50’s Omega only (vooruit, en ouder)

In navolging van de populaire 60’s en 70’s Omega only verdienen ook de oudjes wel een eigen topic. Dat merkte ik al toen ik onlangs m’n eerste Omega kocht in het NA topic. Dat exemplaar uit 1952 heeft nu een broertje uit datzelfde jaar. Ditmaal met kleine seconde, cal. 266 versus 283, maar in de zelfde 35mm kast. Dus in plaats van een NA doen we het gewoon zo!

Toont allen uw oude Omega’s! Exemplaren uit de jaren ‘40 en vroeger worden bij gebrek aan een eigen topic gedoogd.

16 likes

Goed te zien dat het beide uurwerken zijn uit dezelfde familie. Het vrijliggende tandwiel van de 283 rechtsboven is voor de grote seconde.

5 likes

9 likes

Mooie stukken Hans! Vooral die bovenste vind ik helemaal geweldig. Uit welke jaren zijn deze?

De bovenste is uit 1942 en is door Omega helemaal opgeknapt (was wel een diepte investering en duurde 8 maanden) . De andere zouden ook uit de jaren 40 moeten zijn al hoewel ik over de rechtse mijn twijfels heb.

3 likes

Ja, die zou ik eerder eind jaren '50, begin jaren '60 schatten. Mocht je zelf de caseback kunnen/willen openen of foto’s van het uurwerk hebben, met deze website kun je op basis van het serienummer het bouwjaar inschatten:

https://serial-number-decoder.co.uk/omega/omega.htm

1 like

De twee Bumper uit de jaren 40

13 likes

Mijn Omega 14krt uit 1952 ,mijn geboorte jaar :grinning:

14 likes


Als het goed is precies uit 1940.

18 likes

hoe kom ik erachter wanneer mijn omega is gemaakt? ik heb een 131.041 met een 601 uurwerk

Check even mijn post een stuk of 5 omhoog. Via die link het serienummer op het uurwerk invullen =)

Een 601 is vanaf 1962 of later.

1 like

ok thanks!

1 like

seamaster bumper uit 1949

8 likes

3 likes

4 likes

Waaw, weet je het referentie nummer?

Op het uurwerk staat 9213688

1 like

Dat is het serienummer. Jaren 40 omega’s hadden nog niet allemaal referentienr in de caseback gegraveerd. Ik denk dat dit
Exemplaar 2e helft jaren 40 is. De kast lijkt op die van de CK2302, die laatste is echter met centrale seconde. Obv serienummer zou dat ook meer kloppen die is gedateerd op 1944.

3 likes

Mooie leeftijd dus haha.

1 like