5 mei: bevrijdingsdag! Welk horloge?

Bijna alle schuldigen zijn dood. Niet vergeten, en op naar de toekomst. Overigens, vraag de Oekraïners dan over de Polen, enkele decennia daarvoor. En zo blijf je doorgaan.

4 likes

De behandeling van Japan in de League of Nations droeg er direct aan bij dat zij in WOII de koers gingen varen die ze kozen. Zo was ook de tussenoorlogse monetaire kaalslag in Duitsland een factor die zeer zeker niet hielp om de vrede te bewaren. Je kunt dus goed zeggen dat de Britten, Amerikanen, Fransen en Australiers zo hun rol hebben gespeeld in het ontstaan van WOII.

Zeker als je dan de America First beweging van Ford en Co meeneemt, een beweging die een opkomende Hitler sponsorde met materieel en financiele ondersteuning. Of het sinds 1850 als bon-ton geziene anti-semitisme in gans Europa. De Balfour overeenkomst was tenslotte ook maar een middel voor de Britten om de Joden buiten Engeland te houden, nietwaar?

Zwitsers hebben zich toentertijd trouwens ook verrijkt aan, eh, bepaalde geldstromen. De Italianen waren ook niet direct lievertjes. De Russen stonden in WOII aan de winnende kant, maar Stalin daarna toch ook zo z’n misdaden tegen de mensheid begaan. Om over Mao maar te zwijgen en Vietnam verder maar niet te noemen. De Britten? Ach, die verneukten het Indiaase subcontinent, konkelden in Palestina en roofden de Perzen aan de bedelstaf, een activiteit die ze later aan de Amerikanen overdroegen.

We kunnen de volledige WOII op de Duitsers afschuiven, maar da’s mij wat te makkelijk. Ik vind dat er heel erg veel mensen heel erg veel boter op het hoofd hebben in dit soort globale conflicten. In dat licht bezien kun je maar weinig horloges meer dragen. Dus om de vraag van de TS te beantwoorden:

Ik hoop van harte dat we ooit bevrijd worden van het concept oorlog, en de daarbij behorende volksmenners en machtswellustelingen, waar ze ook maar vandaan komen.

Het horloge wat ik ga dragen? Zie ik morgen wel. Misschien houd ik de Hamilton om. :slight_smile:

Het land wat zonder zonde is werpe de eerste steen. Wij hebben ook grove, onfrisse zaken op de kerfstok waar wij vergiffenis voor zouden moeten vragen.

15 likes

Waar, afgezien van de ongeëvenaarde systematische massamoord op miljoenen Joden, homosexuelen, zigeuners, en andere ongewensten. Zelfs in de laatste maanden van de oorlog, toen alles wanhopig was, lieten die moffen de treinen met joden naar de vernietigingskampen nog voorgaan voor treinen met munitie en troepen. Er is geen excuus. Nul.

Maar de schuldigen zijn dood.

1 like

Dat is waar, aan beide kanten. Een link met horloges, citaat uit Trouw:

Slechts één ding stond vast: alles moest kapot. In die negen maanden dat de geallieerden al op het continent stonden, vondt de helft van alle bombardementen plaats, een orgie van verwoesting zonder enig militair doel, een orgie van moordlust want gegeven de inmiddels zeer verzwakte en soms afwezige Duitse afweer, konden de geallieerde vliegers vrij opereren. Ze voerden in feite massa-executies uit. Zo in Pforzheim, dat op 24 februari 1945 werd ausradiert: van de 65000 inwoners stierven er die nacht 20277.

Dit soort topics loopt nooit goed af… Ik ben zeer blij dat de geallieerden hebben gewonnen, maar het is allemaal niet zo simpel.

7 likes

Universal Geneve Wilhelmina

15 likes

Deze Canadees lijkt me wel toepasselijk:

6 likes

Ik zie het helemaal voor me Chris:

Je ziet een opening, schenkt een wijntje in en gaat als een bezetene zitten typen. Ondertussen nog wat toffe woorden en feitjes erbij googlen en voila (deze heb ik gegoogled) wéér een lap tekst die 75% van het forum zonder te lezen, al gapend door scrollt.

Maar wat kan jou het, het was een mooie avond :v:t2:

12 likes

Bijzonder dat jij dat niet kan… zo houd je dingen mogelijk wel in stand. Heb je je haat al doorgegeven aan je kinderen ?
Anyway, deze Constanta draag ik vandaag, het caliber AHO 1057 is zo schaars,
Duits industrieel erfgoed !
Wat een prachtig horloge !
Een fijne dag voor een ieder.

2 likes

Vandaag m’n Roamer Rotodate II dan maar… :sunglasses:

Of m’n NA, maar die is ‘made in Japan’, dus dat ligt vandaag wat gevoelig… Hoewel Nederland niet van de Japanners is bevrijd. Voor zover ik weet…

Prachtig verhaal @Fate_Amenable_To_Change. :+1: Alleen deze ene zin:

Volgens mij weet je zelf ook dat hij voor de Tweede Wereldoorlog al geen lieverdje was. :relaxed:

Een Wilhelmina, dat is toepasselijk! :laughing:

Ik ga vandaag dankzij @Blauwbeer, die leverde de band, en @Dao, die leverde de inspiratie, voor rood-wit-blauw: rode band, witte wijzers, blauwe plaat. :relaxed:

Ik kreeg de belichting helaas niet beter. :frowning: Daarom denken jullie nu: “Wat loopt @W.E te lullen? Dat is een bruine band en een zwarte plaat!” Dus ik doe gewoon een tweede plaatje. :innocent: Anderhalve week terug kwam na regen: zonneschijn! Een prachtig moment vind ik dat altijd. :smiley:

6 likes

Ik ga vandaag naar Duitsland en was van plan mijn Archimede te dragen, oeps :flushed:

Natuurlijk deze( oude foto)

5 likes

5 likes

8 likes

De militair totaal zinloze activiteiten van Bomber Command, bv. in Pforzheim, Hamburg en Dresden vallen gewoon onder de noemer oorlogsmisdaden inderdaad.
Woonwijken en steden carpet bomben met fosfor om bewust vuurstorm te veroorzaken… triest

4 likes

11 likes

Dat is op zich wel een goed idee! Helaas is mijn enige Canadese horloge (een titanium full-lume Momentum) recentelijk overleden. Dus dat was eigenlijk een betere optie geweest voor gisteren…

Weet je? Ik denk dat ik een Aevig ga dragen. M’n enige horloge(s) van Nederlandse makelij, en dankzij de bevrijding kan er zoiets bestaan als een Nederlands horloge :sunglasses:

3 likes

Iets military dan maar. Vanwege de viering van de bevrijding?

:beers:

7 likes

Ik zit te wachten op de eerste Air King eigenlijk…
Wel toepasselijk vandaag.

Archieffotootje (uit de oude doos… :wink: )
[vandaar ook dat ie nog op 3 mei staat. Of 3 april. Of…]

3 likes