Akrid de schoonmaakmachine!

Nou hier is die dan eindelijk, Akrid de schoonmachine!

AKRIDGIFREDUCED

Een aantal hebben hem hier op het forum al verdwaald voorbij zien komen als prototype, maar nu toch echt een eerste versie. Al enige tijd ben ik op zoek geweest naar een oude Elma op marktplaats maar ik was er klaar mee. Met alle respect maar al die mensen die denken goud in handen te hebben gezien de enorme vraag naar schoonmaakmachines was ik ondertussen een beetje beu. Zo’n oud apparaat vereist ook nog de nodige revisie als je er eindelijk één hebt weten te bemachtigen. Goed, dus ik kwam op het idee om zelf een schoonmaaimachine te ontwerpen en te gaan bouwen. Gelukkig bezit ik zelf een 3D-printer dus het begin van een nieuw project was aangebroken. Dit begon met een simpel keukendeurtje als bodemplaat uit de rommelhoek van Ikea voor enkele euro’s waarbij de bouwafmetingen vooraf bepaald waren. Dit gaf leuke resultaten en daarmee kon ik conceptueel al het e.e.a. gaan uitproberen wat goed werkte en wat niet. Na een paar aanpassingen kwam ik tot de conclusie dat het apparaat een bij elkaar verzameld zooitje was van onderdelen die ik nog had liggen en spullen die ik bij de lokale bouwmarkt kon vinden. Dit bracht mij tot het herontwerp van het apparaat wat mij voor lange termijn kon voorzien als uurwerkvaatwasser. Zie hieronder voor de eerste post over het prototype dat eerder ‘Elkrid’ werd genoemd (vanaf gestapt om het e.e.a. te voorkomen :stuck_out_tongue_closed_eyes:).

Ik heb de afgelopen weken een nieuw ontwerp gemaakt wat ten eerste veel compacter is dan het prototype. De bodemplaat heeft nu slechts afmetingen van 27 bij 27 centimeter! Na alles te bestellen kon ik natuurlijk niet wachten tot alles binnen was. Ik heb de bodemplaat bijvoorbeeld uit laten snijden uit multiplex wat natuurlijk niet de volgende dag binnen is als je het voor 23:59 besteld. Na anderhalve week was toch alles een heel eind binnen en ben ik de bodemplaten gaan beitsen in een (in mijn ogen) mooie noten kleur. De 3D-printer heeft in die week al flink als kachel gefungeerd dus hier was ook al heel veel van klaar. Nadat de bodemplaat goed droog was kon ik hem eindelijk gaan bouwen en kon ik niet op van geluk, hij was dan eindelijk klaar, in ieder geval zo ver dat hij volledig bruikbaar was. En het resultaat mag er wezen als je het mij vraagt. Ik heb een demonstratie video op mijn YouTube en Instagram staan waar jullie deze kunnen bekijken.

https://youtube.com/shorts/eRISPPBFneM?si=iLl4DLz4MAZvS9yQ

Ik kan kort al wat specificaties geven van het apparaatje. De korf kan draaien tot een toerental van maar liefst 900RPM! Dit is snel genoeg om onderdelen droog te slingeren voordat je naar het volgende station gaat en echt veel te snel voor horlogeonderdelen spoelen. Zoals jullie op de video hebben gezien, kan de korf een heen en weer slaande slag maken wat geweldig resultaat geeft in de schoonmaak kracht dus een hoog toerental is hier zeker niet nodig. Zelf ben ik nog enorm zoekende naar het optimale toerental voor de schoonmaak stand maar zit nu op zo’n 100-150 RPM. Hiernaast heb ik natuurlijk ook alle vrijheid in de acceleratie van de omslaande beweging en de duur van de heen- en terugslaande slag. In de schoonmaak stand gebruikt het apparaat zo’n 15Watt aan elektrisch vermogen wat volgens mij al significant minder is dan de oude Elma’s.

Hiernaast heeft dit apparaat nu ook een droogstation. Hier zit een warmte element in dat 110 graden bereikt. De droogcapaciteit was naar mijn mening helaas niet goed genoeg. Temperatuur en warmte zijn in de thermodynamica ook echt twee compleet verschillende dingen, maar hier wil ik verder niet op in gaan. Uiteindelijk wil je dat het warmte element de warmte afgeeft aan de omgeving en heb ik dus de volgende aanpassingen gedaan. Aan de behuizing heb ik een ventilator ontworpen dat deze in de hittekamer blaast richting het warmte element. Om extra warmtestroming door convectie te laten plaatsvinden heb ik een heatsink op het warmte element geplaatst. Dit zorgt er voor dat de temperatuur van in dit geval de heatsink stukken lager ligt maar de droogkamer stukken warmer aanvoelt. Ook heb ik de onderkant van het warmte element wat geïsoleerd zodat de warmte voornamelijk aan de bovenkant ontsnapt. Deze keuzes zijn tot nu ook goed terug te zien in het droogresultaat. Ik heb tot nu toe eigenlijk volledig droge onderdelen met een relatief laag elektrisch vermogen zover ik onder de microscoop kan zien. Het warmte element gebruikt op top zo’n 50Watt gedurende opwarmen. Als het element op temperatuur is, gebruikt het apparaat zo’n kleine 20Watt. Wat betreft nauwkeurigheid van de vermogensindicatie, dit is allemaal gemeten door middel van een laboratoriumvoeding.

Tot nu heb ik het idee om de volgende schakelaars/knoppen te verwerken in de electronica unit: 1) aan-uit natuurlijk, 2) toerental regeling, 3) korte en lange slag stand, 4) aan-uit droogstation en 5) regelen van snelheid ventilator droogstation. Maargoed, de eerste ontworpen printplaat is net binnen dus hier zal nog wel een grote revisie stap gemaakt worden. Ik heb nu al dingen die ik aan ga passen dus dit is zeker nog niet het eindstation. Hier alvast een easter egg van mijn hoofd als karikatuur op de PCB. :rofl:

Bij goede tips hoor ik jullie natuurlijk graag! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb zelf namelijk nooit zo’n Elma schoonmaak machine gehad dus dit is allemaal puur met boerenverstand gebouwd.

Brandt los!

97 likes

Je hebt mooi werk geleverd!

2 likes

Sowieso echt vet dat je dit voor elkaar krijgt!
Ben benieuwd hoe hij in real life is.

3 likes

Kan ik er 1 bestellen? Dit is een serieuze vraag aangezien mijn Elma niet het eeuwige leven heeft.

1 opm… zijn de glazen voldoende afdekbaar? Vervliegt de wasbenzine of ander spul niet doordat er geen kurken afdichting is? Of ben ik aan het muggenziften?

Top werk, kan ik ook een andere kleur bestellen?

4 likes

Ik ben het aan het overwegen om hem aan te gaan bieden. Zit nog beetje te zoeken naar een juiste prijs omdat het nog best wat tijd kost. Zit ook nog met andere dingen zoals mijn werk naast deze hobby😅. Hieronder kun je wel zien dat mijn intentie er in ieder geval is! Dit wordt zeker vervolgt.

Wat betreft kleur is het en kwestie van het filament aanbod. Ik gebruik nu 2 verschillende materialen ivm warmte eigenschappen. PLA heeft een enorm lage glastemperatuur en dat vind de korf in het droogstation niet leuk. Hierdoor heb ik ook ABS gebruikt voor verschillende onderdelen. Volgens mij is lego hier ook van gemaakt.

5 likes

Sorry je vraag over die glazen, ik heb al een ring geprint zodat die beter afsluit zonder de silicone ring. Waarschijnlijk dat ik nog een pakking ertussen maak. Ik gebruik wasbenzine en de standaard silicone achtige ring gaat dan uitzetten die ik bij de potten kreeg. Voor de gelbar werkt deze ring prima en zet die niet uit. Het is niet dat ik nare geuren in de kamer heb o.i.d.

Maar gaat zeker nog aandacht krijgen! :grin:

4 likes

In wel materiaal print je? Want kan me inbeelden dat PLA snel aangetast wordt door de producten?

1 like

Spullen die in contact komen met de vloeistoffen zijn ABS. Ik verwacht dat de blauwe Elma korf van de nieuwere apparaten ook ABS is. Mocht dit op termijn niet goed genoeg zijn, heb ik nog een heel leger aan materialen die mij kunnen gaan helpen :+1::grin:

3 likes

Interessant project :+1: goed bezig

1 like

Petje af hoor.

1 like

Netjes. Ik hou het nauwgezet in het oog :sunglasses:

De afdichting is inderdaad wel een dingetje.

Dat klinkt bekend, hetzelfde voorgehad met andere zogezegd luchtdichte potjes hier. Beantwoordde ook meteen mijn afvragen waarom die Elma dingen begot kurk gebruiken ondanks dat dat zo’n duur en lastig materiaal is. :joy:

Jaaa…

… da’s een mooie verbetering. :smile:

1 like

Cool!

1 like

Jaa, top! Ik vraag me af of dit piekvermogen is tijdens opwarmen of als die op temperatuur is? Ik weet niet wat de wetgeving zegt over typeplaatjes. Ik heb toevallig laatst nog de machinerichtlijnen zitten lezen maar hier stond niks in over elektrisch vermogen natuurlijk. Wie weet hoe ver het gaat komen🙂.

A-f*ing-Mazing… Mooi werk!
Ik hou dit draadje in de gaten voor als deze in productie gaat…

2 likes

Mooie printkwaliteit ook zo te zien

1 like

Ik zie trouwens dat schoonmaakmachine op veel plekken in het topicbericht een rare benaming heeft gekregen​ :joy:. Ik weet niet waar dit fout is gegaan…. Is er een mogenlijkheid om dit bericht nog aan te passen? Stoor me er namelijk aan… anders moet iedereen van schoonmaak of schoonmaaimachine maar schoonmaakmachine maken​ :sweat_smile:

Is dit zoals de “kiwicleaner”?
Wat zijn de verschillen met de kiwicleaner?

1 like

Knap stukje werk :clap:

2 likes

Kiwi cleaner is inderdaad ook een 3d geprinte schoonmaakmachine. De Kiwicleaner kunnen mensen zelf gaan bouwen, dus 3d printen moet ook in je straatje liggen. Ik heb de prijsindicatie van hem gezien dat uitkomt op zon 450 dollar waarna je nog moet gaan 3d printen waar dus ook nog de kosten van filament en eventueel een printer bij komen. Hier is ook niet de tijd in meegenomen om de onderdelen te bestellen, de printer aan te blijven zetten en het in elkaar zetten. Persoonlijk snap ik goed dat hij zijn idee niet gratis op internet zet aangezien je er dan nog steeds een hoop werk mee hebt, maar dit vind ik ook een aparte keuze. Maargoed dat is een ander verhaal.

Wat betreft specificaties durf ik niet exact te zeggen wat de verschillen zijn. Echter heb ik wel al gezien dat hij een kleine motordriver gebruikt waarvan ik verwacht dat die bedoeld is voor de kleinere variant van de motor die hij gebruikt. Mijn gevoel zegt dat dit betekend dat deze minder vermogen kan leveren dus uiteindelijk een lager toerental kan behalen dan de ‘Akrid’.

Voor mij is een heel belangrijk verschil het formaat van het apparaat. Deze is zoals eerder aangegeven 27x27cm wat gewoon korter is dan een standaard liniaal in de twee breedte richtingen. Hierdoor kan ik hem gewoon op de vensterbank kwijt wat me weer wat ruimte scheelt op de werkbank.

5 likes

Wat ontzettend gaaf. Respect!
Ik ga dit topic graag volgen :+1:

1 like