41 jaar sentiment!

41 jaar sentiment

Enige tijd geleden een gesprekje met mijn pa gehad over horloges.
Hij vertelde me dat in de kluis al 41 jaar een kapot horloge lag van zijn vader, en aangezien hij niets met horloges had mocht ik het horloge van opa hebben.
Ik opperde gelijk dat ik hem in ere wou herstellen.
Een horloge van opa mooier wordt het niet dacht ik.

Er volgde een pb aan André (@vouwfietser) of hij zin had in een reparatie en schoonmaak project. André reageerde positief, dus werd het horloge uit de kluis gehaald. Het was na het overlijden van mijn opa defect de kluis in gegaan met de gedachte dat het niet meer gerepareerd kon worden. Bij het oppakken uit het doosje begon het tot mijn verbazing direct te lopen.
Tijdens ons gesprek had mijn pa het horloge vast en de manier waarop hij over het horloge sprak en naar het horloge keek het deed het hem meer als van te voren toegegeven. Op dat moment heb ik het besluit genomen dat de Ancre gerepareerd moet worden, en niet bij mij, maar bij mn pa thuis hoorde. Ik vertelde mn pa het plan en hij was zichtbaar aangedaan, het wordt dus toch mooier als gedacht.

André heeft me op de hoogte gehouden van de demontage en daarbij kwam er aan het licht dat onder andere de Tiretteveer veer/setting lever spring kapot was.

Een gezocht topic was het gevolg en @Inca reageerde direct met een site waar ze te vinden zijn en @Floris155 had de definitieve oplossing. Heren bedankt ben zeer blij met jullie bijdrage.

Al snel had André het uurwerk gedemonteerd en is hij begonnen met het reinigen en opnieuw in elkaar zetten.

Diep respect voor het vakmanschap van André. Naast de kapotte Tiretteveer en het herstellen van de kromme radarbrug heeft hij de oorzaak ook kunnen vinden van de kromme radarbrug. André heeft alle problemen opgelost. Na een dagje inlopen van het uurwerk laat zien dat de term Duitse gründlichkeit er niet voor niets is.

Wat info over het horloge.
Het betreft een begin jaren 60 Ancre14 karaat massief goud met als motor Duits fabrikaat. Hermann Becker HB 313 met 25 jewels.

Een nieuw glaasje is geplaatst en de horlogeplaat schoongemaakt. Verder is er niets vervangen aan het horloge. De wens was er om het zoveel als mogelijk in originele staat te behouden. De plaat van de Ancre heeft duidelijke sporen van de tand des tijds maar zo mooi als deze ken ik ze niet, maar ik ben dan ook bevooroordeeld.
Mijn pa trots en ontzettend blij dat hij het horloge van zijn pa kan dragen na 41 jaar in de kluis te hebben gelegen. En ik trots als ik naar de blik van mn pa kijkt.
Mooier dan dit wordt het niet!

Ik wil André @vouwfietser bedanken voor zijn vakmanschap, bevlogenheid, inzet enz enz. Ook voor de vele foto’s en updates van de reparatie/restauratie.
Hij voelde perfect aan hoe belangrijk dit voor ons is.

Groet Bram

126 likes

Mooi verslag, dit is toch wel gaaf dat er nog zoveel aandacht is voor zo’n oud horloge met een historie. Hopelijk kan je vader er nog lang van genieten :+1:

2 likes

Een verstandige wens. Prachtig verhaal en horloge. Dat hij er nog maar lang van mag genieten!

1 like

Bedankt voor het delen van deze mooie gebeurtenis en jullie nog heel veel jaren plezier samen.:ok_hand:

1 like

Een super mooi horloge met een nog mooier verhaal. Prachtig om te zien! Ik wens jou en je vader er een mooie tijd mee.

2 likes

Ontzettend mooi verhaal en mooi om de restauratie te zien.
Dat jouw vader erg van het horloge moge genieten.

1 like

Fantastisch! En dat met zoveel respect van eenieder! Hopelijk geniet hij er nog lang van!

1 like

Heel knap werk en een gaaf project! :+1:

1 like

Cool en wat een mooi verslag van een horloge met familiehistorie!
Ik zou hem ook eens proberen op een mooie crocoband, hagedis of rog!

1 like

Dat zou zeker mooi staan. Mocht iemand nog wat moois hebben liggen? Lugmaat 18mm.

Soms moet zo’n oudje weer even op de been worden geholpen, maar dan loopt-ie weer als een kievit :slight_smile:
Mooi gedaan door André!
Veel plezier voor pa en jou er mee :slight_smile:

1 like

Top! Bram. Mooi dat hij weer terug op “honk”!

1 like

Top :ok_hand:
Je hebt wel de verkeerde Floris getagd :wink:

2 likes

Geweldig! Je belangrijkste horloge! :+1:

1 like

Wat onwijs gaaf,veel plezier gewenst aan de gelukkige drager.

1 like

Hersteld thanks!

1 like

Verhaal en verslag met diepte; dank je wel voor beide kanten. Kippenvel! Geniet van elkaar: vader en zoon! En van het horloge.

1 like

Dat zijn toch de mooie dingen in het leven,geniet ervan.

1 like

Erg leuk om te lezen, mooie foto’s en een mooi verhaal achter het horloge. Die gaat nooit meer weg :+1:

1 like

Geweldig mooi Bram, hier is de hobby voor bedoeld! @vouwfietser vakwerk, dikke pluim voor u! :heart_eyes:
Geniet beide van dit herstelde horloge in goede gezondheid!

2 likes