Vreemd!
Ja
Als er niet zoveel eigenaren van een A Lange zijn zul je niet veel plaatjes zien.
Tsja niet vreemd toch, het is nieuw immers? Volgende week W&W dus dan zal het wel weer over nieuwe modellen gaan.
Tot die tijd… Ik hoop op een basis crisismodelletje over een jaar of twee, als ze te weinig verkopen. Zoals de crisis instapper F.P. Journe Chronomètre Bleu in 2009.
Wat een heerlijk fraai horloge! Prachtig
Het gaat inderdaad om astronomische prijzen, ook voor servicebeurten. Ik verwacht dat de prijsstijgingen de komende jaren gewoon doorgaan. Soms wat minder, soms wat meer. Maar we hebben hier met de absolute bovenkant van de markt te maken. De bovenkant van de markt , ook buiten de horlogewereld, is altijd ongevoelig voor crises gebleken. Ik denk dat je het ook moet relativeren. Een elektrische BMW kost ook ruim 80K zag ik. Het dubbele van een Lange met maanfase. En de afschrijvingen van auto’s in het algemeen is ook veel en veel groter. Maar het blijft vreselijk balen dat als je je grail Lange hebt besteld, deze plotseling 7K duurder is geworden.
Bijzonder fraai .
Fiftysix zijn juíst duurder geworden. Daydate was 2 jaar geleden 17, nu 23. Full calendar was, ik meen, 24 en nu 30. Da’s een hoop geld. Aan de andere kant: wat koop je bij Patek of Lange nog voor 23k? Niks.
ik zou ALS toch niet zo bestempelen. Meer als subtop. Bij de absolute top denk ik eerder aan F.P. Journe, Akrivia, etc.
Aanzienlijk minder gevoelig - niet ongevoelig. De prijselasticiteit is ook niet lineair.
Time will tell.
Lijkt me een eenvoudig verhaal. A. Lange & Söhne richt zich op de absolute top van de markt (en de Indies op de 1% weer van die top). Ze zullen blij zijn met het succes, maar ze hebben er geen belang bij om mainstream te worden.
Ondanks dat de prijzen enorm zijn gestegen, zijn er tegenwoordig veel meer mensen die zich een A. Lange & Söhne kunnen en willen veroorloven dan, laten we zeggen, 10 jaar geleden.
Sinds de laatste grote crisis is er enorm veel geld in de markt gekomen waardoor luxe producten voor meer mensen toegankelijk zijn geworden. De ontwikkelingen van het laatste jaar, de hoge inflatie, hoge rente, hoge energiekosten maar ook de toegenomen personeelskosten, verklaren de toename van de prijzen.
Overigens ben ik er stellig van overtuigd dat de Duitse merken zoveel goedkoper zijn dan vergelijkbare Zwitserse concurrentie omdat de kosten in Duitsland veel lager zijn dan in Zwitserland. Als merken als Sinn of Nomos hun basis hadden in Zwitserland, dan waren ze twee keer zo duur.
Dat klopt niet.
De full service van de Lange 1 was 1700,- als ik mij niet vergis. (Daar zat een nieuwe choco bij á E300,-) En een aantal uurwerkonderdelen die zijn vervangen.
De vanafprijs van een Full Service voor een Lange 1 (met twee complicaties) was 1200,- Dus goedkoper als Patek en VC.
EDIT:
Ik zie dat @Bauhaus al het juiste overzicht had geplaatst.
Leg mij dan maar uit wat die andere prijslijst is
Don`t shoot the messenger.
Zit gewoon te kijken naar een 2e hands Lange en vroeg mij af wat een service zou kosten om dat mee te nemen in de kosten…
OVERHAUL
Our service covers three areas: overhaul of the movement, refurbishment of the case and replacement of the leather strap or refurbishment of the precious-metal bracelet. The costs for service depend on the degree of complication of the watch and other necessary work steps. You can view sample prices for service performed in our manufactory here.
REPAIR
If malfunctions occur due to external influences such as impact or penetration of water, these are rectified as part of a repair. Severe damage can also be dealt with through repair or replacing parts. An individual cost estimate is created for this.