Akrid de schoonmaakmachine!

Mooi project! Als je zoiets seriematig tegen een knappe prijs kunt (laten) produceren, dan is er zeker markt voor.

2 likes

Wauw, heel mooi!!

1 like

Wauw wat tof dat je zo’n apparaat zelf ontworpen hebt! Het ziet er nog mooi uit ook :smiley: .
Heel leuk om de uitleg erbij te lezen.

1 like

Ik ben inderdaad benieuwd naar een prijs. Tot nu toe vind ik het een leuke pruts/knutsel hobby maar gebruik ik wel de jampot met wasbenzine als betaalbare optie.

1 like

Zo ben ik ook begonnen, incl. de ultrasoon. Het gaat natuurlijk als reclame klinken maar ik vind zon apparaat sinds ik hem heb echte grote noodzaak voor de hobby. Dat gehannes met potjes etc. en dan nog niet de verbetering in schoonmaak resultaat benoemd. Ik wil sowieso met een kleine groep hobbyisten door een beta fase voordat ik het op grotere schaal ga bekijken. Ik merk dat er enorm veel mensen geĆÆnteresseerd zijn in ieder geval, ook al buiten dit topic en eerdere discussies buiten dit forum. Ik doe het graag, maar ik ben dit in beginsel gaan bouwen voor de hobby uurwerkherstel. Deze hobby wil ook graag vasthoudenšŸ˜….

5 likes

Ik vind het alvast een erg geslaagd project.
De afwerking is mooier dan de kiwicleaner ik ben ook voorstander van de gebruikte motor.
Tevens is de kiwicleanerecht duur als je de uitbreidingsmodule erbij neemt.
Dan tik je rond de 600€ in totaal af voor een DIY project.
De kiwicleaner heeft een steppermotor van een elder 3 printer (vergelijkbaar) trouwens.
Mijn Elma is dringend aan een renovatie toe en jou apparaat beschouw ik als een waardig alternatief.

2 likes

Deze gebruikt ook een stepper motor, maar een grotere dan die in 3d printers worden gebruikt. Hier is verder niks mis mee aangezien je hier alles prachtig mee kan regelen, simpel te vervangen door de enorme standaardisatie. Wat ik benoemde is de motordriver die hij gebruikt. Deze driver is wel 1 die gebruikt kan worden in 3d printer gezien de PCB module die het heeft. Er zijn wel heel veel types in omloop met deze afmetingen, dus kan niet zeggen wel het exact is bij de kiwicleaner.

Ik zou deksels kunnen printen dusdanig dat ze er mooi omheen geklemd zitten maar niet te straks dat ze er niet af kunnen. Hier kan ik een kurk plaatje/schijfje inplakken die dan de rand afdichten. Zou dit denk je voldoende zijn? Dan ga ik het wel is proberen en wat ā€˜kurk stickers’ bestellen uit china.

3 likes

De ultrasoon reiniger gebruik ik nog niet eens maar overweeg ik nu wel. Is dat een grote verbetering ten opzichte van de jampot?

1 like

Ik zat zelf vroeger te denken aan een stuk rubber vel - zoals voor kindertrommels - tussen pot en deksel te klemmen, voor extra spanning en hopelijk dan perfecte luchtdichtheid. Maar hoe dat houdt met die producten natuurlijk… heb ik zo geen zicht op.

2 likes

Verwacht slecht. In ieder geval met wasbenzine. Andere vloeistoffen heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat Elma inderdaad niet zonder reden voor kurk is gegaan. Ik heb al wat ideetjes dus kan de komende tijd weer beetje gaan rommelen om te kijken of ik de afdichting kan gaan verbeteren. :slightly_smiling_face:

3 likes

Ultrasoon is sowieso heel fijn om te hebben voor horlogekasten enzo. Ik doe kasten tegenwoordig met water+dasty op 70 graden. Schoner ga ik het niet veel krijgen denk ik.

Wat betreft uurwerk onderdelen zijn er echt verschillende meningen. Ik heb ook wel bij een aantal gemerkt dat ze helemaal wild worden als je zegt dat je uurwerk onderdelen in de ultrasoon doet. Ik heb het hiervoor gewoon altijd gedaan en durf daar ook voor uit te komen :sweat_smile:. Ook toen kreeg ik uurwerkjes met mijn gehobby weer lopend.

5 likes

Ronduit prachtig Dirk!
Ik heb een Elma, en kan me niet voorstellen hoe het zonder zou moeten.
De praktische bediening vind ik wel erg van belang. Het is fijn als je makkelijk van pot kunt wisselen.
Een paar keer leek mijn Elma het te gaat begeven. Dus… ik lees graag mee!

1 like

Hangt er van af welke onderdelen, of je ze rechtstreeks doet of in een ā€œtussenbokaalā€, en hoe krachtig de machine is denk ik. Je moet eens een stukje alufolie in de ultrasoon doen en kijken hoe snel dat helemaal aan frut gereten wordt - een balansveer wil je daar niet in. Maar andere onderdelen deed ik ook wel, in een glazen bokaal met schoonmaakmiddel in, dat dempt de vibraties ook een beetje. :slightly_smiling_face:

1 like

Nou ik kom er voor uit. Ik heb er alles in gegooid en het is nooit fout gegaanšŸ˜‚. Maar dat is nu gelukkig verleden tijd. Ik geloof goed dat het een keer fout kan gaan, ik heb ook niet zon professionele dus heel krachtig zal die niet zijn.

Nou hier zijn de potten er zo uit te pakken dus daar kan al een vinkje bij :+1:.

1 like

Ik zie dat je het droogdraaien onafgedekt doet. Weet niet of dat verstandig is :sweat_drops: en dampen.
Bij de elma gaat de as dwars door de motor en zo kun je het mandje optillen. Maar daar wordt de draaisnelheid bepaald door de weerstand van de omgeving, dus ander type motor?

1 like

Spatten uit de potten is niet aan de orde omdat de middelpuntvliedende kracht het allemaal tegen de wand aan slingert. Zelf heb ik dit in de afgelopen 2 maanden niet gemerkt. Als extra heb ik nu ringen erop zitten die niet op het filmpje te zien zijn. Deze zorgen ervoor dat er een extra randje op het glas zit dat enkele druppels niet nog omhoog kunnen springen maar tegengehouden worden door dat randje, zie het als het randje langs een horlogemakers werkbank. Dampen zou inderdaad kunnen maar uitslingeren doe je niet heel lang toch? Ik merk dat met 900RPM dit best snel afgedaan is.

Ja dat is een hele andere motor. Ik weet wat je bedoeld met de Elma maar deze motoren kunnen dat niet. Een korte en hopelijk duidelijke uitleg: bij gelijkstroom motoren is het koppel evenredig met stroom, door de weerstand in die Elma te veranderen gaat er dus een andere stroom lopen. Kan ook goed zijn dat het geen gelijkstroom motor is maar uiteindelijk zal het altijd het vermogen zijn dat je door de motor heen haalt dat de kracht bepaald die die levert. Het krachtenspel op de korf bepaald dan natuurlijk hoe ver die kan accelereren dat uiteindelijk het maximale toerental bepaald (kracht en acceleratie hebben iets met elkaar te maken heeft Newton ooit verteld :rofl:). Ik verwacht dat bij de Elma het toerental in de vloeistof anders is dan buiten de vloeistof door de weerstand verandering op de korf. Met deze motor die ik gebruik, een stappenmotor, geef je heel snel pulsen om te roteren. Iedere puls die je geeft betekend dat de motor een klein stapje in zijn rotatie maakt (dit wordt door de driver geregeld). Dit gaat over een hele kleine hoek die die maakt. Deze motor is zo ingesteld dat die 6400 pulsen nodig heeft om een hele rotatie te maken. Je kunt je wel inbeelden hoe veel pulsen die weg moet sturen om 900 rotaties per minuut te draaien. Deze motoren zijn dus stukken moderner en veelzijdiger dan een standaard motor die je bijvoorbeeld in de Elma tegenkomt.

Ik kan dus een voorgeschreven toerental opgeven. Ik heb dus uitgerekend hoeveel pulsen dat moeten zijn per seconde (iets wat niet van belang is in het gebruik van het apparaat). Dan stuurt de microcontroller die de software draait deze uit richting de motor driver die daarop volgend het met de motor afhandelt. Als de motor bij dit aantal pulsen per seconde het nodige koppel niet kan leveren, slaat die helemaal op hol. Zo heb ik dus ook gekeken wat het maximale haalbare toerental is, de 900 RPM. Ofwel, ik kan door middel van deze motor keuze, Akrid alles laten doen zolang die het fysiek aan kan. Misschien moet ik Akrid ergens anders presenteren om dit soort dingen te bespreken, maar mochten jullie het interessant vinden wil ik dit soort dingen graag blijven beantwoorden… :thinking:

3 likes

Hierbij een indicatie van de resultaten die het schoonmaken kunnen opleveren met dit apparaat!

3 likes

Een randje klinkt goed. Ik zie in mijn hoofd gewoon rond stuiterende spetters. Er zijn toch wat oppervlakten waar het tegenaan kan botsen en richting wijzigen. Uitslingeren doe ik steeds ca 2 minuten. En zeker niet te snel omdat ik niet weet hoeveel G krachten een vintage balans aankan (of tap). :sweat_smile: eigenlijk wel benieuwd wat de specs zijn voor (moderne) Elma’s.

1 like