3D print tools verzameling topic

De truc is eigenlijk gewoon je kleurenwissels tactisch plaatsen, of dingen los printen en verlijmen.
Ook kun je heel wat tweaken vooral bij donkere kleuren, kunt de purge hoeveelheid vaak wel halveren, of “purge to object” aanvinken zodat ie de “waste” in een ander productje print :slight_smile:

Ik heb de AMS eigenlijk meer voor de handigheid dat je op afstand iets kunt printen en gewoon 4 keuzes hebt zonder dat je naar huis moet om de rol te wisselen. Haal er ook nog een AMS bij zodat ik zwart/wit/zwart/wit (pla/petg) en 4 kleuren er standaard in heb.

Hier wat leuke projectjes van mij.

Deze gedownload van iemand anders maar te mooi om niet te delen hier :sunglasses:

14 likes

Succes! :joy:

Ik gebruik inventor.

Leuk topic!

Ik heb zelf al een jaartje of 4 een Prusa. Had destijds wel overwogen om een goedkope Ender te kopen, maar aangezien het een nieuwe hobby was, had ik helemaal geen zin in hoofdpijn en getweak. Dus gelijk een (zelfbouw) Prusa gekocht, wel machtig mooi als je het zelf in elkaar hebt gezet en direct werkt.

Echt een betrouwbare werkpaard en durf gewoon weg te lopen terwijl ie nog bezig is met de eerste layer.

4 likes

Och, het is intussen toch weeral 10+ jaar geleden dat ik Windows echt voor iets nodig had. En toen loste een VM’etje het snel op. Maar zelfs die is weggegooid.

Ja, da’s ook geen optie blijkbaar. Of ik moet al gaan emuleren. Ook een prijzig beestje als je geen student of professor bent :grin:

1 like

Jaa oudere versies zijn nog wel is ergens te scoren volgens mij.

1 like

Freecad is ook nog een goed alternatief, álle info/hulp staat op youtube/google/Reddit :slight_smile:
Én gratis.

1 like

Twee AMSen? Ha, daar had ik niet eens over nagedacht. En kan tot 4 stuks, dus 16 rollen, da’s wel stevig.

Leuke dingen zo. Kietelt mijn nuttige-resultaten-sense hard :sweat_smile: met welke nozzle grootte printen jullie? Documentatie zegt “doe maar 0.4mm tenzij je heul precies wil gaan (0.2) of groter/sterker (0.6, 0.8mm)”. Klopt dat een beetje? Swap je die koppen soms uit of gewoon één die alles doet?

2 likes

Ik print álles met 0.4, nog nooit 0.2 gebruikt, nooit nodig gehad.
0.6 eens gedaan maar das alleen als je wat sneller wilt printen imo :slight_smile:

1 like

0.4mm altijd prima. Gewoon in je CAD ontwerp rekening houden met deze dikte. Als je dun wil gaan moet je de wanden dus altijd netjes een veelvoud maken van deze maat. Laagdiktes standaard 0.2mm hier, FDM printen is toch niet mooi, dus kan wel zakken maar waarvoor? Ook hier rekening houden met ‘bodem diktes’. Dus bakje heeft een bodem met een dikte die veelvoud heeft van de laagdikte. Als je dikkere bodem of wanden maakt gebruik je raster opvulling

'k was voorheen niet echt te spreken over 2½D plasticpoepers, maar inmiddels, omdat ik bij anderen wel gezien heb dat ze echt grote stappen hebben gemaakt op dit gebied, heb ik inmiddels zelf ook een “Snotplotter”, en wel een BambuLabs P1S…

Fotootjes van horlogegeretaleerd spul komen nog… maar…

Dit was één van de eerste prints die er van mijn Bakplaat rolde.

Een Meetgereedschapje om afwijkingen te meten… je stelt em in op de “nominale Maat” en dan kun je de afwijking aflezen…

Zijn er hier mensen die gehoord hebben van “Gridfinity”?..
Nou is datgene wat ik door de “Bambi” uit heb laten snotteren wel van een andere maatvoering, 't originele Gridfinity systeem gebruikt rastermaat 42… ik gebruik 50, en door een aangepaste onderkant, eigenlijk rastermaat 25… zoals te zien is op de foto. (de vierkante bakjes zijn 75 x 75 mm , de langwerpige bakjes 50 breed, en tot 125 lang… behalve die rechtsboven, die is 100 x 125…
'k ben natuurlijk door mijn ongeval mondjesmaat in de werkplaats geweest… maar… in de tussentijd heb ik de Snotplotter wel aangeslingerd…

Ook lollig… de standaard Motorwinderbehuizing van deze Spiegelreflex… zie er maar eens een te vinden met een intact batterijendekseltje… kun je vergeten… niet de beste constructie… Dus… Totaal nieuwe behuizing geprint… 't binnenwerk van de originele kan er zo in,

Wat het zelf ontwerpen betreft… ik zie allerlei Cad pakketten voorbij komen… Fusion is leuk, maar da’s allemaal Cloudbased, en als Autodesk besluit er een slot op te gooien wat je er voor een flinke som geld pas weer af kan halen… dan zit je…
FreeCad… ik volg het een beetje… heb het zelf ook op mijn PC staan… steile leercurve… maar er kan heel veel mee… 't is ook meer in de geest van de “Maker Community” vind ik om gratis software te gebruiken…
en FreeCad is net als Confusion en Inventor , en Alibre Design, en Solidworks, SolidEdge, Catia, Pro-Engineer, en noem ze maar op… Parametrisch… dus kun je je modellen hiermee aanpassen…

't kistje met het meetgereedschap… de Gridfinity boxen… 't raster dat je onderin de lade legt… allemaal parametrisch. daar heb je een hoop lol van…

2 likes

Ja dit heb ik vaker gelezen maar ben er nog niet achter hoe dit moet/werkt.
Mooie printjes! En wat je zegt, de kwaliteit is echt niet meer te vergelijken met 3/4 jaar geleden! Op 0.12/0.08mm laaghoogte kun je met een beetje tunen van je print snelheden en temperaturen echt prints maken die niet te onderscheiden zijn van spuitgieten, moet je écht van heel dichtbij bekijken/er een beetje kennis van hebben wil je zien/weten dat het geprint is.

2 likes

Ik weet dat het parametrisch sturen van je ontwerp mogelijk is met die 3D pakketten, zelf werk ik met Alibre Design, en daar kun je een Tabel aanmaken:

En middels het veranderen van bepaalde parameters (met name die met een A_ gemarkeerd zijn), kan ik de maat van een Opbergdoos veranderen… tot de breedte van de Links waar het deksel mee scharniert, en de Grendels aan de voorkant waarmee je em sluit.

Momenteel gebruik ik messingstaf van Ø4 mm om de boel te laten scharnieren, dus worden de maten van de Box, het Deksel, en de Links en Grendels daaraan gekoppeld, en kan ik zo een andere maat kiezen, alles wat daarvan afhankelijk is, veranderd mee…

Ik heb ook zo’n tabel voor de GridFinity Boxen,
Plan is om de laden van mijn werkbank ook daarmee in te gaan richten… zodat alles een vaste plek heeft…

Dankuwel!.. 'k heb zoals eerder vermeld mezelf lang verzet tegen de aanschaf van een dergelijk apparaat, maar nadat ik de Kabelhuishouding van een Zelfgebouwde CNC Portaalfrees gezien had. tot panelen met de schakelaars aan toe, was ik wel “om”… zoals die klant me vertelde… Je maakt een ontwerpje… exporteert em als STL of STP, Trekt em door de Slicer, en je gooit een leuk kleurtje Filament op de machine, en drukt op “Print!”… en dan ga je Koffie drinken…

Mijn Snotplotter heeft al heel wat nachtjes door staan halen… Maarja… ik heb één keer wat tijd besteed aan het vormgeven van zo’n Gridfinity Boxje… en dan stel ik de diverse maten die ik wil hebben in die tabel in… genereer het 3 D model, Exporteren, en dan tegen de tijd dat ik mezelf klaar ga maken om een biertje te pakken, “Tetris” ik een Printbed vol met alles wat dezelfde kleur moet hebben… druk op Print, ga naar beneden voor een pot bier, en een schaaltje knabbels, om dat bij het kijken van “Domme TV” , iets luchtigs over quantumfysica ofzo, achter de bijtspijkers te mikken, en dan mijn krat in te rollen… de volgende morgen zien we dan een Printer vol met onderdelen…

Wat 't tekenen van dat soort dingen met FreeCad betreft… ik moet daar nog even in duiken… hoe je dat in een Tabel kan zetten, of hoe je maten aan elkaar kan knopen…
Zodra ik dat weet… kom ik daar hier even op terug…

3 likes

Ik vind ptc creo direct modelling juist fijn, niets te doen met alle sketches volledig te moeten definiëren ed. Dit maakt het juist ideaal voor snel ontwerpen

Wat gaaf, die speedy klok maar ook die elevated circuits. Respect!

Creo…ja… de opvolger van Pro-Engineer als ik het goed begrijp… Ooit wel met Pro-Engineer gewerkt… 'k vond het geen fijn pakket… je moest daar zoveel maten toevoegen dat andere pakketten allang een Overdefined Error gaven… :smiley:

Ik zet ook niet meer maten in mijn schetsen dan nodig… wat kan “hangen”, mag van mij blijven hangen… 'kweet alleen niet wat Creo kost?.. Alibre was al niet goedkoop… ik meen iets van €3000,- voor de versie die ik nu heb… Solidworks en Inventor waren nog een tikkie of 2 duurder… en wat Fusion betreft… ik geloof dat je daar tegenwoordig een jaarlijks bedrag voor op mag hoesten als je de volle versie wilt… de Graties versie is nogal beperkt als je de CAM Functionaliteit voor je CNC machine wilt gebruiken… dat kan ik dan beter doen met een CAM pakketje van €120,-

Voor de hobby is Freecad juist wel leuk… want dat kost niets… en het kan veel… al weet ik nog niet hoe alles werkt… ik ken wel iemand die alles ontwerpt met Freecad (hij heeft zelf een CNC Portaalfrees gebouwd), en ook de CAM module daarvan gebruikt.

1 like

Creo komt voort uit “onespacedesigner” “osd “ als ik het goed heb.

Er is een gratis versie te gebruiken, echter moet wel elke 72uur de licentie hernieuwd worden( lees paar klikjes doen😂)

Deze heeft uiteraard niet het volledige scala aan functies maar voor de meeste ontwerpen kan je hiermee aardig uit de voeten.

Direct modelling express heet die versie geloof ik

Aaah ja day heey bij Freecad vogens mij een ‘‘template’’ ofzo, wel eens random tutorial video gekeken waar die gast ook overal een template voor aan maakt dat ik nog dacht ‘‘boeiend… als je de maat wil aanpassen, pas je de maat gewoon aan’’ maar dat is dan idd misschien wel om het parametrisch te bouwen :slight_smile:

Hahaha ja… dat is wel een beetje hoe het vaak gaat inderdaad :stuck_out_tongue:

Thanks! Vind het leuk om vooral nuttige dingen te ontwerpen/tekenen (die sites staan vaak al vol genoeg met onderzetters, fidget toys en sleutelhangers :stuck_out_tongue: )

Al mn (gratis) modellen staan hier maar weet niet of een linkje delen gewaardeerd wordt https://makerworld.com/en/@GDR46 zo niet haal ik 'm weg modjes :slight_smile: :innocent:

1 like

wat leuke topic is dit, gaaf om te zien de nieuwe mogelijkheden en toepasbaarheid :+1:

2 likes

Je zult je afvragen “Lollig ding, maar wat is het?”, welnu, het is het Logo van E++, een programmeerapplicatie voor CNC machines waar ik na mijn ongeval C# voor ben gaan leren, en ben gaan schrijven… ('tis een steile leercurve, maar dat betekent ook dat je bij elke stap vooruit ook meteen flink hoger komt :slight_smile: )
't is niet meer dan een Decoratief ding, maar tevens een testje… ik heb namelijk niets gedaan om de maatvoering ook maar enigszins te compenseren om de delen te laten passen… 't bestaat uit 5 delen, de 2 helften van de bal, de 2 plusjes, en het voetplaatje
en dat spul gaat met wat kracht strak in elkaar… zoals de bedoeling was…
Hetgeen betekent dat de BambuLabs P1S net zo zuiver print als dat je het model tekent.
(en dat was een paar jaar geleden nog zeker niet vanzelfsprekend!)

Ik ben inmiddels ook in FreeCad gedoken, 'k heb inmiddels17 jaar ervaring met AlibreCad, dus is het leren van een ander pakket vooral dingen afleren… :smiley:
in FreeCad, als je je model wilt parametriseren, moet je eerst een set variabelen aanmaken, (icoon “{}”),

en hier zien we dat 't even wat meer voeten in de aarde heeft dan in Alibre Design, je zou het kunnen zien als het genereren van een Spreadsheet met meerdere bladzijden… 'k heb hier het Spreadsheet “BOX” met Pagina “DIM”.
Die heb ik dus voor de “Kale maten”

image

dan maken we een nieuwe Parameter aan, en geven em de lengte “Length/2” dus krijgen we 50 mm in dit geval.

Ga je dan tekenen, dan kun je een maat toekennen, en dan vul je in “=”, dan komt dit dialoogje naar voren, en tik je “B” dan krijg je de suggestie “BOX” en dan type je in “L” en dan suggereert ie “Lenght”. Ok heien… en je rechthoekje wordt 100 mm lang… dan pakken we de andere zijde, zelfde riedel maar nu voor Width.

en als we er dan een Blok van willen maken… middels “Pad”, dan kunnen we voor de hoogte hetzelfde trucje uithalen, en dan de Parameter <>.DIM.Height kiezen. klaar!

Zo dus…
En dan ga je verder… wil je em tot een Fysiek bakje maken, dan teken je een rechthoek op het bovenvlak, en gebruikt de Feature “Pocket” om em “eruit te snijden”, in de schets maken we dan een nieuwe parameter, zeg dat we de wanddikte op 3 mm willen zetten dan zetten we een maatje van 3 mm vanaf de hoeken van het blok (moet je die zijden wel eerst projecteren op je schets, en dat doe je met
image

je moet voor het mooie die wanddikte van 3 mm in een Parameter zetten, en em dan in je schets toekennen…

image

hier heb ik de Diepte van de Pocket al wel in een parameter gezet, en de waarde als Hoogte - 3 mm ingevuld… (je moet hier de mm er wel bijzetten, omdat het om een maat gaat, en niet om een verhouding zoals bij de breedte die lengte/2 is… (moet je wel even weten… )

Nu kun je ook met een Externe Spreadsheet werken, zo heb ik begrepen, zoals gezegd die kennis van mij die zijn hele CNC machine in FreeCad heeft ontworpen, doet dat zo, en hij heeft daar waar mogelijk zijn onderdelen direct geexporteerd naar de 3D printer, zodat ie het onderdeel eerst van Kunststof kon maken, om te testen… Dat gaf al behoorlijk goede resultaten, en dan heeft ie ook het vertrouwen dat het met een Metalen onderdeel nog beter wordt…

Hoe dat met Externe Spreadsheets gaat, moet ik nog even uitpluizen… maar daar ga ik later even induiken… 'k heb nog een CNC machine hier staan die ingeregeld moet worden voor een klant…

Hopelijk heb ik diegenen die zelf dingen willen kunnen ontwerpen een stukje houvast kunnen geven om daar een begin mee te maken… FreeCad was voor mij vanmorgen ook nog helemaal nieuw… dus zo snel kan het gaan… dat je na een paar uurtjes je ontwerpen Parametrisch kan maken…

3 likes