaats kijken… (Super aankoop hoor!)
Laagfrequent.
Hoogfrequent is boven de standaardfrequentie van 32.768 hz. Dit is een kwart daarvan.
Seiko had nog een poosje 16.384 hz als frequentie.
Het was Girard Perregaux/JLC/Favre Leuba dat met de GP 35x naar de inmiddels standaardfrequentie van 32.768 hz is gegaan (vroeg jaren '70).
Deze uurwerkjes lopen heel mooi glijdend doordat ze feitelijk een aandrijving hebben die meer op die van een hummer lijkt.
De quartzjes hebben in feite een trillend, in stemvork-vorm geslepen, kwartskristal dat in een vacuumbuisje zit en waar electriciteit op wordt gezet.
Vervolgens is er een integrated circuit met een divider. Als je 32.768 steeds door 2 deelt, dan zit je bij 13 stappen (1 32.768:2 = 16.384. 2 16.384:2= 8.192. 3 8.192:2= 4.096 enz.) op nog maar 1 tik per seconde.
Bij moderne quartzen wordt dan een impuls aan de stappenmotor gegeven, waardoor de secondewijzer 1 maal tikt. Bij deze oude beestjes stopt de divider eerder, waarna op basis van de trillingen een vloeiende secondewijzer wordt waargenomen.
Dit is uiteraard een simpele uitleg en technisch komt er heel wat bij kijken.
Mijn Greiner (quartz II) heeft instellingen.
Die kan ik laten luisteren naar de tik van een “stepper motor” (stappenmotor), het zoemen van de elektroquartz/beta21 en ook van een stemvork-uurwerk, maar ik kan hem ook instellen op de magneetveldfluctuaties van het activeren van de stappenmotor (met diverse stations die ik kan inpluggen op het apparaat zelf, sommigen zelfs met eigen stroomvoorziening, zodat ik een los circuit kan testen.
Dat gekke ding kan ook nog elektromagnetische uurwerkjes en mechanische uurwerkjes testen.
Waarbij de grap is dat latere Beta 21/22 uurwerken gemodificeerd zijn naar 32.768, met een andere divider naar een frequentie die zorgde voor het zoemende aandrijven van de vloeiend bewegende secondewijzer.
Het quartzkristal hoor je niet, het trillen van de “tines” die het seconderad aandrijven wel.