5 horologische dingen die je WEL wilt zien in 2019

Ik zie het nu Ja

Walgelijk spuuglelijke horloges ook zeg

Of ben ik nu respectloos

Ach, over smaak valt niet te twisten. Over preutsheid ook niet.:wink:

Hierboven zit je anders nog te piepen over respect op andermans smaak :thinking:

Precies, ieder zijn eigen smaak. Geen twist dus.

…!!! Oké …

1 like

Mooi

Dan kunnen we tóch met zijn allen doorgaan met afkraken van hommage horloges :rofl: :+1:t2:

Uiteraard ook de Subdelta Quattro van @Motormuis , mijn zomerklatser 2019!!!
imageimageimageimageimageimagec404480ed9f28eccaa64217e6287f36a7b369c06_1_675x500imageimage

5 likes

Ik heb het idee dat je me niet begrijpt. :face_with_monocle:

Yup. Dat dus. Ik zit te wachten op de eerste GS Quartz GMT hier op het forum. Niet omdat ik 'm zelf in bestelling heb, laten we dat duidelijk stellen.

Eensch. Het blijven de echte echte duikers, waar andere merken maar eens hommages van zijn gaan maken. :blush:

Dat moet altijd meer. Er zijn hier echter niet zoveel mensen die die doekoe hebben voor horloges.

Als ik iets vind is het altijd persoonlijk, Henk. Dat weet jij ook.

Als het mooie zijn niet. A propos @anon50762135EV:

Toch een hommage aan een RAF horloge, maar zeker niet om de neus voor op te halen. Datzelfde geldt, zo vind ik, voor mijn Stowa:

Zo zijn er talloze mooi uitgevoerde hommages van aardige ontwerpen die voor mijn part uitstekend kunnen.

Fixed that for you. Ik zit naarstig in de inbox te loeren naar updates en zo. :slight_smile:

5 likes

Yep. :joy::joy:

1 like

Leuk! En er komt nog veel meer lekkers aan kan ik je vertellen… later meer

1 like

Bron: Quora Forums

Are IWC watches of the same quality as Rolex watches?

I own more than a dozen fine watches, including models by Patek-Philippe, Lange & Sohne, IWC, Jaeger Le Coultre, and Omega. I resist counting them so that when my wife asks, “Just how many watches DO you own?” I will honestly be able to say that I really don’t know and thus avoid admitting just how many tens of thousands of dollars I have spent on those watches.

Re your question: Let me put it this way. There is an old saying among watch collectors: “You buy a Rolex to impress your car salesman. You buy an IWC to impress your watch maker.” That is not to say that the Rolex is a bad watch. On the contrary, it is a very good one. It has an excellent, if dated, case. And it is solidly made. But the markets for IWC and Rolex are quite different.

Some decades ago Rolex made a marketing decision to heavily promote their wristwatches as aspirational products in men’s and sports magazines to a demographic that often could not afford them. This had the effect of enhancing its brand recognition among people who knew nothing about watches but were attuned to status symbols. Rolex became a desired status symbol for those who desired to impress others. The guy who is trying to sell you a used car probably wears a Rolex and makes sure that you see it.

The Rolex marketing strategy was successful. But it had its downside. It created a demand for cheap fake Rolex watches. And it attracted after market suppliers who sold really tacky, albeit often expensive, diamond encrusted dials and cases for Rolex watches for people with money but very questionable taste. It also filled the pawn shops with real Rolex watches which were purchased by people who could buy them but could not afford to keep them. None of those things were particularly good for the company’s reputation with people who liked fine watches.

Don’t get me wrong. The Rolex is a good, if dated, watch. There is a Rolex Daytona that I am considering adding to my collection. But I, and many people who own expensive watches, consider the Rolex to be a mid priced fine quality watch. It is certainly not in the same league with a Patek or a Lange. And I consider it to be less valuable and less desirable than an IWC.

2 likes

Oh.

Ik kan niet zeggen dat ik het ermee eens ben though. En al helemaal niet als je begint over IWC, misschien over Grand Seiko.

Ik had laatste deze om:

En fuck man, waar zit dat geld in? :thinking: Pure klopperij als je het mij vraagt.

Niet echt. Een groot deel van de IWC’s zijn opgeleukte ETA’s chef :joy:

7 likes

Dat IWC een horloge is om indruk op je horlogemaker te maken idd gelul, mijn horlogemaker had het er laatst met me over, hij vindt dat IWC door de prijsverhogingen en het daarbij gewoon blijven gebruiken van ingekochte uurwerken de laatste jaren aan aantrekkingskracht heeft ingeboet voor hem. Kan hem wel volgen, alhoewel ik nog steeds dolverliefd ben op mijn IWC Fliegerchrono.

Aantrekkingskracht van Rolex zit hem voor grote groepen in het feit dat iedere kaffer het herkent als duur, terwijl als je ze een Grand Seiko, Blancpain, Breguet, Lange & Söhne voorhoudt ze wazig zullen kijken.

Een relatie van mij handelt in van “Rolex” wandklokken en zijn modale klant is inderdaad de “DGA” van een autohandel die hem in zijn kantoortje hangt. :grin:

Dat kan je nu toch echt zeggen van elke horloge van 5k+ euro? Ja, ook van de Rollies :wink:
Zoals ik eerder al zei vind ik het wél verantwoord om 3 maandlonen aan een horloge te geven. Dat was vroeger de maatstaf, en dat is nog steeds zo. Maar om nu te zeggen dat een IWC qua afwerking en hoogwaardigheid niet waard is, en gelijk welke Rolex wel… komaan Han :wink:

En als de discussie puur over het uurwerk gaat; Rolex gebruikt jaaaren lang dezelfde uurwerken, qua kost gaat dat in the end niet zoveel verschil meer maken hoor na verwerking van de R&D en ontwikkeling. Dan heeft elk uurwerkje ook diezelfde kost van 300 euro.

Die extreme polarisering, aan de ene kant verafgoding van alles wat Rolex doet, en aan de andere kant de volledige afkeur versus merken als IWC, Breitling - het is zo nu en dan nogal karikaturaal en…

4 likes

Dat heb ik met veel merken, en niet alleen Rolex…

Ik ga geen voor / tegen discussie beginnen maar als ik een (naar mijn maatstaven) peperduur horloge zie dan gaat mijn gedachten vaak uit naar ouwe Seikos en Orients die na 50 jaar zonder enige service nog lekker doortikken.

Zomaar een gedachte.

Wel een mooi model, die IWC

1 like

Hoe vaak zeg ik wel niet dat je meer waar voor je geld hebt bij Grand Seiko dan bij Rolex?

Maargoed…er staat geen Rolex op, dus het trekt mij minder.

Komaan Andy, ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt. Maar ik vind een paar duizend euro neerleggen voor zo’n simpel IWC fliegertje met een gedrukte wijzerplaat, een ETA en een coating onder zijn glas echt belachelijk.

Wees gerust, ik vind bijvoorbeeld 8k voor een stalen Rolex Sub aftikken ook belachelijk. Of 10k voor een versleten Speedmaster. Of meer dan 0.1K voor een Breitling. Afijn, je snapt het. Het is waard wat je het waard vindt denk ik.

3 likes

Ja hoor, maar blijft toch een beetje raar die ‘merkbeleving’. Rationeel kan je 4k aftikken voor een ouwe datejust al helemaal niet verantwoorden hoor :wink:

1 like

Herkenbaar , tijdje geleden een IWC in de vuistjes gehad , prachtige afwerking maar de bedrukte wijzerplaat was een knallert van een afknapper.

Voor 4 a 5K verwacht je toch een mooi uurwerk en opgelegde cijfers of indexen.

Zo jammer :neutral_face:

1 like

Het zit natuurlijk in de IWC ‘heritage’ van dit soort fliegers met bedrukte plaat te maken. Was geen luxe-artikel met bling :wink:

1 like