De lol is, als je een Tabel hebt, ofwel in FreeCad ls “VarSet” of als Spreadsheet, al dan niet extern, dan kun je heel makkelijk de hoofd afmetingen wijzigen, en alles wat daar aan “hangt” veranderd dan mee…
Dingen zoals die Gridfinity Lade-indelingen, ik kan een raster voor op de bodem gewoon aangeven in mijn teken programma, ik open de tabel en geef aan dat ik em “5 x 4” wil hebben door bij Lengte “5” en bij Breedte “4” in te geven… bij de bakjes… zelfde laken een vestje, gewoon opgeven dat de lengte “3” is (veelvouden van 25) en de Breedte “2” bijvoorbeeld, en de hoogte “4” (veelvouden van 12.5), verder hoef ik niets meer te doen dan de Tabel te Updaten, zodat het 3D model aangepast wordt, Exporteren als STP, in de Slicer openen, Slicen, Rolletje van het juiste Filament op de Printer hangen, en Print heien… klaar… koffie!..
Ik denk dat ik intussen best mag zeggen dat ik wat CAD ervaring heb maar zoals ik het lees klinkt het vrij omslachtig…. Zelfs siemens NX lijkt mij eenvoudiger.
Toch klinkt gratis bij een Nederlander lekker in de oren dus dan kan veel pijn verzachten. Toch voor wat blokjes printen denk ik dat fusion360 de beste keuze is.
Siemens NX heb ik (nog) geen ervaring mee…
Tja… wat is “wat CAD ervaring”?.. Ik heb in 1998 geleerd (avond MTS) om met AutoCad 14 te werken, 2D en 3D (Surface modeling en Advanced Modeling Extension (AME)), Daarna Mechanical Desktop, Solidworks, nog wat aan Pro Engineer gesnuffeld, vond het leuk dat het me lukte om daarin ook wat te kunnen ontwerpen, maar ik gaf de Voorkeur aan Solidworks, Later Inventor gedaan, en daar ook uiteindelijk mijn baan van gemaakt… eerst als Engineer, later als GereedschapsConstructeur, om vervolgens Alibre te ontdekken, en dat vervolgens ook geintroduceerd op mijn werk als MachineConstructeur en later als Instrumentmaker Medische Techniek…
Elk Voordeel heb ze nadeel natuurlijk…
Graties is fijn, en FreeCad is niet wezenlijk anders dan AlibreDesign (waar ik dus al sinds 2008 mee werk)
Autodesk… noem het een gevoelskwestie… maar Inventor was een “Memory-Hog” nogal zwaar op je systeem… Alibre is veel "lichtvoetiger, en FreeCad ook… betekent dat je daar niet een Powerhouse van een PC voor nodig hebt…
Qua User Interface is Autodesk in mijn ogen ergens een weg ingeslagen die mij niet bevalt… en met het “Gratis” Confusion heb je ook weer het gegeven dat 't Cloudbased is, en dat er in de CAM module van die gratis versie ook wat beperkingen zitten…
Daarom heb ik eigenlijk het gebruik van Autodesk producten een beetje afgezworen… ik heb een Licentie Alibre Design, dus volle functionaliteit (van de versie die ik gebruik, er is meer functionaliteit, maar die heb ik niet echt nodig, dus heb ik die duurdere versie ook niet)…
Blokjes printen … dat kan vanuit elk 3D pakket… ik denk dat je zelfs met AutoCad 14 met AME in een handvol minuten nog wel een blokje kan genereren…
Zou het ook zo houden. De industrie in de regio waar ik woonachtig ben doet er veel mee. Ik ben er niet zo’n fan van.
Overigens… voor de geintresseerden…
Ik ben er weer even in gedoken… FreeCad met Spreadsheet voor je Parameters.
Je maakt een Spreadsheet aan door de “Spreadsheet Workbench” te selecteren, en dan een nieuwe spreadsheet te maken… ik heb de mijne aldus ingericht… de lichtblauw gemarkeerde Cellen heb ik een “Alias” gegeven… die kun je gebruiken in het toewijzen van de Parameters in je Model… zoals te zien is er een Formule gebruikt in de huidige Cel.
Het toewijzen van een Parameter uit de Sheet is vergelijkbaar met het toewijzen van een parameter uit de Variable Set, alleen dan met = en dan <>.[cel of alias]… makkelijk genoeg…
Mijn Lijfspreuk is “Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven…”
Door de jaren heen veel dingen geleerd, AutoCad R14, Surface modeling, AME, Mechanical Desktop, Inventor, een beetje Fusion, Alibre Design, LibreCad, QCad, ooit eens zitten spelen met SolidEdge, Pro-Engineer en de Part modeling functie van EdgeCam.
Qua CNC besturingen: Fagor 800t, 8050,8055, Heidenhain TNC 150, 410, 417, 530, 630, 640, Mitsubishi DWC 200 H, Brother HS-100, Elora, Siemens, Fanuc, Fadal 88HS, EdingCNC (waarbij ik “onbezoldigd ontwikkelings medewerker” ben… dus ik schrijf nieuwe Functionaliteit, die dan later weer in de installatie van de besturing wordt meegenomen…), en sinds kort STYLE CNC .
Siemens NX?..wie weet… als ik het ooit eens tegen zou komen, ga ik het niet uit de weg…
Niet zo’n Fan van?.. ieder zijn voorkeur… het bedrijf waar ik nu 3 dagen per week werk heeft alle CNC machines met STYLE besturing… zij zijn er weg van… ik blijf er liever weg van… maar ze hebben niet alles… ah well… it pays the rent… je kunt 't makkelijk programmeren… dat wel… maar als je er echt alles uit wilt halen… sorry… da ga nie… en dat vind ik een groot gemis… verder heb ik een bloedverziekende takkehekel aan Folietoetsenborden… Doe mij maar een Heidenhain Klavier!
Ja… ik ben dusdanig Fan van die besturingen dat ik een aantal van die toetsenborden gekocht heb, om ze aan mijn eigen CNC machines te hangen…
en… een aantal toetsen zijn ook 3D geprint, omdat ik bepaalde symbolen wilde hebben, en bepaalde toetsen in een andere kleur… (Rechts boven zijn X en Z er als standaard Oranje Toetsen, de F hoort daar officieel niet, maar ik heb het hele toetsenbord opnieuw geprogrammeerd, en ik wilde daar een Oranje F…

Wat dit met Horloge Tools te maken heeft?.. welnu… mijn draaibanken en Freesbank zijn er om Horloge onderdelen te maken… DAT dus…
Een poosje geleden DIT nog mogen maken voor een Horlogemaker
'k ben hier misschien niet meer zo heel actief… maar achter de schermen… ga ik gewoon door met wat ik graag doe… Horloge onderdelen maken…
Zo klein spul zeg, wat zijn het precies?
Naafjes voor de Secondenwijzer… Afmetingen: Diameter 0.75, Lengte 0.65, Gat Ø 0.25, 't randje aan de omtrek is 0.15 mm dik (5 Vloeitjes).
Zoals eerder beloofd… Wat horlogegerelateerd Printwerk:
Je koopt een Botervlootje, en print een nieuwe onderschaal… met vakjes… meer ruimte dan de gewone Stolpjes…
en… voor het hanteren van die Wijzernaafjes, en ander klein spul, deze “tray” ontworpen en geprint… je mikt ze hierin, en dan kieper je ze zo in een klein Fl… Ohja…
Flesje!.. ook geprint… als je klant een aantal wijzernaafjes besteld, dan wil je dat ook mooi inpakken… ach… de Bambu is hier zo mee klaar… je print een paar potjes, en een paar dekseltjes…
Met schroefdraad natuurlijk, of eigenlijk meer een bajonetsluiting, want 't is niet dat ie meerdere omwentelingen moet draaien… met 60° houdt het wel op… …
Exáct dit met zoveel handelingen… teken ik het volgende model sneller gewoon overnieuw/pas het vorige model aan
Het is te merken ja
Waarom zou je daar een F toets willen als ik vragen mag?
OT: mooie micro horloge onderdeeltjes by the way
quote=“GewoonD, post:70, topic:544599”]
Waarom zou je daar een F toets willen als ik vragen mag?
OT: mooie micro horloge onderdeeltjes by the way
[/quote]
Waarom?.. Ik ben nog een CNC Programmeur van de “oude stempel” gewend dus om zonder CAM software zoals AutoDesk Confusio, gewoon aan de machine mijn werkstukken te programmeren…
Daarom ben ik ook die Programmeersoftware aan het schrijven., en daar passen die toetsen ook bij,
Zoals je wellicht weet is G-Code voor CNC machines (ook 3D printers) de meest gebruikte programmeertaal.
Deze Code bestaat uit hoofdzakelijk bewegingscommando’s: G00, G01, G02 en G03 (Snelle verplaatsing, Verplaatsing met Voedingssnelheid, Cirkelboog Clockwise en Cirkelboog CounterClockwise.
een G01 Regel kan er bijvoorbeeld zo uitzien: G00 X10 Z-20 F0.2, Waarbij de F dus de voedingssnelheid in Millimeters per omwenteling is… met elke omwenteling van mijn draaibank schuift de beitel dan 0.2 mm verder…
Dus… als ik die Coordinaten op moet geven, dan zitten de Toetsen X, Z en F lekker dichtbij de getallen…
en Ja!.. ik ben Fan van de Heidenhain besturingen… ik leerde daar in 1998 mee Frezen, en heb sindsdien achter diverse Machines gestaan met die besturing… altijd fijn als je direct inzetbaar bent met een machine met die besturing… de STYLE besturing waar ik nu mee werk (buiten de deur, voor een “Salarisverstrekker” dat is zeker niet mijn Favoriet… verre van… maar “it pays the rent”.
Die Horlogeonderdeeltjes… daar draait het bij mij om… momenteel nog een Kast te maken in RVS, en mogelijk zit er een Order Titanium kasten aan te komen voor een Nederlands Merk…
Onlangs ook een setje Bezels nabewerkt… moest 0.08 mm uitgedraaid worden… da’s nog geen 3 Vloeitjes…
Hier had ik er één in de machine staan… 'k moest em vastpakken op het deel wat in de horlogekast geperst wordt, dus had ik niet meer dan 1.5 mm om em vast te houden… eerst even een spantangetje gedraaid en gefreesd…
Na gedane arbeid en zo…

die spantanghouder… die heb ik al 10 jaar… ooit gemaakt om de kasten van Staudt te maken, en voor de P1lot One, de Pellikaan DIving Dutchman en de Subdelta Periscope kwam ie ook goed van pas…
Overigens… Qua geprinte Horloge Tools… voor die naafjes had ik ook een Geprint opvangbakje dat ik met een Meetklokstatief met magneetvoet in de machine kon zetten, als ik 't onderdeel moest afsteken, dan draaide ik dat bakje eronder… zodat het naafje daarin viel… want als ze gewoon in de spanenbak vallen… ben je ze kwijt…
Ik ken de techniek, en de achterliggende codes idd, ben zelf ook inmiddels 19jr werkzaam als CNC frezer Heidenhain = goud
.
Helder die F, ik vind zelf XYZ45 wel handig met 5 te programmeren assen, maar ik ben idd ook opgegroeid met zelf programmeren, en doen het nogsteeds (werk in een sector met veel prototyping en enkel stuks)
Nieuwe printplaat voor wat leuke motieven op de prints
`Lollig!.. ik heb nog altijd de standaard gestructureerde PEI plaat van Bambu op mijn P1S liggen… bevalt me goed… maar ik ben dan ook niet van de motiefjes, ik print eigenlijk totaal geen Decoratieve dingen… of… ja…
Ok… die dan wel…(wie’t weet mag het zeggen!)
Momenteel ben ik een “Etui” aan het printen… ik heb Altijd een Notitieblokje en een Vulpotlood bij me, en nu rolt er een Plat doosje (vergelijkbaar met dat doosje voor dat meetgereedschap, Lang Leve Parameters en Tabellen!) van de Printer… ik heb daarin een ruimte voor mijn Stabilo Vulpotlood, en een A7 Notitieblok, dat kan dan zo mee in de broekzak… 't is niet groter dan een Blikje Cigarillo’s
Verder… Voor je Schroevendraaiers zijn er van die mooie “Molentjes”… maar niet voor mijn vijltjes… die moet ik dus nog even ontwerpen… maar dan moet ik eerst weer alle vijltjes bij elkaar hebben…
Ziet er heel erg Tron uit
Inderdaad… “Tron”… geweldige Film!..
Ohja!.. Helemaal vergeten!!
't heet een Oogloupe, maar er zit nooit een oog aan… deze heeft dus wel een oog… zodat je er een Koordje aan kan maken, en aan je kraag kan clippen… , de gekleurde bovenrand maakt het bovendien makkelijk om snel de juiste sterkte te herkennen…
Gaatje in de zijkant voor vrij zicht…
Als er belangstelling is voor het ontwerpje. dan maak ik er een FreeCad bestandje van… en dan kun je in de Spreadsheet de maat van je Lensje instellen, en de diameter van de Rand die je tegen je oog klemt…
'k ben er even aan gaan zitten… nog nooit iets ontworpen met meerdere onderdelen in FreeCad, maar daar was wel uit te komen…
't Spreadsheetje erbij met de basis maten…
Dus… als je een Lensje hebt met een diameter van 25, dan vul je die waarde in, de dikte, die meet je iets van de rand, want dat bepaalt de diepte van de “Zitting” voor de lens, de Rand Diameter is de diameter van het deel wat in je oogkas past, en de Lens Hoogte meet je vanaf de onderkant (de Rand) tot aan het lensje…
Alle maten in de “Sketches” hangen aan deze spreadsheet, dus als je een waarde veranderd, dan wordt ie zichtbaar in de 3D tekening.
Tekening naar eigen smaak aangepast?.. dan de Body en de Ring selecteren, Exporteren als STEP file, en openen in je Slicer
Uiteraard kun je er voor kiezen om de Ring in een Aparte kleur te printen.
'k moet de oogjes er nog even aan tekenen… maar omdat die ook “Meegroeien met de diameter” moet ik daar ook nog even wat wiskunde op loslaten…
Eerst ga ik em zelf even printen voor ik het bestand ergens op het net gooi…
Op het moment dat je geen feintaster oid hebt is dit wel een leuke oplossing. Ik heb het merkje er vanaf geschroefd en er zaten 2 gaten in, niet al te veel werk om zoiets voor te ontwerpen. Eerst wel even kijken waar het zwaartepunt zit voordat die omvalt .
Goed idee!.. 'k had er nog niet aan gedacht om die plaatjes eraf te schroeven, maar inderdaad… dan heb je 2 gaatjes om 't beugeltje vast te schroeven op een basis.
“slingert Alibre Design aan… Meten… hartafstand gaatjes 34 mm… mompel…”
Ja… dat moet het ongeveer wel gaan worden…
Nou heb ik wel zo’n schroefmaat op een voetje, maar die is eigenlijk voor in 't Atelier, in de werkplaats kan ik een schroefmaat op een voetje ook goed gebruiken…Nadeel is wel dat je met die “Dikke meetstiften” zit…
aan de andere kant… zo’n “Feintaster” moet ook wel te verzinnen zijn met een “Snotplotter”… Meetklokjes kun je voor een paar stuivers overal vinden… een statiefje waar je’m inzet, met een klemschroefje, da’s wel te verzinnen…
Overigens!
Deze is net uit de Bambu gerold, Proefmodelletje van mijn FreeCad model, voornamelijk om te testen of het ringetje klem genoeg zit om het lensje op zijn plek te houden… en dat doet ie nu… de eerste poging was te los… ringetje 0.1mm groter gemaakt…Momenteel snottert de Bambu een exemplaar uit met het kijkgat, en 2 oogjes eraan… zodat je em met een koordje en een klemmetje aan je kraag kan hangen…
Net uit de printer…
de onderrand is nog niet helemaal naar mijn zin, dus dat moet ik nog even aanpassen in het model…
Gebruik PETG bij het printen, laagdikte mag je zelf weten, ik heb em op 0.16 staan.
't clipje om em vast te maken aan je kraag moet ik er ook nog even bij kriebelen.
op mijn werk gebruik ik ook een dergelijk model, met koordje en clipje, 't clipje is zo gemaakt dat mocht je ergens aan blijven hangen met het koordje, dat de clip zo van je kraag trekt (op mijn werk zit de clip aan het borstzakje van mijn Stofjas.
Nu nog even kijken waar op het net ik het bestandje neerpoot zodat iedereen die er een wil em kan downloaden…