3 x omega , juweeltjes?

Hi ,
Struinend op t net 3 omega’s gevonden en overgenomen.

Een omega de ville dynamic automatic

Doet t nog best goed… zo uit de la na al die jaren…

Een connie… maarrrr electroquartz f8192 hz
En voor zover ik t kan inschatten : NOS !

Gelukkig geen lek schade binnen , bat zat r nog in helaas… pakking is eh plaktroep geworden.
Heb r een nieuw batterijtje in gestoken en bij het indrukken van de kroon loopt hij 2 sec. boeltje zal wel vast staan door de ingedroogde smeermiddelen inmiddels…

Nog een connie electroquartz f8192hz
Bandje is helaas uitgedroogd en ingescheurd , wellicht nog te reden…

Ziet er verder NOS uit…

Daar wordt je toch blij van ?!?
Nu eens zien of t raadzaam is er zelf aan te beginnen

Nog niet open gemaakt

40 likes

Mooie vondsten! Vooral de eerste connie f8192 hz :ok_hand: Veel plezier ermee, ik hoop dat je de connies weer aan de praat krijgt :+1:

Leuke horloges! Mooi die hoogfrequente quartz.

De Electroquartz is een BETA21 uurwerk, oftewel het allereerste Zwitserse quartz uurwerk. Exact gelijk te vinden in een Rolex, Piaget, IWC en Patek Phillipe en nog een paar andere merken.

Hier is de mijne
image

5 likes

Mooi !

Hier linkjes met wat meer info van de klokjes :slight_smile:

OMEGA 1300 ELECTROQUARTZ f8192Hz 1970 (crazywatches.pl)
OMEGA 1301 ELECTROQUARTZ f8192Hz BETA21 1972 (crazywatches.pl)

Hele mooie vangst zeg ! :ok_hand: proficiat .

Nice zag ze voorbijkomen op mp, leuk dat ze naar een hf’er gegaan zijn!

2 likes

Een 1301 van de 2e generatie zo te zien

2 likes

Men zegt , het eerste zwitserse quartz horloge …
Maar zo te zien met wat leentje buur techniek van bulova : stemvork gestuurd door een crystal , ACCUQUARTZ !

Bulova Accuquartz: The Link Between Two Electric Eras – Watches.com

Mijn beste,

Leuk hoor!!
Een fraai trio Horlogerie.
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Dat is een leuk trio :star_struck:

Ten tijde van de ontwikkeling was een kleine stappenmotor nog toekomstmuziek. Toen het Beta21 uurwerk na veel bloed zweet en tranen op de markt kwam was het al een antieke, dood lopende techniek. Stond dit op marktplaats? Balen dat ik dit gemist heb :frowning:
Ze horen te gaan zoemen, een soort vibreren. Als je de kroon in drukt krijgt het mechaniek een zetje. Dus het mechaniek lijkt te werken, maar dan loopt ie nog niet. Potverdikkie, ik moet weer meer op marktplaats kijken… (Super aankoop hoor!)

3 likes

Laagfrequent.
Hoogfrequent is boven de standaardfrequentie van 32.768 hz. Dit is een kwart daarvan.

Seiko had nog een poosje 16.384 hz als frequentie.
Het was Girard Perregaux/JLC/Favre Leuba dat met de GP 35x naar de inmiddels standaardfrequentie van 32.768 hz is gegaan (vroeg jaren '70).

Deze uurwerkjes lopen heel mooi glijdend doordat ze feitelijk een aandrijving hebben die meer op die van een hummer lijkt.

De quartzjes hebben in feite een trillend, in stemvork-vorm geslepen, kwartskristal dat in een vacuumbuisje zit en waar electriciteit op wordt gezet.
Vervolgens is er een integrated circuit met een divider. Als je 32.768 steeds door 2 deelt, dan zit je bij 13 stappen (1 32.768:2 = 16.384. 2 16.384:2= 8.192. 3 8.192:2= 4.096 enz.) op nog maar 1 tik per seconde.
Bij moderne quartzen wordt dan een impuls aan de stappenmotor gegeven, waardoor de secondewijzer 1 maal tikt. Bij deze oude beestjes stopt de divider eerder, waarna op basis van de trillingen een vloeiende secondewijzer wordt waargenomen.

Dit is uiteraard een simpele uitleg en technisch komt er heel wat bij kijken.

10 likes

Hoor je dan een hoge pieptoon? Deze frequentie zou hoorbaar moeten zijn

1 like

Geen ervaring met luisteren naar een Elektroquartz/Beta21.

Wel uit eigen ervaring: een Omega 720 hz. jankt als een malle, een F300hz (beiden zijn trouwens stemvork-uurwerken) zoemt.

1 like

Een kwarts horloge tester “luistert” naar de pieptoon van het kwarts kristal voor de afstelling.
(Die van mij hoor ik niet piepen)

1 like

hoeft niet.

Mijn Greiner (quartz II) heeft instellingen.
Die kan ik laten luisteren naar de tik van een “stepper motor” (stappenmotor), het zoemen van de elektroquartz/beta21 en ook van een stemvork-uurwerk, maar ik kan hem ook instellen op de magneetveldfluctuaties van het activeren van de stappenmotor (met diverse stations die ik kan inpluggen op het apparaat zelf, sommigen zelfs met eigen stroomvoorziening, zodat ik een los circuit kan testen.

Dat gekke ding kan ook nog elektromagnetische uurwerkjes en mechanische uurwerkjes testen.

1 like

32768Hz valt er in elk geval buiten.

1 like

Ja, juweeltjes. Heel nice!

1 like

Waarbij de grap is dat latere Beta 21/22 uurwerken gemodificeerd zijn naar 32.768, met een andere divider naar een frequentie die zorgde voor het zoemende aandrijven van de vloeiend bewegende secondewijzer.

Het quartzkristal hoor je niet, het trillen van de “tines” die het seconderad aandrijven wel.

1 like