A. Lange & Söhne önly

Geweldig mooi horloge met die Big Date in het midden.
Als er in huize Hendrik ooit een Lange zijn intrede doet is het er een met zo n wijzerplaat :innocent:

1 like

Dank! Ik hoop dat er eentje jouw huis gaat vinden🙏
Ik moest er wel echt de deur voor uit en een jasje uit doen. Gelukkig warmt de gouden gloed mij een beetje op😜

1 like

Gefeliciteerd. Heb hem zelf ook alleen dan in Geel Goud. prachtige klok en altijd een plezier om te dragen. En ook juist als je de datum en tijd mag verzetten hoe prachtig dat werkt wow word je gewoon blij van.

1 like

super!!

1 like

Mijn Lange 1 is nu al drie maanden weg voor service. S&C verwacht hem pas eind augustus terug te hebben. Dat werd mij even zonder gêne medegedeeld. Dat zou 4,5 maand doorlooptijd zijn. Ik mag hopen dat er de juiste prioriteit aan gegeven wordt door S&C en L&S, als klant mag je dat wel verwachten bij Lange.

Tegen een tekort aan gekwalificeerde horlogemakers valt weinig te doen.

2 likes

Dat is zeker een groot aspect. Daarnaast levert service minder op dan nieuw productie. Als je die schaarse arbeidskrachten aan het werk gaat zetten…

Misschien maar bij bv Omega zouden er aparte horlogemakers zijn voor het 321 uurwerk, terwijl het decennialang door veel zelfstandige horlogemakers geserviced werd.

Bij nieuw c.q. assemblage speelt het technische aspect van servicen denk ik wat minder waardoor makkelijker mensen zonder een horlogemakers diploma dit zouden kunnen doen.

1 like

Absoluut, maar in het geval van Lange-uurwerken weet ik niet of die vlieger ook opgaat.
Dat hele verhaal van de speciale 321-horlogemakers is ook marketing. Zo bijzonder is het niet

1 like

Eens, was alleen om het prijskaartje te vergoelijken.

1 like

Het is mischien vloeken in de kerk maar zou een deskundige universele horlogemaker deze “service” ook kunnen verrichten?
:woozy_face:

Nee enkel Lange zelf. Moet zeggen dat ik dat ook fijn vind. Maar dit zijn doorlooptijden die je niet mag verwachten. Ook al zouden ze elk tandwieltje opnieuw willen poetsen, ben je er geen 4 maanden mee bezig. Sterker nog, dan zou je ook niet uitkomen met 2,5k aan vergoeding. Ergens in het proces is dus iets niet efficiënt.

1 like

Voor zover ik weet is dat bij de meeste horlogehuizen zo. Ik hoorde zelfs doorlooptijden bij Parmigiani van een jaar en meer. Bij de meer budgethorloges durven ze wel eens het uurwerk te vervangen ipv te servicen en gaat het een stuk sneller, maar bij een Lange wil je dat nu ook niet zou ik zeggen.

Bij een onafhankelijke horlogemaker zal de doorlooptijd altijd wel korter zijn, maar die geraken niet aan de juiste onderdelen voor een Lange. Helaas zit je er dus aan vast.

2 likes

Hangt er ook vanaf hoe dat gebeurt.
Ik kan me er zomaar iets bij voorstellen…

Registratie ontvangst, eigenaar, etc…
Inplannen resources, horlogemaker zit even twee weken op de montage van nieuwe horloges.
Demontage door horlogemaker
Inspectie en opmeting van slijtage
Opmaak intern verslag met plan van aanpak
Wekelijks: Check voorradigheid onderdelen van wat die week aan herstellingen binnengekomen is, intern order van extras
Order nieuwe band in Italië
Inpakken kast en gesp
Opsturen kast en gesp naar kastenfabrikant voor refinishing
Registratie ontvangst kast
3D scan kast
Opmaak intern verslag met plan van aanpak
Opmaak 3D model
Conversie naar CNC code
Lasercladding waar nodig
Machining
Brushing
Polishing
Finale controle kast en opmeetverslag
Inpakken kast en verzenden
In tussentijd zijn alle onderdelen voor het gangwerk aangekomen en vakkundig verzameld
Inplannen resources voor montage
Premontage, fit-test
Demontage , finale inspectie, bijstellen
Horlogemaker een week in bijscholing
Tweede montage, smeren (lange monteert 2x)
Kalibratietest gangwerk
Opmaak kalibratieverslag, interne stockage gangwerk.
Registratie ontvangst kast
Magazijnier twee weken met verlof.
Picking gangwerk
Montage gangwerk in kast
Interne test in 6 posities
Opsturen afgewerkt geheel
Externe certificering accuraatheid en waterdichtheid
Registratie ontvangst horloge
Bellen naar Italië, waar blijft die band?
Italiaan wordt wakker, vloekt, zoekt krokodil om te slachten…
Vindt geen krokodil, belt naar Egyptische krokodillenboerderij.

Opstellen eindverslag
Inpakken
Fles champagne kiezen om mee naar de klant te sturen
Verzenden

Marketing, werkplaats, planning, verzending, verkoop, magazijn hebben 6x moeten communceren, dus daar moet een overwerkte projectmanager tussen.

Hoe ze het überhaupt gedaan krijgen voor €2500 is me een raadsel. Het zal iig niet in NL zijn.

5 likes

U maakt er werk van !

:innocent:

Typen post op Hf: 1,5 uur

Zeker met mijn dikke vingers op dat telefoontoetsenbord.

Ideaal om een kwalitatief toiletbezoek te vullen.

Dat klopt tot op zekere hoogte, totdat klanten gaan inzien dat de service slecht(er) is dan bij de concurrent, dan gaan klanten overstappen.
Maar misschien werkt dat in hobbyland anders.

1 like

2,5 K is best stevig

Ik denk dat klanten hun aankoop van 30k+ niet laten afhangen van een maandje of twee extra servicekosten. Zeker nieuwe aankopen (waar het merk aan verdient) niet, want die service komt pas over 5-10 jaar