Zo nu en dan kom ik interessante projecten tegen van mensen die houders, bakjes en gereedschap 3D-printen. Nu 3D-printers steeds toegankelijker worden en je met een kilo PLA ontzettend veel kunt printen, zal dit onderwerp voor veel mensen steeds interessanter worden, denk ik zo. Hoewel niet alles even goed zal werken als het (vaak metalen) origineel, hebben sommige projecten zeker potentie.
Een overzicht vinden van de projecten is alleen lastig.
Het leek mij daarom een goed idee om dit topic te starten waar projecten in gedeeld kunnen worden (het liefst ook met link naar STL/STEP files).
Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen, of gevonden 3D-printbare projecten!
Leuk topic. Ik zou ook wel een 3d printer willen alleen heb ik geen idee waar te beginnen en met welke.
Kan het via de laptop, welke software. Ik ga mij daar binnenkort eens in verdiepen. Ik ben er helemaal onbekend mee. Maar lijkt me wel leuk om wat te experimenteren.
Er zijn ook bedrijven die voor je printen voor kleine vergoeding evt moet je ze alleen even het plan door sturen, zij printen dan en sturen het naar jou op.
Fusion 360 is denk ik een goeie om mee te beginnen. Vooral door de hoeveelheid tutorials op YouTube, en dat een persoonlijke licentie gratis is.
Ik heb zelf een Creality Ender 3 (~6 jaar oud), en ook een Ender 3 V2 gebruikt. Die zijn niet duur en werken prima. Ze vereisen wel wat handigheid qua onderhoud, calibreren en oplossen van fouten (maar ook dit is allemaal op Youtube te vinden). Een Bambu Lab is een stap duurder maar heb je eigenlijk geen omkijken meer naar. Denk dat hobbymatig een Creality een goed begin is.
Mooie tussenweg is denk ik de creality K1, deze gebruik ik namelijk. Volledig afgesloten en kan dus ook redelijk eenvoudig ABS en dergelijke printen. Ook een prima aanschafprijs voor wat je krijgt als je het mij vraagt.
Hier een leuk projectje van laatst. Kasthouders voor mijn kastopener. Deze zaten er niet echt bij. Ontwerp wil ik nog wel een beetje aanpassen.
Ook hier, sinds kort, in het bezit van een 3D printer… een Flashforge Adventurer 5m Pro + filamentdroger.
Vooralsnog gebruikt ik ‘m niet voor de horlogehobby maar er is genoeg te vinden via de zoekmachine www.yeggi.com
Zoals bijvoorbeeld deze ETA2824 uurwerk houder.
Mocht iemand een 3D printje nodig hebben maar geen printer hebben staan, laat het gerust weten!
Misschien een paar korte tips voor mensen die aan 3D printen willen beginnen:
Bij de wat oudere printers (ouder dan 2-3 jaar) van bv Creality kost het instellen van de printer en het filament relatief veel tijd (telkens weer), nieuwere printers, bv een Bambu Lab A1 mini van ca €200 doet dat veel beter
Er zijn honderden youtube kanalen waar je veel kunt leren over alles wat met 3D printen te maken heeft, maar sommige zijn eigenlijk verkapte reclame kanalen, ik heb erg veel geleerd via het kanaal Teching Tech https://www.youtube.com/@TeachingTech/playlists
Als je zelf wilt gaan ontwerpen (wat ik oneindig veel leuker vind dan kant en klare ontwerpen van internet printen), probeer dan een paar van de CAD programma’s uit. Ik ben zelf uiteindelijk gaan werken met OnShape (ook weer door het Teching Tech kanaal) en ben daar zeer enthousiast over.
3d printen is ook een toffe hobby!
Ben zelf fan van bambulab, echt fire and forget mbt je print. Niet bezig zijn met je printer was voor mij de keuze om daar voor te gaan.
Heb zelf de P1s maar zou nu voor de a1(mini) gaan en zelf een kast (ikea dozen?!) evt eromheen.
Heb nog niet veel geprint mbt de horloge hobby, alleen een kast opener maar dat was geen succes. En dat is weer het mooie van de 3d hobby; in no time weer een nieuwe poging
Mijn Creality Ender-3 S1 Pro is intussen 1-2j oud denk ik. En eigenlijk start dat zorgeloos op, toch met PLA. TPE is wat moeilijker, maar dat zal met alle printers wel lastigster zijn.
Qua CAD programma koos ik Fusion360, op aanraden van het forum hier. Best tevreden over (vroeger nog met SolidWorks en een paar andere pakketten gewerkt).
Intussen hebben ze een eigen tool om de printfile te maken. Heb er dit weekend eens in zitten neuzen, maar uiteindelijk toch maar weer voor Cura gekozen.