3D print tools verzameling topic

Ha, netjes. Nu begin ik al zin te krijgen om ook aan de 3D printerij te gaan, kan al meteen een handvol dingen bedenken waar het handig zou zijn. Down another rabbit hole :joy:

0619ac2197035cfc7ce123432ecdd20a-4287076365

Een kennis heeft een Prusa CORE, werkte ook op de technische support van het merk voor een tijdje. Zweert er bij. Iemand ervaringen?

5 likes

Hier een prusa mk3s+ op de plank staan, werkt top.

Stekker erin en gaan :sunglasses: altijd foutloos geprint.
Belangrijk (voor elke printer) zorg dat je filament goed droog is.

Nu zou ik misschien voor een full enclosed oplossing gaan met standaard al meerdere nozzles of een die zelf een kleurwissel kan doen.
(Zoals de core :sweat_smile:)

2 likes

Droog opslaan help zeker voor goede prints. Oude rollen doe ik even in de oven, werkt ook goed.
Is wel oven afhankelijk of hij goed constant is op lage temperatuur. Wellicht veiliger om de rol te verwarmen op je printbed met een doos eroverheen.

1 like

Prusa was in mijn ogen de eerste die het 3d print spelletje door had op een betaalbare manier. Intussen veel andere merken die het door kopieer gedrag het ook voor elkaar hebben. Printers zijn in de afgelopen 10 jaar veel verbeterd. 10 jaar terug ben ik er zelf 1 gaan bouwen omdat er niks anders was dan dure ultimakers, makerbots etc. Gelukkig is dat tegenwoordig wel anders.

Prusa is denk ik dus een veilige keuze om voor te gaan. Kunt voor de grap is hun printerfarm opzoeken. Ze hebben reprap echt serieus genomen destijds. :joy: Tegenwoordig hebben ze volgens mij ook een spuitgietmachine en zelfs een machine om smd componenten te plaatsen. Ze doen dus echt veel in huis.

1 like

Hier ook wel fan van Bambu Lab. Heb een A1 en die voldoet meer dan genoeg aan mijn (huidige) eisen. Het hele ecosysteem werkt gewoon goed, waarbij ik al vaak een model gevonden heb op Makerworld en dan rechtstreeks de print start vanuit de app.

Maar ik ben nog een beginner, dus ben nog aan het evolueren in deze wereld.

1. Bestaande modellen vlot kunnen printen - Check

2. Zelf basic modellen maken en succesvol printen - Check

Nu ga ik proberen om bestaande complexe voorwerpen te 3d scannen en dan te printen.

Het is niet echt een tool, maar deze houder is ook wel handig:
https://makerworld.com/en/models/124686

1 like

Ik ben geen bedrijf, maar wil altijd met aller liefde tegen een kleine vergoeding dingen maken als men iets nodig heeft :innocent::smile:

On topic: leuk topic, ik heb zelf een Bambulab P1S met AMS, na ruim 4 jaar met 2 Creality printers gewerkt te hebben.
Probeer vaak alles zelf te tekenen, maar nog weinig voor de horloge hobby geprint eigenlijk :joy:

Hier een Babulab X1-Carbon met AMS in gebruik.

Voornamelijk gebruikt om horlogetools en opslag van tools/onderdelen te maken die niet meer leverbaar zijn of te weinig gebruikt worden om ze aan te schaffen.

Soms steek je meer werk in het uittekenen en opmeten en dan gebruik je de tool 2 sec. en daarna waarschijnlijk nooit meer, maar je hebt een klant blij gemaakt en dat is het voornaamste.

2 likes

Ze hebben blijkbaar wel een heel goeie reputatie. Maar komt ook wel met een prijskaartje :thinking:

• Prusa MK4S (met multi filament dingetje en enclosure): €1,709
  • Prusa CORE (enclosure, geen multi filament): €1,349
  • Bamboo Lab P1S combo (enclosure, 4 filament dingetje): €812
2 likes

Flashforge Adventurer 5m pro biedt voor minder dan €500 een volledig gesloten printer, met lucht filtratie.
Als beginner hobbyist een “plug & play” model met ontzettend veel functionaliteit en perfecte prints.

Daarnaast een Creality filament dryer gekocht…
Voor die €40 een perfecte aanvulling :ok_hand:t2:

Als ik voor een upgrade zou gaan, t.z.t., dan lijkt me de Bambu Lab P1S + AMS combo of X1C + AMS combo een topper.

Inmiddels wat training achter de rug… Fusion 360 (gratis hobby licentie) is een ontzettend prettig programma met meer dan genoeg mogelijkheden voor mij. Ook veel YouTube tutorials :+1:t3:

Schrik ik wel van. In de tijd dat ik heel actief met printers bezig was waren ze zon 600 euro. Toen had je ook nog de keuze tussen bouwpakket of al in elkaar gezet vanuit prusa. Inflatie zal ook veel kapot gemaakt hebben. Dan sowieso voor bambu gaan zou ik zeggen.

Mocht je wat minder kwijt willen zijn. Ik heb de creality K1 en die doet het ook echt top. Dit is de tweede intussen want ik heb wel wat gezeik gehad met de eerste maar had hem besteld bij 3dprima die dingen prima afhandelt :stuck_out_tongue_winking_eye:. Uiteindelijk een volledig nieuwe gekregen en deze heeft geen problemen gehad tot nu toe. Toevallig nu in de aanbieding voor 379 zie ik. Ik zou zeggen koopje als je de bedragen voor andere tools binnen deze hobby bekijkt.

1 like

Da’s nog altijd het geval hoor. Zit je met €1449 en €1049 respectievelijk - dus scheelt 300 euro kit vs klaar. Maar ja, het blijft wel een stevige hap. Nu betaal ik wel geen BTW als ik het gebruik voor de zaak, dus dat scheelt ook een slok, maar dan nog. :sweat_smile:

Edit: Oh wacht, Prusa zit zelf in CZ. Dus dan betaal ik die gewoon weer wel. :rofl:

2 likes

PETG is een goed alternatief en minder schadelijke stoffen (lucht) tijdens het printen :slightly_smiling_face:

2 likes

Ja, dat is wel een naar puntje van styreenhoudende plastics natuurlijk. Goed ventileren.

En je hebt gelijk, PETG voldoet heel vaak ook prima!

123-3d levert volgens mij ook wel Prusa dus dan is het weer btw vrij :laughing:

Komt inderdaad uit die hoek.
Maar waar wil je het voor gaan gebruiken? Want ik print met dit ding volledige schoonmaakmachines. :joy:

En die leveren dan terug naar CZR? Dat zou wel het toppunt van fiscusfuckerij zijn. Muziek in mijn oren. :joy:

Och, het is maar een zoveelste afleiding hoor. Voorlopig zit ik nog op de knip. Ik heb geen enkele zinnige reden om zo’n ding te kopen.

Wat me nog nooit tegengehouden heeft natuurlijk. :laughing:

2 likes

Hebben van de zaak is het einde van het vermaak. Toch ga je wel weer dingen bedenken waarvoor je hem kan gebruiken.

Is dat niet vaak met die horloge prullaria? De drang om iets te kopen. De investering weegt vaak niet op tegen het aantal keren dat je een tool gebruikt. Maar het idee dat het binnen hand bereik is geeft je wel de vrijheid de grenzen op te zoeken? Zo ervaar ik het in ieder geval :sweat_smile:

Ofwel, koop zo’n printer als de drang er is. En laat je overvallen door alle mogelijkheden :joy:. Ik zal in de loop van komende tijd wel is wat fototjes maken met de dingen waar ik mogelijkheden in zag. :+1:

3 likes

Interessant topic!
Ik heb de evolutie op de markt niet meer gevolgd sinds ik enkele jaren geleden mijn Creality Ender 5 pro heb gekocht. Ik val hier van mijn stoel dat je tegenwoordig al voor 500 euro een gesloten coreXY printer kan kopen.

1 like

Wel, de Core doet dat niét. Dat is wel weer een dingetje. Ze hebben al aangegeven dat ze hun MMU3 (wisselaar) wel compatibel hebben met de Core, en er wordt gehint dat ze iets gaan aankondigen om het netjes met elkaar te doen werken, maar op dit ogenblik is het “als je ze samen wil gebruiken, print dan je eigen omkadering maar”.

De kleurwissel van Prusa is ook iets dat voor- en nadelen heeft, blijkbaar. Het verbruik veel, véél minder filament om te wisselen dan de competitie - 3 à 4x minder, wat niet min is - maar het is een gedoe om die rollen er op te plaatsen, een buffer ertussen, etc etc. Of zo lees ik toch. Dat ziet er bij de Bambu met AMS veel eenvoudiger en beter geregeld uit, met als kostprijs een hoop filament bij elke wissel.

Als ik de investering van al het horlogegerief hier optel dan kom ik ook wel aan een stevige afschrijving per horloge voorlopig ja :smiling_face_with_tear:

Ja, dat weer wel natuurlijk. Maar dan moet je ook weer overweg kunnen met de software enzo, want anders blijf je bezig met andermans ontwerpen.

Waarmee ontwerpen jullie?

Moet ik nog uitvissen welke er netjes werken op Linux ook want geen Windows of MacOS desktops in huis. :grimacing: dan schiet er blijkbaar niet veel over buiten OnShape, wegens browser based. Fusion 360 kan geëmuleerd worden maar dat is kak, en BricsCAD heeft wel een Linux versie maar doet geen HW accel op Intel (NVidia/AMD only).

1 like

:sweat_smile: dacht dat dat de core was. Maar dan had ik deze laatst gezien.

Zelf heb ik geen enclosure, maar ik print dan ook meestal petg of incidenteel een pla. Mocht ik ASA nodig hebben heb ik daar een bekende voor die dat kan.

1 like