Ik verzamel 400 dagen klokken is er iemand die mij kan en wil helpen met het afstellen van die klokken.
Wat is een 400 dagen klok ?
Huub, welkom! Klokken of horloges?
Ik vraag dat omdat je hier op een horlogeforum bent, niet op een klokkenforum …
Ik heb nog zo ééntje ergens staan (merk is “kern”)
Waterpas zetten en afstellen met een draai wieltje boven de vier gewichtjes. Week wachten om te kijken of je in de buurt zit. Na vier maanden klooien loopt ie Ăłf voor Ăłf achter en uiteindelijk eindigt ie stilstaand op een plank in je studeer kamer.
Ik dacht dat je al meer dan een jaar klokken verzamelde. 
Was ook mijn eerste gedachte, en toen: ik al meer dan 10 jaar 
Ik ben op zoek naar een boek welke mij uitleg geeft over het repareren van een 400 dagen pendule.
Het liefste in het Nederlands.
Dat soort klokken heet : jaarpendule. Misschien is dat een betere zoekterm.
Voor zover ik heb kunnen vinden geen klusje voor een beginner…
Nog geen Nederlandstalige boeken kunnen vinden.
Deze klok heeft mijn moeder in de eerste helft van de jaren vijftig met dubbeltjes bij elkaar gespaard. Een jaar of 12 geleden had ik een via internet een deskundige hobbyist gevonden in of rond Den Haag. Per post daarheen gestuurd (zonder stolp) en voor schappelijk bedrag perfect lopend terug ontvangen. Helaas ben ik zijn gegevens kwijt. Verder ook geen contact meer mee gehad. De meeste klokkenmakers willen niet aan deze klokken werken helaas.
Dit zijn lastige klokken, onderschat het niet.
400 dagen lopen op een keer de veer opwinden vraagt om een perfect raderwerk (tappen, lagers). Juist geolied en daarna komt het:
Het juist afstellen van het echappement. Echt wel een dingetje (uit eigen ervaring
). Pas ook op voor luchtstromingen, dan gaat hij zeker lastig doen.
De stalen “draad” waar de slinger aan hangt steekt ook heel nauw, zorg dat die perfect is of als je een nieuwe bestelt je de juiste hebt. Anders krijg je hem nooit werkend of op tijd lopend.
En dan denk je dat hem hebt en na een week staat hij weer stil….
Kortom een leuke klus en respect als je hem netjes op tijd lopend en zijn gangreserve halend weer aan de praat krijgt.
Klopt, het is niet eenvoudig om zo’n dergelijke klok af te stellen.
Ik ben geen echte klokkenmaker, maar iemand met engelen geduld.
Dat boek ga ik zeker bestellen, al ben ik inmiddels achter de vermeende oorzaak dat de klok niet op tijd wil lopen.
De vermeende oorzaak is dat ik de verkeerde torsieveer heb gebruikt met een verkeerde dikte
Mocht er iemand zijn die er te koop heeft, dan hou ik mij aanbevolen.
De lengte ik dan nodig heb, 97 mm, de dikte 0,6 mm
Ik laat het je weten Rolex
Heb je hier al gekeken? Staan ook wat adressen in. Mogelijk dat @BroederBill een goede tip voor je heeft.