316L of 904L

Is het het geld waard om toch voor een 904L band te kiezen, iemand ervaring met de verschillen?
Graag hoor ik jullie mening!!

1 like

Nee.

904l is troep.

Het spul heeft een veel te hoog nikkelgehalte (ca. 2-2,5 x wat in 306l zit) en is daardoor eigenlijk helemaal niet fijn voor mensen met ook maar een beetje last van nikkelallergie. Het bevat ook significant meer chroom.

De zogenaamde betere bestandheid tegen zuur is ook onzinnig. Dat merk je pas in condities waarin je als drager aan het ontbinden gaat.

Marketing en onzinnig.

Ik ben al jaren zwaar teleurgesteld dat Rolex niet écht innovatief doet en ten minste kastbodems uit titanium maakt, wat veel meer anti-allergische eigenschappen heeft. Neemt niet weg dat er ook mensen zijn die daarvoor allergisch zijn.

5 likes

Je gebeden zijn verhoord met de nieuwe yachtmaster.

1 like

Klopt, in de voeding, vruchtensap en frisdrankindustrie heeft men te maken met hoge zuurwaardes. Al de installaties, ketels en leidingen zijn van 316L. Heeft allemaal een 316L stempel.

4 likes

904L kan beter tegen zout dan 316L, dit is volgens mij de reden om 904 toe te passen. Put erosie kwam bij de oude Rolex kasten 316L vaak voor.

2 likes

Minder badzout gebruiken :grin:

6 likes

Gewoon na het duiken / zwemmen in zeewater goed met zoetwater afspoelen :wink:

3 likes

:+1:

1 like

Mijn Rolex James Cameron heeft ook een titanium deksel!
Maar heb ook van mij oude SD geen last.

De stalen en goud/stalen DJ’s hebben geen titanium kastbodem, noch de stalen Daytona’s, noch de Subs etc.

Dat had m.i. verwacht mogen worden.

Voor hen die geen allergie hebben: mooi zo!

Rolex is not for the weak :muscle:

2 likes

klopt. Rolex is voor mode-poppetjes :sunglasses:

11 likes

Volgens verschillende bronnen heeft 904L een wat lagere harheid dan 316L. Lijkt mij niet optimaal voor een krasgevoelig oppervlak als een stalen band.

Gezien het hogere chroomgehalte van 904L is er zeker wel een kleurverschil tussen 306L en 904L, dus het heeft IMHO ook wel te maken met het materiaal van de kast van het horloge waarvoor de band bedoeld is. Lijkt mij mooier als dat matcht…

Als je je daar zorgen over maakt moet je gewoon iets van edelmetaal kopen.

2 likes

:joy: :rofl:

Dus eigenlijk maak het niet uit of je dus 316L of 904L heb? Want het is het een aardig prijs verschil en als ik zo van jullie hoor dat het het niet waard is, word het waarschijnlijk toch de 316L. Want wat ik veel lees is wat jullie vinden maar wat hebben jullie zelf voor band? Sorry voor mijn vragen maar ik ben er niet zo in thuis!

Korte uitleg van een staalproducent: https://wldstainless.com/nl/whats-the-difference-between-316l-and-904l-steel/#:~:text=Dat%20is%20niet%20moeilijk%20in,heeft%20dan%20316L%20roestvrij%20staal.
Inderdaad voornamelijk Rolex-Reclame-Nonsens

1 like

Gras is harder dan 904L.

3 likes

Het grade V titanium van mijn unieke Movado triple date gebaseerde custom is veel harder dan de meeste staalsoorten en zeker heel veel harder dan 904l.

3 jaar veel dragen en geen krasje te vinden.

2 likes

Heb je wel gelezen wat ik schrijf?
Het maakt uit.

1. qua geld
  2. qua potentiële allergie

Ik heb er niets, maar dan ook totaal niets, positiefs over te zeggen.