Ik heb in de afgelopen dertien jaar veel meer Seiko duikhorloges gehad, geflipperd en versleten dan me lief is, dus ik doe even alsof je die vraag niet gesteld hebt.
Als je de bevel over de bovenkant van de middenkast even weg denkt zijn de vormen er gewoon. De kast heeft dezelfde licht gekromde en slanke middenkast, dezelfde korte wat vierkante lugs met dezelfde rechte cut-off er tussen. Tel daarbij op de iets overhangende bezel en het licht bolle glas, en je bent één beveltje verwijderd van een kleine SPB143.
De enige reden dat jij van foto’s denkt dat het er anders uit ziet is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ene beveltje over de bovenkant van die middenkast. Sterker nog, als je hier door het topic scrolt zie je twee andere modellen die onder “herinterpretatie” vallen die ook zo’n beveltje hebben, zij het iets discreter.
De vraag doemt in me op of je zelf deze Marinemaster serie wel eens bent gaan bekijken en passen. Ik raad het aan, mocht het niet het geval zijn.
Even een vergelijking. Ik vind de SPBxxx de mooiste moderne herinterpretatie en je ziet waarom het binnen dezelfde familie behoort maar dat ene beveltje maakt hem nu wel juist iets anders op het eerste oog. Ja moderner misschien.
De SLA017 en de SJE093 in het bijzonder zijn voor mij de echte herinterpretaties.
De SJE093 is voor mij gewoon een heruitgave die volledig getrouw is. De SPB143 (originele zonder lume pip op 3) vind ik ook een heruitgave, maar dan een tandje groter.
De SLA017, en dus ook de SJE099 die ik heb schaar ik onder herinterpretaties, of zoals Seiko het zelf noemt een “re-imagining”.
De meningen glijden uiteen. Als je 100% strak in de leer wilt zijn zijn er maar twee modellen geweest ooit, de SJE093 en de OG 62MAS uit 1965. Dan wordt het hier in dit topic een kaalslag.
Gelukkig heeft Seiko zelf hier wat over te zeggen:
Based largely on Seiko’s 1965 diver’s watch, the first made in Japan, this exceptional timepiece extends the Prospex tradition of celebrating its rich legacy of innovation in high-intensity timekeeping by re-creating and re-interpreting signature achievements with today’s finest technology and materials.
Als Seiko zelf het een 62MAS noemt denk ik dat ik het een 62MAS mag vinden.
Ik heb de SPB149 net ontdekt en, 62mas of niet, wat een mooie Seiko. Komt door de kleurstelling voor mij.
Had gehoopt dat met het uitbrengen van de kleinere slankere modellen men dezelde kleurstelling terug zouden brengen.
Maar in het huidige formaat zou ik de SPB149 ook niet uit mijn bed uit schoppen.
Er is ook zo iets als evolutie. Een 911 van nu heeft niet veel meer te maken met de eerste. Daarom noemt Porsche het nu niet ineens een 917.
Ik heb hier nog een oude familie foto. Helaas geen kunst werkje. Ik vind de SJE101 een top horloge en draagt heerlijk. Soms, heel soms, overweeg ik nog om de sje101 terug te kopen en misschien de SJE093 te verkopen.
Ja, dat durf ik dus ook niet aan. Maar ik mis wel heel erg een stalen band en ik heb er nog niet eentje gevonden die ik goed genoeg vind passen. Door het bebrek aan stalen band, vind ik dus bijvoorbeeld de BB54 lekkerder dragen.
Maar, de 93 blijft het mooiste duikhorloge dat ik heb gezien.
Dat gezegd te hebben, de sje101 en kleur variaties zijn in mijn ogen ook 62mas familie. Dus blijf lekker posten!
Ik heb mijn oog laten vallen op de ‘nieuwe’ serie van de SPB151, 153 en 155.
In het echt gezien en gepast en die 151 blauwe kleur is echt heel mooi.
Ook een PADI special gepast. Die heeft dus de nieuwe micro adjustment. Lees er veel kritiek op bij een YouTube video, maar ik vond ‘m kwalitatief erg goed.