5 Kostbaarste Patek Philippe aller tijden

Net het lijstje niet gehaald maar een honourable mention voor de 2499 van Eric Clapton. Ik had vorig jaar in Geneve de Asprey signed 1st execution in mn handen en verstijfde bijna. Wat een bizar horloge om te zien, geen wonder dat deze 3,88M dollar op bracht, iets meer dan de Platina van Clapton. Claptons resultaat werd door Christies in 2014 behaald, maar ik denk dat als die in de toekomst nog eens op de veiling opduikt hij zeker over de 10miljoen gaat. Het is namelijk maar 1 van de 2 2499s ooit geproduceerd in platina, de andere is in bezit van Patek Philippe zelf.

Jasper Lijfering

1. Patek Philippe 5004T
    Jaarlijks wordt een veiling event gehouden, genaamd WatchOnly, waarin een aantal horlogemerken een uniek stuk laten veilen ten behoeve van een goed doel. In 2013 wist Patek Philippe een aardig zakcentje op te brengen door hun resultaat van bijna 4M dollar all-in. Ze bliezen de 5004 nieuw leven in. Een gecompliceerd horloge met perpetual calendar en split-second chronograaf. Echter was deze housed in Titanium! Voor het conservatieve Patek is dit iets heel uitzonderlijks en deze unieke 5004 had nog meer speciale features. Bijvoorbeeld het geblokte handgeguillocheerde patroon op de zwarte wijzerplaat.

1. Patek Philippe 2458
    Als je wilt dat Patek je naam op een wijzerplaat drukt, dan moet je wel een hele bijzondere jongen zijn. JB Champion was dat! Niet te verwarren met de bandenmaker die toevallig ook JB Champion heet. Deze JB Champion was een van de succesvolste strafrechtadvocaten van NY. Hij scheen een obsessie voor precisie te hebben en dat zien we terug aan zijn verzameling Pateks en Vacherons. Deze merken deden vaak mee, en wonnen bovendien regelmatig, aan prestigieuze wedstrijden van Geneva Observatory. Hiervoor werden dan speciale ultra precieze uurwerken gemaakt. Naar verluid heeft Patek 30 van deze super precieze uurwerken gemaakt en van slechts 2 zijn ooit echt een horloge gemaakt. 1 Daarvan was dus op speciaal verzoek van deze VIP klant, housed in Platina kast van een 2458 met unieke platina band. Dit horloge vestigde het record voor duurste time-only in 2012; 4 miljoen dollar.

1. Patek Philippe 1527
    Merkwaardig gecompliceerde Patek Philippe met Perpetual Calendar en chronograaf functie uit 1943. Toen dit horloge opdook in 2010 op de Christies veiling, moest er wel nog flink research gedaan doen. Niet al te makkelijk, gezien de archieven van Patek aangaven dat het om een “Piece Unique” ging. Voor wie die gemaakt was en waarom is niet bekend. Tevens vreemd dat het referentie 1527 heeft, gezien deze ref ook gebruikt werd voor een time-only Calatrava like model. Deze gecompliceerde Patek was ook nog eens 3,5mm groter; maar liefst 37,5mm totaal! De enige overeenkomst die ik zie is de lange en elegante lugs. Anyhow, dit in combinatie met die perfecte dial lay-out maakt dit, mijn inziens, de meest elegante perpetual calendar ooit geproduceerd. Blijkbaar was ik niet de enige die er zo over dacht; iemand had er 5,7M dollar voor over 

1. Patek Philippe 1518
    Het record van kostbaarste Patek Philippe polshorloge komt op naam van de referentie 1518. De 1518 is werelds eerste Perpetual Calendar met chronograaf functie die in een serie werd gemaakt. De meeste hiervan waren, zoals we Patek kennen, van edelmetaal. Geelgouden varianten doen zo’n half miljoen terwijl de rose gouden 1518’s het driedubbele resultaat vaak realiseren. Patek produceerde zelden stalen horloges en al helemaal niet als het ging om zeer gecompliceerde modellen. Maar 4 stalen 1518s zijn bekend waarvan in 2016 eentje afhamerde op 11M all-in!

Bizar als je bedenkt dat de originele koper, Mr. Lang, dit horloge in 1943 uitgeleverd kreeg voor iets meer dan 2000 CHF. (500 frank minder dan de gouden 1518). Wie de andere 3 gemaakte stalen 1518s heeft is onbekend, maar deze bevond zich lange tijd in de collectie
van een vriend van mij; Alfredo Paramico. Die tevens een van de grootste en belangrijkste collecties heeft. Hij heeft dit horloge dus door Phillips laten veilen en de eerst volgende keer dat we een 1518 in staal gaan zien kan nog wel eens heel lang gaan duren.

1. Henry Graves Jr Supercomplication
    In 1989 bestond Patek 150 jaar en lanceerde Cal. 89. Een van de meest gecompliceerde uurwerken aller tijden kostte 9 jaar om te fabriceren en is in een viertal zakhorloges gezet. 1 hiervan is geveild voor net iets onder de 5 miljoen, not even close bij het resultaat van het duurste zakhorloge ooit geveild. De Patek Henry Graves JR Supercomplication.

Met 24 complicaties mag het met recht supercomplication genoemd worden. Oa Perpetual calendar, minute repeater, sideral time etc. Minder gecompliceerd dan de cal. 89 maar deze werd wel ruim 60 jaar eerder gemaakt. Niet voor zomaar iemand; Henry Graves Jr. Een van de belangrijkste bankiers van New York. Tevens een verzamelaar en erg competitief, hij liet dit horloge maken om een andere belangrijke verzamelaar te verslaan en het record gecompliceerdste horloge te bezitten. Hier had hij flink wat voor over: 15 duizend dollar. Gecorrigeerd met inflatie omgerekend 2 ton. Schijntje vergeleken met het veilingresultaat van 2014: 24 miljoen!

73 likes

Als je d’r daar nou eens eentje van in je winkel kon hebben.:yum::yum::yum:

2 likes

Waarom zou je dat willen ? Open invite om beroofd te worden.

2 likes

Mooi man :drooling_face:
Wat een horloge geweld.

En een Patek van Titanium! :open_mouth: whuut.

2 likes

Dat is idd wel speciaal! De meeste zijn van unoptanium gemaakt. :sunglasses:

Mooi verhaal weer @AmsterdamVintageWatches ! Ik hoor je stem van de blogs erbij… :wink:

Als je wilt dat Patek je naam op een wijzerplaat drukt, dan moet je wel een hele bijzondere jongen zijn.

5 likes

Kan je heel veel rolexjes van kopen, wat een geld zeg :sob:
Maar wat een meesterwerken

2 likes

Prachtige horloges :slight_smile:
Was die sterrenhemel van de Henry Graves niet gemaakt met het appartement van dhr Graves als referentiepunt? (Zoiets) Dat ie “klopte” met het uitzicht uit zijn raam.
( net ff gekeken, ja dus: “celestial map of New York as seen from the Graves’s apartment on Fifth Avenue.”)

3 likes

Heel mooi deze! Stijlvoller dan dit gaat het niet worden. Voor mij is zo iets echt het ultieme horloge.

2 likes

Is het de prijs waard? Ik denk van niet

Ik denk dat de mensen die in de markt zijn voor dit soort horloges geld als water hebben en zich daar niet heel druk om maken :wink:

5 likes

Ach dat soort bedragen betaald men ook voor de bril van Mugabe, en de onderbroek van Madonna. :nerd_face:

3 likes

Je hebt daarin gelijk

Bizar

Wauw…

Maar alsnog: bizar!

1 like

Rolexen kopen??? Waar dan? :sunglasses: oh je bedoelt niet zijnde AD

Het vakmanschap en het verhaal eromheen staan natuurlijk buiten kijf bij al deze horloges en die “normale” chrono’s zijn fabelhaft, maar een

met een wijzerplaat met een imitatie carbon printje en een

die qua ontwerp wel heel erg in de buurt van een DW komt, vind ik niet echt de meest bevredigende aanzichten. :fearful:

2 likes

Rolexje kopen? :smirk:

1 like

Dat zijn een aantal prachtige horloges. Leuk stukje om te lezen.

1 like

Leuk om dit te lezen. Bedankt!

1 like

Erg leuk om te lezen.Bedankt.

1 like

Zeer interssant verhaal…bedankt hiervoor.

1 like