Ik zou nog expliciet het liegen over het zijn van een manufacture meenemen, hoewel dat punt ook langskomt in zijn punt over het ‘hernoemen’ van bestaande standaard calibers.
Verontschuldigingen lijken mij volledig niet op zn plek. Nou ben ik niet zo van de calendar/chrono-complicaties maar als je ze toch maakt zorg dan dat ze in ieder geval gewoon werken zonder gezeik. (Of laat ze uberhaupt gewoon weg)
Maar dit:
!!! Kan niet vaak genoeg genoemd worden !!!
Niks vorm boven functie, in deze categorie moet alles gewoon kloppen.
By 2025, one would hope that someone out there could make a perpetual calendar mechanism set by the crown or something else because the way we’ve been doing it for the past 100 years or so just ain’t it.
Een perpetual calendar zet je toch op een winder? Dan is een verzonken pusher juist mega elegant en minder kans op perongeluk verzetten als je naar een andere tijdzone gaat.
Die moser, lange en FP die hij noemt zijn geweldig en de kroon integratie briljant, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het lukt om een kroon bediening ooit in een elegante behuizing zoals de 3940 te passen… ik laat me graag verrassen. Voor nu zie ik liever compacte ingetogen maatvoeringen en verzonken pushers.
Chronometer
Watches With “Chronometer” In The Name That Are Not Chronometer Certified
Bij de genoemde F.P.Journe Chronomètre à Résonance krijgt het horloge hierdoor een blij gezichtje. Ik ben voor .
Manufactuur
think with the assumption that we, watch consumers, either don’t know this or don’t care.
Nog een optie. Als Jan modaal een horloge koopt van IWC, Hublot etc van 4k plus, wilt hij flaneren. Dat doe je niet met Selita of eta branding op de rotor, maar met een mooi verhaal en leuke branding.
Iedereen weet het die zich in onze niche bevind, maar maakt het uit?
Als ze daadwerkelijk manufactuur claimen vind ik het triest, maar vaak is het toch gewoon een rebranding zonder verdere claims van eigen productie? iPhone vermeld toch ook niet in de reclame dat het scherm van Samsung is?
Dat doen merken al decennia en is voor mij als horloge prutser best voordelig. Wanneer plots het gros van de horloges tussen de 2 en 4k manufactuur worden, wordt het verkrijgen van onderdelen al helemaal een ramp.
Helemaal prima die werkpaard uurwerken.
Ik ben het in mijn waarde met je eens. Het toont geen klasse en doet voor ons nerds mogelijk zelfs afbreuk aan het merk😅. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat reclame psychologen anders redeneren waardoor ik wel kan begrijpen waarom ze dit doen.
Geen idee hoeveel percent van de totale verkoop in dit segment bestaat uit liefhebbers. Ik vermoed dat het niet benoemen voordeel heeft. Hoe slecht dit ook klinkt.
Goed punt. Ben en ik hebben allebei een 3940, maar bergijp totaal niet waarom hij zicht stoort aan pushers. Mijn Perpetual heb ik niet op een winder en bij langer niet dragen zet ik deze in een mum van tijd goed. Sneller dan de dag en datum op een vintage Day date van rolex.
. Ik ben nog erg ver verwijderd van dergelijk bezit, maar dat jullie er beide èèn hebben is voor mij een inspiratie. Ooit, gaat me dit lukken (als het niet lukt is dit ook prima, maar een mens moet doelen en richting hebben).
Als het uiteindelijk zover is, kan ik me voorstellen dat juist het instellen, onderdeel is van het plezier. Misschien idealiseer ik het in mijn brein, maar het lijkt me toch echt eerder een viering van de liefhebberij en stiekem mijn eigen succes, dan een ergenis van enkele minuten .
Helemaal mee eens. Ik vind het eigenlijk al niet meer kunnen bij bijv de king Seiko lijn van een paar k. Laat staan bij een GS of Omega van rond de 10…
Maar het kan erger imo. Zoals een Czapek van ~50k met een fijnafstelling die een goedkoop ogende opening zichtbaar maakt wanneer je hem vergroot. Dat snap ik nu echt niet.
Het chronometer-punt is een lachertje. De definitie van een chronometer is dat je binnen -4 tot +6 loopt, en hoe je het verder ook maar doet, ik vind niet dat een certificerings-instituut daar heel erg zinvol aan bijdraagt. COSC zie ik dan ook meer als droogjes Zwitserse marketing gimmick omdat die alleen hun eigen spullen keuren, datzelfde geldt voor het Glashütter Observatory, en zo verder.
Maar eerlijk is eerlijk… In een tijd dat je 1, 5 of 10 seconden afwijking per jaar kunt krijgen uit een HAQ, wie koopt er in godsnaam nog een uurwerk wat in seconden per dag gemeten wordt “voor de accuratesse”? Het is belachelijk.
Ik ben het verder eens over geschroefde chronograaf-pushers, die haat ik want lelijk, maar ze zijn ook niet praktisch. En niet nodig voor waterdichtheid. Ik ben het ook zeker eens met z’n punt over het verdoezelen van het feit dat je een off the shelf basis-uurwerk gebruikt door het een eigen kalibernummer te geven. Bah.
Tja, ik heb best een aantal hoog kwalitatieve bracelets zonder fijnafstelling. Twee van Cartier, drie van Grand Seiko. Mij boeit fijnafstelling minder dan het hebben van een comfortabele, kleine, platte, en discrete clasp.
Je kunt je rotor van je merknaam voorzien zonder in je website of productspecificatie te suggeren dat daarmee het uurwerk een “Junghans J45” is of zo. De flaneur wordt dus helemaal niet geraakt door eerlijkheid van het merk.
Christopher ward heeft dat systeem ook, en ik vind het een verlichte keuze, omdat je je clasp niet lomp hoeft te maken. Als ik mocht kiezen zou ik liever dat gaatje zien dan een sluiting van 4-5mm dik bij 4-5cm lengte.
Geen enkele reden dat het niet beide kan. Daarom moet dat gewoon standaard zijn. Dit is echt geen high-tech ding. Het is een stuk metaal met gaatjes erin dan wel een schuifje aan de binnenkant.
In die zin is elk horloge belachelijk. De tijd kun je accurater meten op je telefoon. Ik vind het knap dat mechanisch zo precies kan zijn. Dat spreekt me erg aan.
Maar als F.P. Journe zegt een chronometer te maken neem ik aan dat het feit dat hij niet naar een instituut gestuurd wordt geen reden is om het horloge niet aan te schaffen. Sterker nog, ik denk dat men op dit moment geen F. P. Journe koopt omdat er al dan niet chronometre op de plaat staat, maar omdat het een F.P. Journe is.
Mwoah, de RTC’s van consumenten-electronica zijn naar software-maatstaven erg onbetrouwbaar. Je kunt de tijd dus zeker lezen op je telefoon, maar gemeten wordt hij door een atoomklok, die de tijd via het NTP protocol aan de telefoon doorgeeft. In theorie kun je interrupt- of CPU-cycle-gebaseerd te tijd ook meten, maar dat wordt als pleister gebruikt tot de volgende NTP pakketjes weer komen.
Autonome tijdmeting die 1-5 seconden per jaar levert is geen triviale techniek, daar zit moeite in, en dat is nog vrij exotisch.
Aangezien telefoons tegenwoordig zeilschepen zijn, qua formaat, heb ik die meestal “ergens” liggen, en niet bij de hand. Op de pols kijken is eenvoudiger.
Maar dan wel een constructie die dertig jaar mee moet gaan, solide is, en eventueel gerepareerd kan worden. Ik denk dat een fatsoenlijke sluiting minder eenvoudig is dan je suggereert.
Punt is dat het pure functionele nut van accuratesse niet is waar het (mij) om draait. Het feit echter dat het lukt een mechaniek zo mooi te laten lopen, dat vind ik mooi. Is dus meer een emotioneel iets dan een functioneel iets. En als dat getest en gecertificeerd wordt lijkt mij dat prima.
Ik zou er overigens ook geen F.P. Journe minder (of meer) door kopen hoor.