A poor man's Rolex

Nou ja, mooi… ‘men’ was van mening dat mijn verzameling niet compleet was zonder een ‘Sub’ hommage. Vooruit dan maar. Op AliExpress vond ik een quartz horloge wat er sterk op leek. $20 voor een op de saaie Submariner gelijkend model - daar kon ik wel mee leven.

Dan is het geen hommage, maar eerder schennis van merkrecht. Een hommage is iets wat kenmerken heeft van een origineel product en gemaakt is uit “waardering” voor het origineel. Namaak is het originele product letterlijk kopiëren, wat voornamelijk neerkomt op alle kenmerken van het product (inclusief logo). Wanneer je (zonder toestemming) alleen het logo overneemt van een merk is dat schennis van merkrecht, wat ook illegaal is.

1 like

Je kan ook meerdere hommages hebben in 1 horloge…

Ikzelf heb een SKX031… heeft wel wat weg van een sub, maar ik draag het niet omdat ik het op een sub lijken vind… gewoon een leuk ding met veel bang for buck. :slight_smile:

4 likes

Heb je helemaal gelijk in! Het horloge waar de Invicta op gebaseerd is.

2 likes

Als beginnende gangster met een moreel kompas moet je toch iets hè!

1 like

Gelukkig heeft mijn 1953 pencil hands !

Gaaaaaaap

Okay euhm

  • Panerai …
  • Rolex GMT
  • Hublot Fusion
  • Tag Heuer Aquaracer
  • Patek Philippe Nautilus
  • Breguet …
  • IWC

Iets gemist?

2 likes

Sure. De sub is alleen het icoon geworden en de turn o graph niet.

1 like

Neppers is voor paupers die popiejopie willen uithangen

Hoho, dat heb ik nooit gezegd, maar vermoedelijk is het een prijs/ kwaliteit afweging geweest van de koper. We kunnen natuurlijk niet bij iedereen in de portemonnee kijken.

Zelf heb ik ook niks met “hommages”, maar eeuwig met een origineel Flikflak horloge blijven lopen heeft meer stijl dan met een neppert aan de haal gaan…

1 like

Iwc naam.

1 like

Zag het net inderdaad :sweat_smile:

Ninja :wink:

1 like

Overigens is het uitelijk van het horloge (edit rolex sub) niet beschermd door een patent oid. Wel hoe het gemaakt wordt.

Het staat merken dus vrij de case design te gebruiken. Het case design gebruiken en de naam rolex er op zetten mag dus weer niet. Merkrecht e.d.

Heerlijk :blush:

Kroon van Cartier, Girard-Perregaux tourbillon :smiley:

1 like

Bepaalde unieke designelementen kun je volgensmij toch ook beschermen, zo lang het de concurrentie maar niet te veel in het nadeel werkt?

1 like

AP heeft hun bezel gepatenteerd, dus het ontwerp met acht hoeken een ronde binnenkant en de schroeven.

1 like

Ik kan prima een Rolex betalen, maar als kerstcadeau voor mijn broertje ga ik dat natuurlijk niet doen (vooral als student). Vandaar dat ik overwogen heb een Pagani Design aan hem te geven, toch veel beter in kwaliteit dan zijn Armani van 2x zo duur. Zelf kent hij de Daytona niet dus hij zou het niet erg vinden om ermee rond te lopen, prima toch? Hij blij, ik blij.

5 likes

True. Had specifiek rolex sub in gedachten.

1 like