Je zult je afvragen “Lollig ding, maar wat is het?”, welnu, het is het Logo van E++, een programmeerapplicatie voor CNC machines waar ik na mijn ongeval C# voor ben gaan leren, en ben gaan schrijven… ('tis een steile leercurve, maar dat betekent ook dat je bij elke stap vooruit ook meteen flink hoger komt
)
't is niet meer dan een Decoratief ding, maar tevens een testje… ik heb namelijk niets gedaan om de maatvoering ook maar enigszins te compenseren om de delen te laten passen… 't bestaat uit 5 delen, de 2 helften van de bal, de 2 plusjes, en het voetplaatje
en dat spul gaat met wat kracht strak in elkaar… zoals de bedoeling was…
Hetgeen betekent dat de BambuLabs P1S net zo zuiver print als dat je het model tekent.
(en dat was een paar jaar geleden nog zeker niet vanzelfsprekend!)
Ik ben inmiddels ook in FreeCad gedoken, 'k heb inmiddels17 jaar ervaring met AlibreCad, dus is het leren van een ander pakket vooral dingen afleren… 
in FreeCad, als je je model wilt parametriseren, moet je eerst een set variabelen aanmaken, (icoon “{}”),
en hier zien we dat 't even wat meer voeten in de aarde heeft dan in Alibre Design, je zou het kunnen zien als het genereren van een Spreadsheet met meerdere bladzijden… 'k heb hier het Spreadsheet “BOX” met Pagina “DIM”.
Die heb ik dus voor de “Kale maten”

dan maken we een nieuwe Parameter aan, en geven em de lengte “Length/2” dus krijgen we 50 mm in dit geval.
Ga je dan tekenen, dan kun je een maat toekennen, en dan vul je in “=”, dan komt dit dialoogje naar voren, en tik je “B” dan krijg je de suggestie “BOX” en dan type je in “L” en dan suggereert ie “Lenght”. Ok heien… en je rechthoekje wordt 100 mm lang… dan pakken we de andere zijde, zelfde riedel maar nu voor Width.
en als we er dan een Blok van willen maken… middels “Pad”, dan kunnen we voor de hoogte hetzelfde trucje uithalen, en dan de Parameter <>.DIM.Height kiezen. klaar!
Zo dus…
En dan ga je verder… wil je em tot een Fysiek bakje maken, dan teken je een rechthoek op het bovenvlak, en gebruikt de Feature “Pocket” om em “eruit te snijden”, in de schets maken we dan een nieuwe parameter, zeg dat we de wanddikte op 3 mm willen zetten dan zetten we een maatje van 3 mm vanaf de hoeken van het blok (moet je die zijden wel eerst projecteren op je schets, en dat doe je met

je moet voor het mooie die wanddikte van 3 mm in een Parameter zetten, en em dan in je schets toekennen…

hier heb ik de Diepte van de Pocket al wel in een parameter gezet, en de waarde als Hoogte - 3 mm ingevuld… (je moet hier de mm er wel bijzetten, omdat het om een maat gaat, en niet om een verhouding zoals bij de breedte die lengte/2 is… (moet je wel even weten… )
Nu kun je ook met een Externe Spreadsheet werken, zo heb ik begrepen, zoals gezegd die kennis van mij die zijn hele CNC machine in FreeCad heeft ontworpen, doet dat zo, en hij heeft daar waar mogelijk zijn onderdelen direct geexporteerd naar de 3D printer, zodat ie het onderdeel eerst van Kunststof kon maken, om te testen… Dat gaf al behoorlijk goede resultaten, en dan heeft ie ook het vertrouwen dat het met een Metalen onderdeel nog beter wordt…
Hoe dat met Externe Spreadsheets gaat, moet ik nog even uitpluizen… maar daar ga ik later even induiken… 'k heb nog een CNC machine hier staan die ingeregeld moet worden voor een klant…
Hopelijk heb ik diegenen die zelf dingen willen kunnen ontwerpen een stukje houvast kunnen geven om daar een begin mee te maken… FreeCad was voor mij vanmorgen ook nog helemaal nieuw… dus zo snel kan het gaan… dat je na een paar uurtjes je ontwerpen Parametrisch kan maken…