3D print tools verzameling topic

Waarvoor gebruik je de verschillende types materiaal? Ik veronderstel dat zo’n oogloupe een beetje flexibel moet blijven, en is PETG daarvoor dan beter?

PETG is “Flexibel” bedenk ook dat er merken zijn die Oogloupes maken van Metaal, of Hout…

de meeste zijn van plastic, ABS wordt volgens mij veel gebruikt, maar PETG zal ook prima voldoen… 't is wat vergeeflijker dan PLA, en ook beter bestand tegen oplosmiddelen, Aceton heeft geen invloed bijvoorbeeld… waar je PLA met Aceton kan lijmen…dat lost gewoon op…
Bovendien is PETG slagvaster dan PLA, 'k heb ook opbergkistjes geprint van PETG, en die heb ik bij wijze van test “Door de werkplaats geschopt” krijgen ze niets van…

PLA is vrij stijf vergeleken bij PETG, ook fijn voor die kistjes, omdat ze een clipsluiting hebben… die moet wel genoeg kunnen veren…en dat doen ze…

Dat is het zeker…! ik heb nog geen “kunstof onderleggertje” geprint voor onder de boutkopjes, maar die wil ik in Rood maken…

Ja, en dan zeker met de schroefmaat uitgeschroefd tot het einde van zijn bereik… anders moet je eens wat groters meten, en dan kukelt ie alsnog om… :slight_smile:

die grote afronding onder je schroefmaatje, is wel een elegant stukkie vormgeving, alleen als je een onderdeeltje tussen de bekjes van de schroefmaat wilt houden, en je laat em vallen… dan landt ie wel op een ski-schans… daarom heb ik gekozen voor een “bakje” eronder…

Er bestaan al heel lang van die schroefmaat klemmen… maar deze oplossing, het vastschroeven van de schroefmaat met de gaatjes die er toch al in zitten… is veel mooier!

3 likes

Ziet er goed uit!

Hij ziet er net niet boven maar snap wat je bedoeld. Een bakje eronder is inderdaad wel slim.

Leuk om te zien dat ik iemand op een idee gebracht heb! :grin:

1 like

Zeer zeker, 'k zit momenteel nog te “Broeden” op zo’n “Tafeltje” die je tot vlak onder de meetbekjes kan zetten… maar dan moet je eigenlijk een draaibankje hebben, en een M8 Boutje 't kopje vlakken, en de zeskant eraf draaien, en dan een gaatje 7.2 in de voetplaat maken, zodat je daar die bout in kan draaien… en dan op hoogte stellen tot vlak onder de meetbekjes…

Maar dat is ook meteen het leuke van die hele “Maker Community” die er rond het 3D printen is ontstaan…

1 like

Denk dat de stiften wel wat te groot zijn om daar veel voordeel uit te halen bij kleine horloge onderdelen. :slightly_smiling_face:

Ik meet af en toe een tapje, steentje oid. Lukt me zo ook wel.

Wel een leuk idee! Mogelijk als ik me ooit verveel dat ik het ook zal maken. Nu moet eerst dat moment er komen.

Zo… 't ontwerpje is wel zo’n beetje klaar nu… alles parametrisch vastgelegd, zodat alles meeveranderd als je de maten aanpast…
image
Dit stukje Spreadsheet hangt eraan… meer is niet nodig… :slight_smile:

Ik zal nog een stukje beschrijving erbij zetten in de spreadsheet, en wat print-tips voor diegenen die denken “zo eentje wil ik ook wel!”, en dan even zien of ik em ergens op het net kan parkeren… of … stuur me een berichtje… en dan kop ik em via de mail over de schutting… je hebt dan wel FreeCad nodig, maar dat is toch graties…

Intussen ook de Blauwe ringetjes voor onder de boutjes geprint… Ja… ik zei eerst Rood… maar Blauw is bij mij de kleur voor meetgerei… dus Blauwe ringetjes… :smiley:

2 likes

Ben afgelopen weekend bezig geweest met een projectje: een telefoon adapter voor een microscoop. Ik gebruik de microscoop zo nu en dan voor inspectie, maar kan nu ook makkelijk foto’s en video nemen. Best een goeie upgrade denk ik zo :slight_smile:

Ontworpen als sliding fit om de buis heen, met een simpel klemmetje om het geheel vast te kunnen zetten. De telefoonhouder heb ik als los onderdeel gemaakt zodat ik een nieuwe kan printen voor een andere telefoon (waar de camera bijvoorbeeld niet in het midden zit).
Getekend in Siemens NX.

8 likes

Een leuk idee hoor! Ik heb er een camera opzitten maar dit is toch wel een handige oplossing als je dat niet hebt.

Licentie van je werk toevallig? :smirk:
Geen misselijk CAD pakket, de grootste tech bedrijven van Nederland tekenen hiermee.

Had je voor dit klemmetje geen bout van 70mm lengte kunnen nemen? :sweat_smile: Ben je zeker dat hij niet te kort is. :sunglasses:

Grapje, mooi gemaakt! Ken Siemens NX niet.

1 like

Klopt ja. Vind het erg fijn om mee te werken, en zou best graag een eigen licentie willen maar dat is niet echt betaalbaar geloof ik.

2 likes

Er is een gratis versie van SolidEdge, die wellicht voldoende brengt en voor de NX gebruiker vertrouwd voelt.

2 likes

Ik vind het niet het fijnste pakket maar werd toen genoodzaakt het te gebruiken. Regio Eindhoven draait erop en merk als je enigszins werkachtig bent in de brainport moet je wel. Zelf vind ik autodesk inventor echt het fijnste werken maar dat komt voornamelijk omdat ik het al lang gebruik en het eerste pakket is waar ik mee in aanmerking kwam.

Ik heb het ook aangeleerd gekregen van uit de TU/e, denk inderdaad dat gewenning de grootste rol speelt dat ik het nog graag gebruik. De drempel om over te stappen is net te groot.

1 like

Ga ik eens proberen. Bedankt voor het delen!

1 like

Ah ik lees het al. Zelfde afkomst :joy:
TU en fontys in Eindhoven gebruiken beide siemens NX

1 like

Wat CAD software betreft… Ik heb er even naar gekeken, de BambuSlicer heeft een Upload functie om je 3D modellen op het net te slingeren, en FreeCad Bestanden staan daar ook in,

Het gegeven dat FreeCad Gratis is, en het er naar uitziet dat dat voorlopig ook wel even zo zal blijven (in tegenstelling tot AutoDesk Confusion), maakt het in mijn ogen wel Hét Pakket voor de "Maker Community.

Ik ben nog met wat ontwerpjes bezig, maar ik begin FreeCad wel een beetje onder de knie te krijgen…wat heet… op het gebied van bepaalde Features vind ik het zelfs al beter dan Alibre Design, waar ik toch al weer zo’n 17 jaar mee teken, en zelfs 15 jaar Licentiehouder van ben…

Parametrisch ontwerpen… er was hier ook iemand die daar naar vroeg:

Schreef ik eerst nog over een set variabelen aanmaken… Versie 1.0… hoeft dat niet meer… 't kan nog wel… maar ik heb het niet meer gebruikt…

Gewoon de Spreadsheet Workbench openen, nieuwe spreadsheet aanmaken, en de maten die je wilt kunnen veranderen aanmaken… maten die afhangen van andere maten… gewoon een formuletje in de Cel zetten die dan de maat berekent…
Wat dan wel weer handig is: Geef die cellen een Alias, dan hoef je niet meer te onthouden welke cel ook al weer welke maat bevatte, maar de Cel waar de lengte in staat, geef je het Alias “Lengte”
dan geef je in de Sketch gewoon bij de maat in: “=” dat opent dan de expressie Editor, en dan type je in “Spreadsheet.Lengte”… klaar!..
Je kunt ook de maten in de Sketches een naam geven, en dan in een sketch verwijzen naar een maat in een andere sketch… bijvoorbeeld: je bent bezig met Sketch002, maar je wilt dezelfde maat of een verhouding met een maat in de eerste sketch, die heb je een naam gegeven dus verwijs je naar “Sketch.Lengte” als je die maat daar de naam “Lengte” hebt gegeven.

Dit is dus veel overzichtelijker dan in Alibre Design, waar alle maten standaard een D gevolgd door een nummer krijgen… dat is wel aan te passen, maar makkelijker vind ik het om die naam meteen in te geven…

1 like

Nog een prachtige 3D print uitkomst. Een montage beugel voor het ophogen van mijn motor voor mijn lorch draaibankje. Zo komt de riem goed uit met de spindel zonder dat die aanloopt en heb ik sleufgaten om de riem op spanning te brengen.

5 likes

Netjes… wel een lief klein motortje… wat is dat er voor een?..
die blokken waar je 'm in gemonteerd hebt, daar zou je haast een hoofdspindel in kunnen lageren… wel een idee voor een EMCO Unimat SL die ik hier (niet compleet) in onderdelen heb liggen…

'k heb mijn “Snotplotter” ook weer eens aangeslingerd… de onlangs aangeschafte EMCO Unimat 3 wat hoger op de pootjes gezet, en een spanenbakje gemaakt die je er als een lade uit kan trekken, zodat je em gewoon na gebruik in 't Jiskefet kan legen…

2 likes

500watt motortje uit china. Er11 spantanghouder zit erop en heb een 8mm spantang gekocht en 8mm asje erin gestoken. Daar zit de pulley op. Op men SL heb ik de standaard motor, voor dit ding heb ik niet dat geweld nodig :joy:, dit is voldoende.