5 zaken aan (moderne) -high end- horloges die irriteren 😄

Totale onzin inderdaad.
Af en toe eens informeren en er over praten op verjaardagen voelt misschien goed maar dat is het dan wel.

Aardgas, olie, GSM, oplaadbare batterijen en accu’s, alle kleding, plastics, voeding, verpakkingen, transport, zo ongeveer alles is vervuilend, belastend, enzovoorts.
Totaal onzinnig om een themaatje eruit te pikken en daar op door te deugen.
Hoeveel gram goud zit er in een horloge?
Vijftig ofzo? :joy:

1 like

Mijn top 5

1. Niet uitgelijnde schroeven
  2. Gebrek aan doorkijk bodems
  3. Prijs / kwaliteit van de bandjes
  4. De strategie naar boutiques only
  5. Mediocracy met veel blabla
2 likes

Mooi lijstje.

Kan mij wel vinden in zeker 2 van de 5 :smiley:

Precies dat! zo’n certificaat zegt vrij weinig, ik hecht meer waarde aan een uitgebreid (en extern geauditeerd) rapport zoals die van b.v. Rolex

En nogmaals, door de supply chain grotendeels in eigen hand te hebben kan je invloed uitoefenen en écht een verschil maken.

Dat kan je simpelweg niet van een microbrand verwachten, de herkomst van alle materialen is daarom ook veel dubieuzer bij de vele kleinere merken.

1 like

Nou…

Taalnazi houdt zich in…

2 likes

Ow nice, dit wist ik niet. Eerlijkheidshalve ook nooit echt over de sourcing van edelmetalen nagedacht, (maar dat heeft ook met vermogen te maken :sweat_smile:… Ik koop met name tweedehands).

Betalen ze die mijnwerkers dan ook een leefbaar loon? Vraag me af of die info openbaar is. Vast wel. Ik ga eens googlen…

Dat.

En verbetert…:wink:

1 like

Was net aan het verbeteren. :crazy_face:

1 like

Kijk. Dat is een reactie waar ik iets mee kan. En inderdaad, ESG informatie over bedrijven is een groot goed, maar ik zou willen dat het een onderdeel van productinformatie was.

C’est le ton qui fait la musique. Maar fair enough.

Gewoon te kinderachtig, serieus.

Evengoed, het gaat in de komende jaren steeds meer een punt worden wanneer CSDDD en de notie van product paspoorten convergeren.

1 like

En toch maar 9,24 mm dik. :grinning:

2 likes

De prijs, de dikte, verkeerd gepositioneerde small seconds, verkeerd gepositioneerde datumvensters, en de prijs?

2 likes

Dat is puur een smaak zaak. :joy:

100%, maar het irriteert soms toch!

Wat is dat trouwens een vreemde tabel.

Jammer dat de laatste 11 jaar er niet opstaan. Of het gemiddelde salaris. :sweat_smile:

1 like

Komt uit een artikel van 2014 op ablogtowatch.
Vandaar dat de laatste 10 jaar er niet op staan.
Er staat veel meer bij. Komt ook veel kritiek op.

Concreet:
Mijn starterssalaris 2005: €2400 bruto / maand
Starterssalaris nu: €2900 bruto / maand
Submariner no date 2005: €3500
Submariner no date 2025: €9600

Give or take.

Plaatje bij het praatje:

2 likes

Betekent volgens mij 2 dingen.

1. We betalen onze starters te weinig.
  2. De horloge-industrie heeft zijn prijzen meer verhoogd dan de inflatie.
2 likes

Er zijn teveel mensen op deze wereld (8 miljard), de bevolkingsgroei is te hoog (75 miljoen per jaar) en Zwitserland produceert te weinig (25 miljoen horloges per jaar)…

1 like

Klopt!

We betalen starters te weinig omdat al het geld naar de baas / de paar groten vloeit tegenwoordig.

Zodat ie die dure zwitserse horloges kan kopen?

Geopolitieke discussies van dit forum houden, Huub.

1 like

Heel begrijpelijk gezien de verandering in werkethiek de afgelopen 20 jaar (ik zat op de brugklas toen jij het werkveld in ging).
Een stijging van 500 euro bruto vind ik behoorlijk veel, gezien huidige secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder vaderschapsverlof, thuiswerken, minder hoge verwachtingen omtrent inzet etc.

Het heeft naast inflatie ook te maken met vraag en aanbod lijkt me. 20 jaar geleden hoorde je echt een heel stuk minder mensen over horloges dan vandaag de dag. Vooral media aandacht was een stuk minder in mijn beleving.

Ik heb er in iedergeval geen last van.