Die zijn dus of te ruim of te strak. De rede dat ik mij GS erg weinig draag. Een paar dagen per jaar zit de band goed (afhankelijk van omgevingstemperatuur en de mate waarin ik me inspan) Als bonus kan ik hem ook nog 1 1/2 dag rechts dragen.
Nee hoor, zit goed. Waarbij: there’s no such thing as “te ruim”.
Ergernis 1. Op de websites van de high end merken staat nooit genoeg informatie. Bijv. ‘Sapphire glass’ en dan met 1 of 2 foto’s waardoor je niet kan zien of het plat of bol is. En vaak geen lug-to-lug afmetingen vermeld. Of geen plaatje in het donker (lume).
Tipje, kijk naar Duitse sites. Het valt me op dat die wel vaker de l2l weergeven. Weet even niet meer welk merk, maar zag onlangs op de Duitse versie van de officiële site zelfs dit verschil ten opzichte van de Nederlandse versie.
Tja, het past wel bij de cultuur van onze buren.
Dat is waar. Maar de winst waarschijnlijk wel. Althans, binnen een bepaalde prijs marge.
Ik ben het overigens met je eens dat ik liever het eerlijke verhaal zie hoor.
Persoonlijk trek ik de grens bij keiharde leugens en claims. Een klein rookgordijn neem ik voor lief.
Wat slechte productinformatie betreft:
- Geen fatsoenlijke foto’s van het zij-aanzicht publiceren
- De dikte van het horloge weergeven “tot aan het glas”
- Vaak geen herkomst-informatie van edelmetalen en edelstenen. Ik vind het Duitse Lieferkettengesetz dan ook een verademing
Patjepeejer look
Wacht even fate. Ben het wel met je eens, Maar dat geldt ook voor een Rolex met screw down pushers.
Die worden natuurlijk ook niet gekocht omdat ze die hebben maar omdat er Rolex en Daytona op staat.
Zo kun je alles wat Ben zegt kapot redeneren. Het gaat dus nu net niet om het merkje. Het gaat om die pushers en om het woord chronometer. Niet om Rolex niet om FP Journe.
Ik heb er weinig moeite mee, met de notie dat Clymer’s ideeën kapot geredeneerd worden.
Ik mis Jack Forster bij Hodinkee. Jack was good people.
Waarom zou je dat willen weten en met name waarom specifiek voor edelmetaal?
Wie koopt er nou een high end horloge zonder te passen?
Dat doet @Fate_Amenable_To_Change toch sowieso niet
Denk dat de gemiddelde koper zich graag van te voren goed wilt inlezen.
Omdat de supply chain voor edelmetalen, edelstenen, batterij-grondstoffen en spul voor semi-conductors een nachtmerrie is. Net als die van cacao en koffie. Iets van ESG certificatie zou ik voor m’n geld wel willen zien.
Je leest je vantevoren in, wat zonder fatsoenlijke foto’s moeilijk is. Bovendien, ik heb regelmatig horloges gekocht zonder passen. Of die high end waren?
One man’s high end is another man’s holiday beater. En ik denk dat dat voor elk horloge te zeggen is, ook die boven de ton.
Tja, zoals gezegd, wat is high end? We kunnen hier snobistisch gaan zitten doen, maar ik draai er de hand niet voor om om horloges van uiteenlopende prijzen blind te bestellen.
Ik kreeg een notificatie.
Volgens mij is het gebruikte IWC caliber helemaal geen manufacture IWC maar van een ander merk.
Zal het (weer) eens uitzoeken binnenkort.
Niet belangrijk verder.
Maar wat ik veel belangrijker vind is dat het caliber heel de kast vult!
Mooiste is natuurlijk een manufacture caliber dat èn groot is èn speciaal manufacture ontwikkeld is voor de specifieke referentie, zoals Richard Mille doet.
Daar heb ik er ook een van, niet Richard Mille maar speciaal voor referentie 6119 manufacture ontwikkeld èn kastvullend.
Behalve de prijs irriteren deze horloges niet.
Vind dat wel heel naïef van jou. Want de supply chain geldt voor alles. Niet alleen diamanten / edelmetaal/ chips en lithium.
Je weet toch waar het gas vandaan komt waar je nu lekker van geniet hè.
Uit de grond toch?
Ah, dus omdat we in bepaalde dingen geen keuze hebben moeten we het maar nergens onderzoeken?
Zoals gezegd, ik juich het lieferkettengesetz heel erg toe. Ook voor gas. En ja, ik vind het ook belangrijk om van onoirbare fossiele brandstoffen af te geraken. Ik vind dat de luxe conglomeraten prijzen rekenen voor dingen waar je bij zou mogen verwachten dat ze iets over de sourcing vertellen.
Het is leuk en aardig dat je hier weer cynisch doet, maar dit is nu eenmaal mijn mening. En als je nu weer persoonlijk of treiterend bezig wilt ga je weer op de bloklijst, zo simpel is het.
En precies dat is het mooie van de verticale integratie van b.v. Rolex en Patek, ze halen daarmee een groot gedeelte van de supply chain in huis en kunnen daar beter op sturen. Als voorbeeld, Rolex heeft z’n eigen smederij en gebruikt 82% recycled goud, de 18% aan “virgin” mined gold hebben ze ook voor een groot deel in de hand, die halen ze uit kleine mijnen in niet-conflict gebieden.
Als je al je materialen sourced is het veel, en veel moeilijker om de complete (t/m tier3) supply chain in zicht te hebben.
Persoonlijk vind ik daarom die verticale integratie zo cool.
Hou eens op, het is geen aanval. Ben bloed serieus. De wereld is corrupt. Alles waar wij van denken dat er esg of een ander label op geplakt is wordt voor betaald.
Die kosten betalen jij en ik. Voor een certificaat dat de wereld niet verbetert. Dat is helaas het grotere probleem van vandaag de dag. Regels, die ons jammer genoeg niet verder brengen. We staan gewoon stil en worden voor de gek gehouden.
Jammer dat ‘VPRO’s tegenlicht moet stoppen. Hoe zou dat nou kunnen, te kritisch?
Dus zeker geen aanval. Puur interesse waarom je dat graag zou willen weten van een horlogeproducent, alsof je er in belegt
Alles wat we zien wordt geproduceerd en ergens in die keten is het vuil. Dat tegengaan is nobel maar globaal gezien helaas niet te doen.
Je moet ergens beginnen om de wereld te verbeteren. Maar tot nu toe kost het geld en brengt het niet veel.
Ja ik ben cynisch, misschien ook wel naïef, maar dit is nu eenmaal mijn mening.
Als jij mij op een bloklijst wilt zetten staat je dat vrij. Met of zonder waarschuwing.
Edit.
Er is als je zoekt overigens heel veel over te vinden.
Voorbeeld: